filipxl Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Heisann! Har planer om å få overklokket min intel e8400, men har forstått det sånn at man også øker fsb (tror jeg det het) som styrer hastigheten på rambrikkerne eller noe sånt xD Så greia er, jeg sitter på to stk 1gb Corsair TWIN2X 6400 DDR2 CL5, og ut ifra produktanmeldelsene på komplett.no, https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054, så funker ikke disse til overklokking... Skal derfor ha nye brikker, 4 gb denne gang. Tenker å få cpu opp mot 3,6 ghz. Hk jeg sitter på er Asus p5e x38 Har noen anbefalinger? Pengboka er ikke så alt for dyp fortida, så jeg trenger ikke mer en nødvendig. Takker for svar Endret 2. juni 2008 av filipxl Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 De brikkene du har klarer lett den FSB som kreves for å nå 3,6GHz. De er faktisk spesifisert til 400MHz, så med mindre du absolutt mp ha 4GB, kan du beholde de. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har selv de brikkene i en Shuttle samt en E8400. Kjører ca 3,7 nå, har kun økt fsb. Har ikke testet hvor mye jeg kan få den opp før det sier stopp.... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 De brikkene du har klarer lett den FSB som kreves for å nå 3,6GHz. De er faktisk spesifisert til 400MHz, så med mindre du absolutt mp ha 4GB, kan du beholde de. 6400 DDR2 klarer 800Mhz så om du kjører FSB'en opp til 400 kan du fortsatt ha multiplier på 2, så får du 800Mhz på ram brikkene. Vet ikke helt hvor høy FSB du hadde tenkt deg, men du kunne eventuelt kjøre multiplier på 2,5 for å få enda kjappere minne. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 De brikkene du har klarer lett den FSB som kreves for å nå 3,6GHz. De er faktisk spesifisert til 400MHz, så med mindre du absolutt mp ha 4GB, kan du beholde de. 6400 DDR2 klarer 800Mhz så om du kjører FSB'en opp til 400 kan du fortsatt ha multiplier på 2, så får du 800Mhz på ram brikkene. Vet ikke helt hvor høy FSB du hadde tenkt deg, men du kunne eventuelt kjøre multiplier på 2,5 for å få enda kjappere minne. Nå må du ikke drive med vranglære her. 800 Mhz DDR2 minne har egentlig en hastighet på 400 Mhz de, DDR står for double data rate, noe som forteller at minne sender data på både stigende og fallende puls. Quad data rate som Intel bruker når det angir effektiv FSB på E8400 til 1333 Mhz, betyr at de sendes 4 bits pr klokkeslag, dvs FSB er 333 Mhz. Så med E8400 på 3,6 Ghz, så må FSB:DRAM settes til 1:1, uklokket er vel denne 4:5 når minne står på auto. Med litt ekstra volt på minne tror jeg du greit får det opp i 430 Mhz, kanskje mer. Lenke til kommentar
filipxl Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Ok, takk for svar! Et spørsmål til: Hvor langt opp for jeg CPU med standardvifte? Nå ligger temp på vel 32-35 hos meg. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ingen som vet, kanskje du kan prøve deg fram?! 3,6 går sikkert greit. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ok, takk for svar! Et spørsmål til: Hvor langt opp for jeg CPU med standardvifte? Nå ligger temp på vel 32-35 hos meg. De er neppe så veldig langt, det er lite gode data på hvor godt standardkjøler flytter varme. Men på de tester som har testet hvor langt man kan klokke med standardkjøler, er tallene ikke så imponerende. Men det er helt greit å prøve seg sakte og sikkert oppover, så ser du hvordan temperaturen utvikler seg. Nå er det ikke temp ved idle som er interessant, men temp ved stresstesting. Last ned f.eks. Orthos, og kjør en test med denne, og sjekk temperaturen med RealTemp/CoreTemp. Er du oppe i ca 60 grader på kjernene under stress, så kan du like gjerne satse på ny kjøler med en gang. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå må du ikke drive med vranglære her. 800 Mhz DDR2 minne har egentlig en hastighet på 400 Mhz de, DDR står for double data rate, noe som forteller at minne sender data på både stigende og fallende puls. Quad data rate som Intel bruker når det angir effektiv FSB på E8400 til 1333 Mhz, betyr at de sendes 4 bits pr klokkeslag, dvs FSB er 333 Mhz. Så med E8400 på 3,6 Ghz, så må FSB:DRAM settes til 1:1, uklokket er vel denne 4:5 når minne står på auto. Med litt ekstra volt på minne tror jeg du greit får det opp i 430 Mhz, kanskje mer. Jøss det var jeg ikke klar over... nå har jeg min prosessor (E6600) opp til 300x9 og satt multiplier på 2,5 og da står det 900mhz på ram'en. Hadde vel gått dårlig for mine PC6400 brikker dersom de kjørte på 1500Mhz? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå må du ikke drive med vranglære her. 800 Mhz DDR2 minne har egentlig en hastighet på 400 Mhz de, DDR står for double data rate, noe som forteller at minne sender data på både stigende og fallende puls. Quad data rate som Intel bruker når det angir effektiv FSB på E8400 til 1333 Mhz, betyr at de sendes 4 bits pr klokkeslag, dvs FSB er 333 Mhz. Så med E8400 på 3,6 Ghz, så må FSB:DRAM settes til 1:1, uklokket er vel denne 4:5 når minne står på auto. Med litt ekstra volt på minne tror jeg du greit får det opp i 430 Mhz, kanskje mer. Jøss det var jeg ikke klar over... nå har jeg min prosessor (E6600) opp til 300x9 og satt multiplier på 2,5 og da står det 900mhz på ram'en. Hadde vel gått dårlig for mine PC6400 brikker dersom de kjørte på 1500Mhz? Da har du FSB:DRAM på 2:3 (du kan sjekke i cpu-z), som er vanlig med E6x00 serien og PC2-6400 minne, i og med at E6x00 har FSB på 266 Mhz. Men jeg vet at noen hovedkort bruker en multiplier som bruker minnet sin dual-hastighet i forhold til FSB. Ellers så mener vel klokkefantomene at det faktisk gir best ytelse når man klokker å kjøre synkront, og heller stramme timings. Har vel med at med å bruke asynkron hastighet har man mindre å gå på. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ahh selvsagt hadde du rett. Frequency står på 450Mhz med 2:3. Bare hovedkortet som driver gjøn med meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå