Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemme nettverk over strøm anlegget. bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har vert borti å prøvd litt home plug! Har fungert fint for min del. :thumbup:

For dere som har 3fase nett i huset, det vil sei alle som har sikringsskap nyere en 1985! sikkert tidligere og! mest sansynlig er kvar tredje kurs fordelt på dei to samme fasane! og vil då mest sansynlig fungere beire sammen med home plug!! Men eg har mystisk nok vert borti å fått det til å funke uten at det gjekk over samme faselederar! muligens eg har sett litt feil :nei:

 

For dokke som skal eller vurderar å bygge nytt hus, Legg opp rikelig med stikk kontakter, og Nettvekspunkt i alle oppholdsrom og soverom. Stikkontakter blir det aldri for masse av. ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Devolos 200mbit versjon og vil på det sterkeste anbefale å aktivere krypteringen hvis du bor i blokk eller tett på nabohus (trykk på en knapp på hver boks). Jeg testet en boks i nabohuset (15 meter unna) og kom rett på nett selv om da jeg gikk fra stua mi, via mitt sikringsskap, via everkets koblingsboks mellom husene, via nabohusets sikringsskap og så til stua der. Ingen hastighet å skryte av, men kom som nevnt rett på mitt nettverk.

 

Interessant - er det separate målere i disse husene eller er det felles måler? Produsentene (bl.a. Devolo) hevder jo at måleren fungerer som et dempeledd eller filter.

 

Har egen måler i begge husene. Strømnettet der jeg bor er av eldre dato med skrusikringer. Skjønte lite da dette fungerte, men det gjorde det. Dårlig hastighet, men det fungerte. Startet også programvaren på en PC i nabohuset og så de to andre Devoloene (i mitt hus) i programvaren som fulgte med.

 

Jeg er visst ikke den eneste: Se øverste anmeldelse her.

Greit nokk at målerene funker som en demper men de demper ikke så mye.

De er koblet slik at det er en spole rundt lederen inni som måler strømmen. Så signalene går "like" godt igjennom disse som en vanlig ledning siden det er ingen fysisk brudd.

 

edit: Se side 24 og 25 for skjema: Retningslinjer og krav for målerinstallasjon

 

Her ser dere å hvordan 400V anlegg er koblet for å få 230V. noe som også vil minke sjansen for at dette vil funke :p

Endret av Tubez
Lenke til kommentar

Jeg bruker Devolos 200mbit versjon og vil på det sterkeste anbefale å aktivere krypteringen hvis du bor i blokk eller tett på nabohus (trykk på en knapp på hver boks). Jeg testet en boks i nabohuset (15 meter unna) og kom rett på nett selv om da jeg gikk fra stua mi, via mitt sikringsskap, via everkets koblingsboks mellom husene, via nabohusets sikringsskap og så til stua der. Ingen hastighet å skryte av, men kom som nevnt rett på mitt nettverk.

 

Interessant - er det separate målere i disse husene eller er det felles måler? Produsentene (bl.a. Devolo) hevder jo at måleren fungerer som et dempeledd eller filter.

 

Har egen måler i begge husene. Strømnettet der jeg bor er av eldre dato med skrusikringer. Skjønte lite da dette fungerte, men det gjorde det. Dårlig hastighet, men det fungerte. Startet også programvaren på en PC i nabohuset og så de to andre Devoloene (i mitt hus) i programvaren som fulgte med.

 

Jeg er visst ikke den eneste: Se øverste anmeldelse her.

Greit nokk at målerene funker som en demper men de demper ikke så mye.

De er koblet slik at det er en spole rundt lederen inni som måler strømmen. Så signalene går "like" godt igjennom disse som en vanlig ledning siden det er ingen fysisk brudd.

 

edit: Se side 24 og 25 for skjema: Retningslinjer og krav for målerinstallasjon

 

Her ser dere å hvordan 400V anlegg er koblet for å få 230V. noe som også vil minke sjansen for at dette vil funke :p

 

Nettopp - er klar over det - det er den spolen rundt lederen jeg mener skal fungere som et lavpassfilter så RF-signalet dempes. Men "filteret" jo ikke akkurat tunet for å dempe 100%, så forstår det kan bli signallekkasjer til naboen. Men interessant at det er nok igjen av signalet til å etablere "Link" på den andre siden.

 

Tenker ikke på sikkerhetsaspektet (ville uansett ikke anbefalt noen å bruke HomePlug uten kryptering - det er uansett standard med 128-bits AES i de "HomePlug AV"-produktene som selges i dag), men heller interferens mellom HomePlug-anlegg i tilstøtende boliger.

 

Radiospektrumet i dette området må se ganske stygt ut rett ved en hovedtavle med mange HomePlug-brukere tilknyttet? :)

Lenke til kommentar

Hehe ja det gjør det sikkert. Rart at man ikke får kjøpt en sperre for å sette på inntaket? Det hadde jo vært det aller beste.

 

Edit:

Mistenker å at hvis det er mange som bruker dette i samme området at dette kan skape forstyrrelser på fjernavlesingen av måleren etter som at dette også går over strømnettet.

Endret av Tubez
Lenke til kommentar

er det bra greier? hvilke produkter er aktuelle?

 

beynner og få noen pcr i forskjellige rom og nå kommer det en til i et rom i etasjen under. har ikke lyst på trådløst da det allerede er 10 stykk rundt hiset allerede

 

Jeg anbefaler alle å styre unna nettverk over strømnettet (PLT).

Dette er en støygenerator av dimensjoner - FM og DAB-sendinger blir h.h.v. bare støy eller komplett borte.

 

Se f.eks. http://www.theregister.co.uk/2011/04/13/bbc_plt/

 

WLAN er upålitelig luftforurensning, og PLT er bare enda en #$&/%/! støykilde.

 

Hvis det er noen som har et noenlunde anstendig stereoanlegg, vil jeg spesielt råde å styre unna dritten.

 

Legg normal Ethernet-kabel - enten Gigabit eller til nøds 100 Mbit.

 

Hvis det ikke går - dvs. kjerringa nekter disse "stygge kablene", finnes det nok av kvinnfolk i verden.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å styre unna nettverk over strømnettet (PLT).

Dette er en støygenerator av dimensjoner - FM og DAB-sendinger blir h.h.v. bare støy eller komplett borte.

 

Se f.eks. http://www.theregister.co.uk/2011/04/13/bbc_plt/

 

WLAN er upålitelig luftforurensning, og PLT er bare enda en #$&/%/! støykilde.

 

Hvis det er noen som har et noenlunde anstendig stereoanlegg, vil jeg spesielt råde å styre unna dritten.

Tull. Homeplug AV standarden (altså den som støtter opptil 200Mbps link og som 95% her bruker) er definert til å gå i 2-30Mhz båndet så det vil ikke påvirke DAB e.l. EMC-strålingen på dette er også vel innenfor alle europeiske krav.

Lenke til kommentar

Tull. Homeplug AV standarden (altså den som støtter opptil 200Mbps link og som 95% her bruker) er definert til å gå i 2-30Mhz båndet så det vil ikke påvirke DAB e.l. EMC-strålingen på dette er også vel innenfor alle europeiske krav.

Man er kanskje på vei over i "heftigere" utstyr som forstyrrer helt opp til 550MHz.

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP195.pdf

 

VHF/UHF opererer jo med mottakersignaler nede i få mikrovolt, og da er det dramatisk selv med svake PLT-signaler.

I disse testene, økte bakgrunnsstøyen for mottakeren med 20dB (eller 100 ganger).

Lenke til kommentar

Interessant men trist lesning - ante ikke at typegodkjent PLT-utstyr bråker så fælt i VHF/UHF, men burde vel ha tenkt meg det når de skilter med overføringshastigheter på 500 mbit.

 

FM og DAB i samme bolig ser ut til å bli ganske så negativt påvirket, men hva med returkanalene i DOCSIS? Mon tro hvor mye av denne støyen som lekker inn i koaksen via dårlige veggkontakter, råtne utstyrskabler og tilknyttet utstyr.

 

Regner med moderne CE-godkjent utstyr og operatørenes eget utstyr som potensielt lager en "bro" mellom koaks- og strømnettet (kabelmodem, digitalmottaker, PVR o.l.) er designet med filtre for å hindre lekkasje av RF-støy fra strømnettet via strømforsyning over til RF-enheter internt i boksen.

 

Men disse filtrene er vel kanskje ikke gode nok hvis det sitter en HomePlug-adapter i samme støpsel?

 

Ville vært interessant å målt litt på dette med en spektrumanalysator hjemme.

 

 

Skulle noen være utsatt for problemer som skyldes slik støy ser det ut til å måtte behandles "per sak" her til lands:

 

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_NPT_NO_TEKSTVISNING?p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=100530

Lenke til kommentar

Man er kanskje på vei over i "heftigere" utstyr som forstyrrer helt opp til 550MHz.

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP195.pdf

 

VHF/UHF opererer jo med mottakersignaler nede i få mikrovolt, og da er det dramatisk selv med svake PLT-signaler.

I disse testene, økte bakgrunnsstøyen for mottakeren med 20dB (eller 100 ganger).

Joda, men så vidt meg bekjent er dette "eksperiment-produkter" så det ville vært veldig interessant om noen av de produktene som opererer i dette frekvensområdet er CE-godkjent om det har så mye EMC-stråling og effekten er så ødeleggende. Videre viser den rapporten til at det var veldig dårlig ytelse her så jeg tipper det er en asiatisk leverandør som har vært litt tidlig ute da det er Intellon/Atheros som har hele HomePlug markedet.

WP viste til at produktene de testet var tilgjengelig på "the open market" og jeg er ikke så oppdatert her lenger, men mainstream-produktene er fortsatt på HomePlug standarden da alle andre "løsninger" ikke lenger er godkjent av EU.

 

Jeg er ganske sikker på at det er svært få av disse produktene tilgjengelig i Europa og ville vært skeptisk til enhver CE merking og DoC (Decleration of Conformity) de har å tilby. På den andre siden så har tatt feil før. ;)

Lenke til kommentar

Antyder du at BBC har plukket ut "worst case" av produktene på UK-markedet, og at konkurrerende produkter ikke oppfører seg fullt så ille?

 

De skriver jo ikke hvilket produkt de har testet, og for alt jeg vet finnes produktet ikke en gang på det Norske markedet.

 

Men hva med f.eks. Belkin Gigabit HD som er er vist i denne videoen:

 

http://www.youtube.com/profile?user=johnpetters#p/u/29/_wvtBhilvz4

 

Disse er jo til salgs i Norge:

 

http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/fast-nettverk/powerlan/belkin-gigabitpowerlinehdstartkit/148314.4077/

 

 

Jeg undrer hvor representativt er dette for moderne HomePlug-produkter? Er Belkin en versting, og andre helt OK?

 

Dette er kanskje gammelt nytt for radioamatører og andre brukere av lavere frekvenser, men når forstyrrelsene kryper høyere opp mot FM og DAB blir det kanskje mer fokus på problemet og vilje til å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

Jeg fant en test av Belkin GB HD: http://www.ban-plt.co.uk/reports/RA-report-F5D4076-2.php

 

Temmelig alvorlig for oss som bruker disse frekvensene og potensielt for andre tjenester.

Jeg håper i det minste de kan begrense disse powerlinesakene til under 30MHz, med notching av de viktigste frekvensområdene i tillegg.

emissions were observed from the receiver's lowest operating frequency of 0.1 MHz and continued almost continuously to 370 MHz, only attenuated but not completely absent from around 30 MHz to 50 MHz. This indicates that the condition known as intermodulation has occurred which results in the dilution of spectral purity and thus observable signals outside the range of the device’s specified transmission bounds (2 – 30, 50 – 300 MHz). Notching was in place for the HF amateur bands including 60m but appeared notably absent from the 6m, 4m, 2m amateur bands, the VHF Aeronautical band, the DAB band, VHF FM Broadcast and Business Radio regions. Our DAB radio with a typically average signal for a semi-rural location was unable to function as intended; normally working without interruption it was unable to receive a continuous, unbroken stream and ruined listening enjoyment for the duration of the Belkin tests.

 

 

Lenke til kommentar

Å bråke så fælt og bredt er jo rett og slett ufint. Det er jo som en 24x7x365 russebuss.

 

Håper virkelig at naboene her ikke anskaffer denne typen moderne HomePlug-utstyr.

 

Mitt eget (Devolo dLAN 200 AVeasy) er såpass gammelt at jeg _tror_ det ikke går over 30 MHz, og jeg håper de har notch-filter så jeg ikke ødelegger for evt. radiofolk her jeg bor.

 

Det er stabilt men ikke spesielt raskt, og har derfor faktisk vurdert å teste nyere generasjoner "500 Mbit" PLT, men fikk kalde føtter etter denne lesningen, og har endt opp med å frakoble de to Devolo-enhetene jeg allerede har i stedet, og heller reposisjonere WLAN-AP og kjøre 5 GHz hvis jeg trenger stabil ytelse uten TP-kabel rett i switchen.

 

Mulig jeg kjøper et par Belkin-enheter for å observere og måle dette selv - i ferien og over kortere tid så jeg ikke ødelegger mye for naboene. Jeg er personlig veldig spent på om dette slår inn på koaksen og ødelegger for DOCSIS-retur.

 

Først skulle jeg hatt tilgang på en egnet en spektrumanalysator - helst med logging.

 

Fant en etter litt søk - kanskje denne er god nok for ymse bruk, og kan komme godt med i feilsøking av alt fra dekningsproblemer på GSM til Wi-Fi. Hendig formfaktor. :)

 

http://www.aaronia.com/products/spectrum-analyzers/HF-2025E-V3-Low-Cost-Spectrum-Analyzer/

 

 

Ellers kan man jo evt. leie mer seriøst utstyr, men det har jo ofte en høyere brukerterskel...

 

Uansett et bra prosjekt for en feriedag (IMHO). :)

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Antyder du at BBC har plukket ut "worst case" av produktene på UK-markedet, og at konkurrerende produkter ikke oppfører seg fullt så ille?

 

De skriver jo ikke hvilket produkt de har testet, og for alt jeg vet finnes produktet ikke en gang på det Norske markedet.

 

Men hva med f.eks. Belkin Gigabit HD som er er vist i denne videoen:

 

http://www.youtube.com/profile?user=johnpetters#p/u/29/_wvtBhilvz4

 

Disse er jo til salgs i Norge:

 

http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/fast-nettverk/powerlan/belkin-gigabitpowerlinehdstartkit/148314.4077/

 

 

Jeg undrer hvor representativt er dette for moderne HomePlug-produkter? Er Belkin en versting, og andre helt OK?

 

Dette er kanskje gammelt nytt for radioamatører og andre brukere av lavere frekvenser, men når forstyrrelsene kryper høyere opp mot FM og DAB blir det kanskje mer fokus på problemet og vilje til å gjøre noe med det?

Ugh, skrev et langt svar her og klarte å trykke back så da blir det kort-versjonen.

 

Belkin har lenge slitt med ytelsen på 1Gbps PLC-produktene sine men jeg tror de kjører en propritær løsning der. De reklamerer jo ikke for den på belkin.com engang (om du ikke søker etter det). Jeg tror også at når det gjelder PLC produkter over 30 MHz så finnes det ikke mange chipset her (trolig bare 1 + evt. Belkin sin) og ytelse/støy vil være ganske lik (men jeg kjenner ikke disse løsningene så jeg spekulerer bare).

 

De fleste i Homplug Powerline Alliance kjører Intellon/Atheros chipset for HomePlug AV (200Mbps) og der vil ytelsen være stort sett lik (det er forskjell på designene) og de er ganske vennlige når det gjelder støy. HomePlugAV standarden er ganske moden nå og så det hjelper jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...