Gå til innhold

Filter - noe jeg trenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Marumi DHG CPL 62mm på vei i posten. Pris ca 200,- kr.

Marumi DHG ligger på nivå med Hoya Pro1/ Super HMC. Det får gode skussmål på andre forum.

Dear Mr. Kim,

Thank you for your e-mail.

Our DHG Coating has 6 layers on one side, so 12 layers on both sides. I

can't tell you in details as it is confidential of ours. Please understand.

best regards,

===========================================

MARUMI OPTICAL CO., LTD.

K. Satoh,

Managing Direcrtor

-------------------------------------------

Website: www.marumi-international.com/index.html

===========================================

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Oi, genialt! Så det er trygt å kjøpe det der? Hvor lang tid tar det før du får det?

Det er trygt ja, jeg kjøpte kameraet mitt der og har kjøpt flere andre småting. Sist jeg kjøpte filter fra dem tok det ca 14 dager tror jeg.

Lenke til kommentar

Til dette at det er ekstra viktig å beskytte dyr optikk med filter:

Jeg er frista til å snu det på hodet. Hva skal du med dyre objektiver, hvis de ikke har en coating som tåler bruk? For å si det litt flåsete så har du valgt feil merke, hvis det er et problem ;)

Jeg puster på frontelementet og gnir av med t-skjorte eller hva jeg nå har for hånda. I hvert fall så lenge det ikke er sandholdig gjørme jeg har fått på så har jeg ingen betenkligheter med det. Dette har jeg gjort i en årrekke, og har enda ikke funnet tegn til slitasje pga reingjøring.

Salt bør fjernes raskt uansett om det sitter på filter eller på frontelement. Så jeg kan ikke skjønne at det heller er noe argument for å bruke filter. Nei. Jeg holder en kanpp på motlysblender, for den har faktisk en funksjon. Den skjermer for strølys. I tillegg så skjermer den for sprut av ymse slag. Er den solid, så gir den nok og bedre beskyttelse mot slag og støt.

En god motlysblender gir etter, uten å gi seg. Dermed blir slagkrafta mye mindre. Et filter derimot forplanter slagkrafta direkte, dermed er det objektivtuben som får smellen. Jeg har en knust Tamron liggende som illustrerer hva som lett skjer. Frontelementet er inntakt, mens tuben er slått skeiv og har revna.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Oi, genialt! Så det er trygt å kjøpe det der? Hvor lang tid tar det før du får det?

Det er trygt ja, jeg kjøpte kameraet mitt der og har kjøpt flere andre småting. Sist jeg kjøpte filter fra dem tok det ca 14 dager tror jeg.

Oki, men da stoler jeg på deg. =) Har laga meg acc på Ebay og greier, så er det bare å betale med Paypal med en gang da? Og hvor finner jeg "Redemption code"?

Edit: Glem det! Hehe. Fant ut av det nu =) Si gjerne ifra om du fikk ditt og hvordan det var ;)

Endret av Ilera
Lenke til kommentar
Oki, men da stoler jeg på deg. =) Har laga meg acc på Ebay og greier, så er det bare å betale med Paypal med en gang da? Og hvor finner jeg "Redemption code"?

Edit: Glem det! Hehe. Fant ut av det nu =) Si gjerne ifra om du fikk ditt og hvordan det var ;)

Jeg har ingen problem med at du stoler på meg :D Dersom jeg husker det skal jeg legge ut eksempler når jeg får filteret.

Lenke til kommentar
Til dette at det er ekstra viktig å beskytte dyr optikk med filter:

Jeg er frista til å snu det på hodet. Hva skal du med dyre objektiver, hvis de ikke har en coating som tåler bruk? For å si det litt flåsete så har du valgt feil merke, hvis det er et problem ;)

Jeg puster på frontelementet og gnir av med t-skjorte eller hva jeg nå har for hånda. I hvert fall så lenge det ikke er sandholdig gjørme jeg har fått på så har jeg ingen betenkligheter med det. Dette har jeg gjort i en årrekke, og har enda ikke funnet tegn til slitasje pga reingjøring.

Salt bør fjernes raskt uansett om det sitter på filter eller på frontelement. Så jeg kan ikke skjønne at det heller er noe argument for å bruke filter. Nei. Jeg holder en kanpp på motlysblender, for den har faktisk en funksjon. Den skjermer for strølys. I tillegg så skjermer den for sprut av ymse slag. Er den solid, så gir den nok og bedre beskyttelse mot slag og støt.

En god motlysblender gir etter, uten å gi seg. Dermed blir slagkrafta mye mindre. Et filter derimot forplanter slagkrafta direkte, dermed er det objektivtuben som får smellen. Jeg har en knust Tamron liggende som illustrerer hva som lett skjer. Frontelementet er inntakt, mens tuben er slått skeiv og har revna.

Nok en filter diskusjon og det er tydeligvis mange meninger om dette.

Har selv Nikon NC filter på både 24-70 og 70-200 og har vanskelig for å se forskjell på bilder tatt med og uten. Skjønner flare-problematikken, men har ikke hatt problemer med det til nå. Så lenge du kjøper filter i samme optiske kvalitet som objektivet, har jeg liten tro på at det forringer bildekvaliteten nevneverdig. Selv i motlys. Har noen her på forumet hatt problemer med det?

Når du kjøper dyr optikk til langt over 10000kr er det greit å ha en ekstra sikkerhet overfor eventuelle uhell. Skarpe gjenstander som kan skrape opp frontglasset, salt og skitt, uforsiktighet++ Vil mye heller ripe opp et filter til 1200, enn å ripe opp frontelementet på et 15000kr objektiv.

Skjedde skaden på tamronen med filter på? Et filter vil stive av fronten litt, så i teorien vil fronten være litt sterkere med et filter montert.

Lenke til kommentar
Skjedde skaden på tamronen med filter på? Et filter vil stive av fronten litt, så i teorien vil fronten være litt sterkere med et filter montert.
Nei. Uten filter. Men jeg tviler sterkt på om det ville hatt noen betydning siden frontelementet var uskadd. Et filter ville neppe absorbert krafta fra støtet. Enten ville det ha kolapset totalt, uten å gi noen særlig stoppeffekt. Uansett så er jeg ganske sikker på at det bare forskøvet bevegelsesenergien videre. Om tuba ikke revnet, så ville det allikevel blitt slått skevt (tror jeg). Jeg har forresten lagt ut bilde av det i en eller annen tråd om samme tema.

Ellers så er jeg enig i at virkelige kvalitetsfiltre har liten eller nærmest neglisjerbar negativ effekt på optisk kvalitet. Da er det selvfølgelig et alternativ. Les innlegget mitt som en serie spissformuleringer. Sannheten er nok en del mer nyansert enn det jeg gir utrykk for der.

Men, der det er mulig, vil jeg heller bruke penger på en kvalitets motlysblender enn et filter. dessverre så er ofte kvaliteten på de så som så. F.eks når det gjelder DA* zoomene mine, så savner jeg muligheten for å kjøpe en solid motlysblender som ekstrautstyr. Motlysblenderen på DA* 300/4 derimot, den virker tilstrekkelig.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...