Gå til innhold

Hva kan man leve på i norsk natur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig mye usakelige svar her altså..

Det finnes vel kantareller i norge og de kan vel spises. Bortsett fra det er det jo blåbær, markjordbær, multer, fisk, blåskjell, tyttebær og sikkert mange andre ting jeg ikke vet om. Det går vel ann til nød å spise insekter og annet småkryp også. Det var ei plante jeg pleide å tygge på når jeg var liten som har en veldig søt smak. Det er en slags blomst og den er spiselig tror jeg men jeg husker ikke navnet på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Vann er jo viktig og det finner man heldigvis nesten over alt. Man kan også lage nype-te.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Smakte visstnok som kylling (...)

Ha! Det er det de alle sier. Hver gang folk spiser noe særdeles spesielt, sier de at det smaker som biff, kylling eller et eller annet godt. Jeg har mine tvil, jeg har mine tvil. :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Det finnes vel kantareller i norge og de kan vel spises. Bortsett fra det er det jo blåbær, markjordbær, multer, fisk, blåskjell, tyttebær og sikkert mange andre ting jeg ikke vet om. Det går vel ann til nød å spise insekter og annet småkryp også.

Før man går løs på insektene så ville jeg gått for neper, rabarbra, brennesle, pærer, epler... Pærer og epler er vel sikkert lettest å finne i folks hager, men likevel.

Lenke til kommentar

Ting som vokser rundt i naturen er det masse av, for å nevne noen: blåbær, tyttebær, multe, rognebær, tranebær, bjørnebær, bringebær, markjordbær, brennesle, løvetann, bjørkeblader, kantarell, piggsopp, rødskrubb, blekksopp, stemorsblomst, vendelrot, vassarv, fjellsmelle, navlelav, islandsk lav, skjegglav osv osv..

Andre ting som man også kan jakte på eller fiske:

blåskjell, krabber, kreps, reker, hummer, elg, rådyr, rype, hjort, sel, rein, orrfugl, sandskjell, abbor, torsk, makrell, laks, kveite, rødspette, kveite, ørret, sild, hvitting, sei og ål

Søk på nettet og man finner masse spiselig i naturen i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det er vel lite som er giftig i norsk nattur.

det man skal være forsiktig med er sopp, vet man ikke hvilken sopp det er så ikke spis den.

fisk, sopp, bær, skjell osv, masse å ta av, du skal nok ikke sulte i norsk nattur :)

ofte er jo det store problemet ferskvann, men så lenge det renner kan du drikke det, har selv gjort dette mange ganger uten å ha merket noe til det.

det kan være en del bakterier i vannet selv om det renner, men tror det er skjeldent.

friskt vann fra bekken er godt :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Du kan lage te av safta i bjørk.. Værtfall på våren. Har ikke prøvd det, men det hadde vært morro og teste. Bare ikke spis ting du ikke vet er spiselig. Mye som er giftig
Du kan lage te av barnåler også. De er rike på vitamin C, noe som vil hjelpe til å forhindre skjørbuk om du er strandet i ødemarken over lengre tid.

Ellers kan man spise temmelig mye rart dersom nøden melder seg, se bare på Bear Grylls. Insekter og larver kan hjelpe på proteininnskuddet og diverse sopp og planter (her må man helst ha litt kunnskap) kan fungere som magefyll. Grå reinlav, en type lav, inneholder mye karbohydrater og kan spises. Ellers har man jo småvilt, frukt og bær i sesongen for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...