Gå til innhold

En VGA utgang, 2 skjermer.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en bærbar pc med en vga utgang (radeon 9700), jeg har en 21" og en 17" med vga, går det an å koble disse til pcen med en vanlig splitter?

Jeg lurer også på om det er mulig på en eller annen lur måte å få forskjellig bilde på disse skjermen, ikke kloning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig når ikke du har 2 utganger på pcen din..

Det den splitteren gjør er å kjøre samme signalet til 2 skjermer, dvs at du får lik resulusjon på begge skjermene og samme bilde på begge skjermene.

Det du tenker på er splitting av bildet, slik at du har en skjerm som tar høyre del av bilde og en som tar venstre del av bilde, uten 2 fysiske kontakter bak på pcen så er ikke dette mulig.

Lenke til kommentar

Tja, ser for meg at det blir som en TV med bordantenne, mye reflekser som gir skygger og dobbeltbilde.

Det kommer helt an på hvilken oppløsning man bruker. VGA standarden begynte med 640 x 480 og 32 MHz klokke, og det vil antagelig fungere. Nå er det vanlig å ha over 150 MHz.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I dag kom splitteren i posten! Den virker over all forventning, har to 17" koblet til nå med 1280x1024, virker helt perfekt:D

Har prøvd å sett film, spillt cs og wc3, ikke noe flimring eller problemer.

"Tja, ser for meg at det blir som en TV med bordantenne, mye reflekser som gir skygger og dobbeltbilde."

Vil ikke si at jeg merker noe av det. Skjermen ser helt lik ut med og uten splitteren for mine øyne.

"VGA standarden begynte med 640 x 480 og 32 MHz klokke, og det vil antagelig fungere. Nå er det vanlig å ha over 150 MHz."

Går det an å sjekke MHz?

Konklusjon, med et dårlig skjermkort som ati radeon 9700 går det helt fint å splitte rgb utgangen i 2 og kjøre to skjermer! Løp og kjøp VGA-splitter..

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
I dag kom splitteren i posten! Den virker over all forventning, har to 17" koblet til nå med 1280x1024, virker helt perfekt:D

Har prøvd å sett film, spillt cs og wc3, ikke noe flimring eller problemer.

"Tja, ser for meg at det blir som en TV med bordantenne, mye reflekser som gir skygger og dobbeltbilde."

Vil ikke si at jeg merker noe av det. Skjermen ser helt lik ut med og uten splitteren for mine øyne.

"VGA standarden begynte med 640 x 480 og 32 MHz klokke, og det vil antagelig fungere. Nå er det vanlig å ha over 150 MHz."

Går det an å sjekke MHz?

Konklusjon, med et dårlig skjermkort som ati radeon 9700 går det helt fint å splitte rgb utgangen i 2 og kjøre to skjermer! Løp og kjøp VGA-splitter..

Når du kjører med denne, blir skjerminnholdet på begge skjermene klonet? Dvs, du ser det samme på begge skjermene? Ingen tap av signalstyrke heller altså?

Lenke til kommentar

Det blir clonet ja. Er en fordel å ha to skjermer med lik størrelse/oppløsning, viss ikke bler det dradd på den ene.

Det er litt signaltap, men det er så lite at du ikke merker det. Jeg merka det ikke før nå nettop, da jeg tok ut den ene skjermen og så at den andre ble lysere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...