Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av registerreim 5000 kr verkstedjobb? (evt. 250 kr hjemmejobb?)

Anbefalte innlegg

Hei! Topicen sier det meste.

Jeg driver og surfer litt på mekonomens hjemmesider, og ser at ei registerreim til min Peugot 405 1991 koster 269,- der. Hos Peugot i Harstad sier de at de tar 4500 for jobben.

Er dette en operasjon som er mulig å gjennomføre hjemme i sin egen garasje eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm mulig det var 4500 kun for delene da... Men er det altså en såpass komplisert operasjon at bilen må på verksted?

Blir nok i så fall at jeg kjører til registerreima ryker for så å kjøpe ny bil :) for de 6K-7K får man vel egentlig en 5 år nyere bil i dag enn den jeg har, vil jeg tro..

Lenke til kommentar

4500 kr for delene høres urealistisk ut. Jeg vil tippe 500 kr for reima, 500 kr for strammehjulet og 500 kr for vannpumpa. Hvis du er gjerrig lar du være å bytte vannpumpa. Hvis du er supergjerrig, så lar du være å bytte strammehjulet også og bytter kun selve reima.

Det er neppe spesielt vanskelig å bytte registerreim på en gammel Peugeot, men det kan være mange deler som må demonteres for å komme til. Da går timene fort og så kan du bare gange med timeprisen. Alternativt kan du sette av kveld selv.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke Peugeot så veldig godt, men hvis dette er (noe jeg sterkt mistenker) en 8-ventiler, så skulle det være en ganske så enkel sak. Ikke at 16-ventilere med 2 kam'er er så mye mer komplisert, men det er likevel enklere med bare en kam-aksel hvis man gjør dette uten så mye erfaring.

Likevel, hvis du overhodet ikke har gjort dette før, så burde du overlate jobben til fagfolk. Vet ikke om stemplene kan slå opp i ventilene på bilen din hvis registeret er feil/ryker, men hvis det er tilfellet kan det gå riktig ille hvis du ikke vet hva du gjør.

Vet du derimot hva et reg.reim bytte går ut på, så skulle det ikke være noe stort problem å gjøre jobben i garasjen.

Lenke til kommentar

Priseksempel Ford Mondeo @ Mekonomen:

- Vannpumpe 295.-

- Register-sett 595.-

- Prisen av å oppleve produksjonsfeil på reima - UBETALELIG når mekonomen ikke dekker det!

Nå skal det legges til at jeg har svinegode rabatter på mekonomen; men det er i allefall mer representativt enn de 5000 kronene for delene.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at vannpumpebytte er nødvendig på denne bilen. Den er såpass gammel at de ikke drev med vannpumpe på registerreim-tullet.

Det burde ikke være noe problem å bytte registerreimen selv hjemme i garasjen. Men du bør skaffe deg Haynes verkstedhåndbok til bilen. Det står det beskrevet det meste av reperasjoner inkl. innstilling av motoren slik du får registerreimen rett på.

Lenke til kommentar

Jeg fikk alle deler. Vannpumpe, reg.reim, løpehjul hos mekonomen for rundt 700,- litt rabatter, men ikke mye. Vannpumpa går på regreima.

Motoren butter ikke så det er ikke farlig og drite seg ut.

Det rare med "taiminga" er at når den står på veivmerket ligger alle slindrene på lik høyde. Nr 1 står ikke på topp som vanlig. Klødde meg godt i huet når jeg bytte topp pakning her for litt siden. Fikk det ikke til og stemme med åpningene på kammen osv.

Bruk blanko!

Egentlig en enkel jobb og en dreven kar gjør det der fort!

Alt ligger på om du får løsna reim bolten på veiva. Kan være litt klønete uten luftverktøy.

Motorfeste må bort så sett reservehjulsjekken under motoren med en plankebit på toppen så du ikke spidder bunnpanna.

blæ.. ja spør om mer hvis du skal gjøre det selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...