sdf123 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 I dag har jeg 3 mail kontoer hos forskjellige levrandører, alle blir lastet via Thunderbird. Men side serverene hvor jeg har mailadressene ikke tilbyr mye lagringsplass må jeg slette dem fra serveren hver gang jeg laster ned til Thunderbird. Av og til er jeg borti det at jeg skulle lest noe på mailen, men er ikke hjemme og har derfor ikke tilgang til mailene mine, så det jeg lurer på da. Jeg kjører en win2k3 server her hjemme som står på 24/7, er det noe mulighet for at jeg kan koble meg til den via telefonen og lese mail? Jeg øsnker ikke noe massivt oppsett om det er eneste løsning. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Fullt mulig med windows, men vil faktisk anbefale en enkel Ubuntu server med postfix, dovecot, getmail,spamassassin,procmail og squirremail / roundcube-webmail. Mail er en kunst ser du. Slik er oppsettet mitt idag. Postfix - Mail MTA, denne tar imot mailen og leverer den til riktig postkasse. Denne tvinger også mailen gjennom spamassassin og tagger disse med en header f.eks **** SPAM ****, sender så dette videre inn i procmail som sorterer mail basert på tittel og andre variabler(fra,til osv). Slik at SPAM automatisk blir lagt i SPAM mappen, mail fra mailinglister blir sortert etter hvilken mailingliste de er fra osv. dovecot - IMAP server for postkassen på din linux maskin, støtter forskjellige formater som f.eks mbox og MailDir(jeg synes MailDir er enklest). Fordelen med IMAP er at all mail ligger på serveren, og man slipper dermed å tenke på å ta backup av forskjellige outlook inbokser osv. getmail - Laster ned mail fra gamle postkasser jeg har hatt oppgjennom årene, slik som f.eks online,gmail og lyse. Disse blir også lagt i sine respektive mapper, getmail kjører også mailen gjennom spamassassin. squirrelmail / roundcube-webmail - webmail frontends for IMAP servere, roundcube har endel tøffe ajax effekter mens squirrelmail er enklere og går nok raskere på eldre maskiner. Finnes også endel outlook themes for begge disse to. Men MicroSoft har helt sikkert en Outlook server til en god del penger, som kan gjøre mye av dette. \ Endret 3. juni 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Exchange 2003 har en flott tjeneste som heter Outlook Mobile Access. Samt at Exchangere kan settes opp til hente mail fra pop-kontoer. Hvordan du da skal nå wap-sidene på din interne maskin, er jeg mer usikkerpå, men dynamisk dns er vel en løsning. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hva er forskjellen på denne wap klienten i forhold til den pop/imap klienten som følger med i hvilken som helst mobil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå