Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øresus og svekket hørsel etter konsert

Anbefalte innlegg

Jeg var på konsert i går og stod nesten helt framme uten ørepropper. Dette var lite lurt, for etter konserten merket jeg at hørselen på ene øret var betydelig svekket. Regnet med at dette bare var midlertidig, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg også hadde en kraftig øresus. En ganske høy og høyfrekvent pipelyd. Dette har ikke blitt bedre over natten.

Regner med det er flere her inne som har opplevd noe tilsvarende, og er dette noe som kan gå over? Hvor lang tid kan det da eventuelt ta før jeg blir kvitt denne jævlige pipingen? Jeg sliter nok med søvnproblemer fra før, så dette var det siste jeg trengte... I verste fall, er dette noe man venner seg til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, har selv hatt en del piping pga skyting og eksplosjoner, men dette har gått over innen et døgn.

Etter å ha pratet med jegere som har pådratt seg tinitus(konstant ørepip) etter ett eller få skudd, har jeg blitt mye mer forsiktig med hørselen min.

Lenke til kommentar

Med andre ord så kan jeg ha pådratt meg øresus og nedsatt hørsel for resten av livet? Det har ikke blitt bedre i løpet av dagen. I så fall er det utrolig surt å tenke på at jeg har ofret min tidligere perfekte hørsel for en middelmådig Kisskonsert...

Jaja, er fremdeles optimist og satser på at dette går bra.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke begynt å bekymre meg før det har gått en uke eller mer uten forbedring. Har vært nærmest døv etter konserter selv, men det går over. Konstant susing kommer nok mer av dumdristig konsertgjengeri på sikt.
Pfft, fikk konstant øresus imens jeg brukte hørselsvern jeg :p
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke begynt å bekymre meg før det har gått en uke eller mer uten forbedring. Har vært nærmest døv etter konserter selv, men det går over. Konstant susing kommer nok mer av dumdristig konsertgjengeri på sikt.

Du kan vel karakteriseres som "uhyre heldig".

Ble kronisk sus her i gården av å bruke en fruktmikser i 2 minutter.

Lenke til kommentar

Jeger og skytter, som jeg er har jeg nedsatt hørsel, samt konstant øresus etter for mye skyting uten noen form for hørsel-beskyttelse. Dette plaget meg veldig den første tiden, men etter 1 år tid har jeg blitt vant til det, men kunne gitt mye for å bli kvitt den. Men en konsert burde ikke gi varige hørselskader. Jeg tror nok det går over etter en stund.

Lenke til kommentar

Det er regler for hvor høyt de har lov til å spille på en konsert, så dersom du har "vanlig" toleranse for høye lyder skal det være vanskelig å skade hørselen sin permanent etter bare en konsert.

Men øreplugger er alltid anbefalt når du står langt fremme.

Lenke til kommentar

Du kan vel karakteriseres som "uhyre heldig".

Ble kronisk sus her i gården av å bruke en fruktmikser i 2 minutter.

Tror heller det er du som er uheldig, det hørtes litt ekstremt ut. Jeg er ikke fri for sus, men det er nok heller fordi jeg har vært på et tresifret antall konserter uten plugger. Enkelthendelser kan forverre tilstanden, dog, i fjor ble det ganske mye verre etter en ekkel feedback i et billig sanganlegg.

Min bestefar fortalte om en gang han og en kompis avfyrte 900 runder med mitraljøse på gøy inne fra et flislagt kjøkken. Han hørte *ingenting* på flere dager etterpå, men jeg tror ikke han har vært særlig plaga med øresus.

Noen sier at det er et mindretall av befolkningen som faktisk er disponibel for å få kronisk øresus, og at problemet er at man ikke kan vite om en selv er i risikogruppen. Jeg vet ikke helt hva jeg synes. Øresus kan uansett forårsakes av voks også, så det kan være en ide å skylle ørene godt hvis det piper.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har vært på flere konserter i byen (da trance, techno etc. konserter), og jeg har alltid svakt nedsatt hørsel i noen timer til ett døgn etterpå, og svak susing i ett par dager, men det går alltid over.

Så la det gå ett par dager, og hvis det fortsatt suser, så ta en tur til legen, så det kan sjekke litt.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...