k-mouse Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei, har nå byttet ut stock-kjøler på min Intel Core 2 Duo E6850 med vannkjøling. Kjører ganske heftig radiator-løsning med 2 stk dobbel 120mm radiatorer eksternt, altså utenfor PCen. Tidligere så klarte jeg å klokke CPUen fra 3000mhz stock til 3550mhz stabilt (FSB: 1575mhz). Man skulle tro at jeg burde klare å klokke lengre med vannkjøing, men det viser seg at den stopper på nøyaktig det samme som før med FSB på 1575mhz. Det jeg da lurer på er om det kanskje er noen andre faktorer som gjør at jeg ikke kommer lenger. Kjølinga på prosessoren kan da ikke være flaskehalsen her? Minnet er forøvrig ikke klokket, og jeg har satt Vcore spenning på 1,50V (både med stock-kjøler og vannkjøling). Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg har akkurat samme cpu som deg, og med en ganske god vannkjøling kjører jeg 4ghz stabilt 24/7. List iallefall opp all hardware du har, så blir det litt enklere å forholde seg til det hele. Det kan bare være snakk om feil innstillinger, eller en liten bagatell. Kjølinga skal ikke være problemet her iallefall. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Takk for svar. Godt å høre at den burde kunne klokke lengre. Full specs: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Asus P5N32-E SLI PLUS nForce 650i LGA775 2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1024MB 2x Asus GeForce 8800GT 512MB (SLi) PSU: Antec Neopower 650W Kabinett: Antec Performance P182 Temperatur (romtemp ca 28C): CPU idle: 41C Hovedkort: 45C (Litt høyt kanskje?) Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg skjønner ingenting av det tullet her. Har prøvd alt av innstillinger men prosessoren rikker seg ikke over FSB 1575mhz. Har satt vcore helt opp til 1.575V, uten at det hjalp nevneverdig. Den er stabil på denne spenningen ved 1575mhz med idle temp på 41C. Det skjedde noe veldig merkelig her i stad mens jeg kjørte super pi. Plutselig ble alle spenningene bortsett fra VCore, +3,3V, +5,0V, +12,0V låst på 4,08V ifølge et program i Windows. Når jeg går i BIOS for å sjekke disse spenningene er dem ikke lenger listet opp (de var det tidligere i dag), og de har ikke kommet tilbake etter utallige restarter og resettinger av BIOS. Noen av turtall-verdiene på flere vifter har også falt bort. Kan det være noen hw-feil? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Jeg har lest litt om hovedkortet ditt og ser at noen andre også stopper opp rundt 3,6ghz i de fleste tilfeller med dette hovedkortet. Jeg hadde tidligere i år nesten samme hovedkort som deg (Asus P5N-E SLI) og det var sinnsykt sta når det gjalt overklokking på E6850'n. Endte med at jeg presset kortet for hardt og det tok kvelden. jeg gikk deretter til innkjøp av et Gigabyte kort med Intel P35 brikkesett, og klokka hadde ikke noe problemer med å klokke forbi 4ghz. Så en teori kan være at du rett og slett har et vrangt hovedkort. I tillegg bør du sjekke hvilket forhold minnet kjører på, samt linked eller unlinked? Hvor mye spenning får brikkene? Stemmer timings i bios på minnet med fabrikkspesifikasjonene? Du kan også prøve å øke NB og SB voltage litt, for å se om dette hjelper noe i det hele tatt. FSB hull er også et fenomen jeg har hørt om, men jeg vet ikke om dette kan være tilfellet på ditt kort. Altså at innen et visst FSB området klikker det uansett, mens når du kommer utenfor dette området funker det fint igjen. Sett ned CPU multiplier til 6x og øk FSB mer, på denne måten finner du ut om hovedkortet fuker ting opp. edit: Hovedkortet er ikke så varmt, mitt asus kort ble også veldig varmt grunnet passiv kjøling. Men det er jo muligheter til å slenge på ei 80mm vifte. Endret 2. juni 2008 av Brian Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Prøvde å sette multiplier til 6x. Jeg kommer meg likevel ikke over den samme frekvensen som i stad. Prøvde også å sette den ganske langt over, men det funket heller ikke så det er nok ikke bare et FSB hull det er snakk om her. Virker som HKet rett og slett stagnerer over denne frekvensen. Prøvde nettopp å oppdatere BIOS. Og der så det til at HKet døde gitt. Argh, min flaks har ingen grenser... Nå får jeg ikke annet enn svart skjerm... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Du har helt sikkert samme problemet som jeg hadde, mitt oppførte seg likt, fikk ikke FSB høyere rundt en viss verdi jeg heller. Uansett hvor mye spenning jeg matet på gikk det rett og slett ikke. Men se på det som hell i uhell, nå kan du jo få tak i et annet hovedkort som tåler skikkelig klokking. Kjøp et kort som har P35 brikkesett, så skal du se at det blir andre boller. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 dette bare med 650i eller 680i og? (har klokka lett opp til 3,6ghz men gikk ikke lenger pga litt høy varme. Har en TRUE på vei inn snart så skal prøve høyere da) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Vet ikke hvordan det er med 680, men jeg har lest og ikke minst erfart at 650i ikke er å satse på ved klokking. Et intelbasert chipsett er som regel mer optimalisert og stabilt ved klokking av intel enn et nfore chipsett. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 680i kan være like gale med unntak av EVGA 680i rev A1 tror jeg det var. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 hmz jaja blir interessant å se hvordan det går når jeg får bytta ut kjøleren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå