564215 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Jeg har en ekstern harddisk som blir sykt varm veldig fort. Jeg var på lan forrige helg og da ble harddisken brukt hele tiden. Men etter at den bare hadde vært på i ca 15min, var den så varm at man nesten brant seg i hånden (seriøst) når man holdt på den. Så det endte med at jeg tok den med meg ut på terrassen og lot den ligge der en stund. Dette er jo ubeskrivelig irriterende, og jeg har ikke noe form for kjøling til den. Er det mulig å bruke kjøleelementer fra en kjølebag til å kjøle ned harddisken? Noen som har prøvd dette før, eller er det ikke så lurt? Endret 2. juni 2008 av ZeroZ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Det fungerer jo helt sikkert, men et kjøle-element vil jo veldig fort bli varmet opp av harddisken. De er jo ikke akkurat beregnet for å kjøle ned ting som aktivt genererer varme, og du har vel til intensjon å kunne bruke disken mer enn 15 minutter om gangen? ... Først av alt så tåler altså harddisker mye varme. Selv om de er så varm at du bare kan holde fingen på dem i 2-3 sekunder før du begynner å få vondt, så er det faktisk bare i det øvre sjiktet av normalen og er ikke nødvendigvis skadelig for harddisken. Noe redusert levetid er det dog sansynlig at du får i forhold til om du hadde noe kjøling på den. Jeg vil annbefale følgende: Kjøp deg en harddisk holder med vifteplass, og kjøp i tillegg en 80mm vifte som har så lavt turtall/støy som du kan finne. Harddisken trenger nemmelig ikke mye kjøling sidne den bare lager 5-10watt med varme på det værste. Så lenge du har NOE luftstrøm så er det mer enn nok, så velg en vifte du aldri kommer til å kunne høre. Microplex.no har noen slike harddisk holdere hvis du ikke vet hvor du skal begynne å lete. Noen kabinetter har det også innebygget i sine harddiskholdere som de kommer med. EDIT: Sorry, misset at det var en ekstern harddisk. Da er det jo ikke så lett å bruke noen harddiskholder på den. Du kan jo selvfølgleig fremdeles hjemmemekke noe som gjør at du kan montere en vifte til den eksterne om dette plager deg så mye. -Stigma Endret 4. juni 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Bordvifte til 87 kroner vil nok gjøre susen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Bordvifte til 87 kroner vil nok gjøre susen. Selvfølgleig, genialt enkelt Finn den kjipeste de har på Clas Ohlson liksom -Stigma Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 ja mekk en løsning der en vifte blåser på den så holder nok det , de peltierkjølerne i kjølebagger er lite watt i og sikkert dårlige til å kjøle en hd med. ser for meg en løsning med plastbiter, tape, og en 120 mm vifte. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Payne, når han snakker om et kjøleelement så er det nok snakk om en slik "murstein" som inneholder en kjemisk blanding som har veldig høy varmekapasitet. Du ligger dem som regel i fyseren et par timer, og så kan du ligge dem oppi en portabel kjøelbag som ikke eller har aktiv kjøling. Pga. de elementene har veldig høy varmekapasitet så tar det lang tid før de blir varme, og i mens så holder de matvarene dine kalde i baggen. Jeg tror ikke det er snakk om et peltier-element i denne sammenheng. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå