Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk stopper opp PC-en?

Anbefalte innlegg

Kjør 2 MEM-tester ja :)

Det kan være flere ting som forårsaker det du skriver, alt fra feil i selve OS'et til bla. minnet. Det er best å ta de tingene som enkelt kan testet, før man går til mer "drastiske" steg som f.eks. formatering.

OCCT stress-tester CPU/RAM avhengig av hva du velger, ved kalkulering av forskjellige verdier som programmet vet svaret på. Fraviker svaret programmet får fra CPU med verdiene programmet har lagret, er det en feil ved CPU ( eller RAM ) og det vil da høyst sannsynlig være årsaken til problemene dine. Siden du nå kjører MEM-test vil du eventuelt utelukke RAM som en feilkilde når du kjører OCCT senere :)

Ok, takker for litt mer utfyllende svar! Holder på å kjøre MEM testene nå og surfer litt samtidig da jeg leste det kunne fremprovosere feil om det er feil.

Jeg har formatert for 7-8 måneder siden og jeg har hatt disse feilene allerede den gang. Dog trodde jeg det var strømforsyningen min som var hele feilen den gang pga andre feil også som forsvant da jeg byttet PSU.

Men nå da dette med disken har gjennoppstått så må jo dette være noe jeg ikke har løst tydeligvis.

OCCT tror jeg vi må ta en runde til på om MEM testene ikke slår ut i løpet av natta.

Forbasket irriterende er det hvert fall hele greia når jeg føler PC-en har hanglet en stund nå til tross for bytting av bla annet PSU. PC-en i seg selv er jo bare 2 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du fremdeles ASUS M2N32-SLI Deluxe, nforce 590 SLI .

Hvis tilfelle er det mulig at det er chipsettet/kontrolleren som gjør det.

Kjører du med nv-raid av noe slag eller ren sata med nvidia's sata sw-kontroller anbefaler jeg at du ruller tilbake til microsoft driveren.

Det stemmer at jeg bruker det hovedkortet fortsatt ja, i likhet med resten av maskinen er det jo bare 2 år gammelt.

Jeg legger ved et screenshot her da jeg ikke har allverdens med peiling :blush:

post-53277-1213041333_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De med ring rundt er nvidia driver lastet for disk kontroller.

På de kan du klikke på properties - driver - update driver - don't search I will select driver to install - velge : Standard PCI

Quote fra forums.extremeoverclocking.com:

6a. Problems with slowdown/ crashing "blue screen of death" with hdd access/transfering data.

its known that intel/sis/via+nvidia sata+ide hdd controller drivers can cause a hdd not to be detected..or extremly slow transfer rate 5mb/sec 50-100% cpu. or even crash the system when high system access or data transfering occurs. by changing the "brand name driver to the "generic" pci ide(even for sata) microsoft controller drivers, most problems dissapear.

Ie: copying from a notebook usb2.0 external box to the internal hdd in system causes "blue screen of death), nvidia 430 chipset (asus motherboard) am2, by updading the nvidia sata controller drivers with the built in ms pci ide, the problems goes away.

Just update the driver to the generic pci ide controller microsoft driver

( http://forums.extremeoverclocking.com/show...amp;postcount=1 )

post-35394-1213080878_thumb.png

Lenke til kommentar
De med ring rundt er nvidia driver lastet for disk kontroller.

På de kan du klikke på properties - driver - update driver - don't search I will select driver to install - velge : Standard PCI

Quote fra forums.extremeoverclocking.com:

6a. Problems with slowdown/ crashing "blue screen of death" with hdd access/transfering data.

its known that intel/sis/via+nvidia sata+ide hdd controller drivers can cause a hdd not to be detected..or extremly slow transfer rate 5mb/sec 50-100% cpu. or even crash the system when high system access or data transfering occurs. by changing the "brand name driver to the "generic" pci ide(even for sata) microsoft controller drivers, most problems dissapear.

Ie: copying from a notebook usb2.0 external box to the internal hdd in system causes "blue screen of death), nvidia 430 chipset (asus motherboard) am2, by updading the nvidia sata controller drivers with the built in ms pci ide, the problems goes away.

Just update the driver to the generic pci ide controller microsoft driver

( http://forums.extremeoverclocking.com/show...amp;postcount=1 )

Hei!

Valget jeg har står mellom Nvidia sin driver og denne: Standard Dual PCI Channel IDE kontroller.

Er det riktig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble jeg nødt å hente frem denne tråden igjen etter at systemet har fungert greit i en uke og vel så det med Win XP sin IDE controller.

I går kveld hang plutselig systemet seg opp helt igjen som beskrevet tidligere. Dog blinket disklyset en gang med kanskje 30 sekunders mellomrom denne gangen i stedet for å være helt totalt dødt. Ellers var feilen den samme, systemet reagerte ikke på noe.

Jeg legger inn bilder fra event loggen som jeg har funnet.

post-53277-1214041688_thumb.jpg

post-53277-1214041716_thumb.jpg

post-53277-1214041726_thumb.jpg

post-53277-1214041735_thumb.jpg

post-53277-1214041745_thumb.jpg

Kan noen være så snille å komme med en løsning på dette så vil jeg være evig takknemlig!

Lenke til kommentar

Kan se ut som det er disk kontrolleren(e) som feiler.

Merk at error på atapi peker på cd/dvd enhet og disk mot harrdisk/partisjon.

Er det eller har vært noe overklokking av fsb inne i bildet her anbefales det å ta ut cmos batteriet og sette cmos clear i minst 5 minutter (+ slå av PSU) . Etterpå i cmos setup gjør load optimized defaults.

Er ikke første gangen vi ser kontroller/disk korrupsjon på nvidia chipsett *desverre* .

Lenke til kommentar

Det var et design problem med det nforce chipsettet , korrupsjon/overflow på pci bus.

Om du har DVD brenner som tilfeldigvis støtter UDMA 4 som max (dma66) så måtte man sette i BIOS/CMOS permanent for den kanalen brenneren står på fra auto til UDMA 2(dma33).

Lenke til kommentar

PC-en hang seg igjen rett etter mitt forrige innlegg så nå surfes det fra mobilen. Hvordan finner man ut om brenneren har et slik max nivå? Eventuelt, kan det forårsake dette? Brenneren min er en NEC ND-3550 IDE Dual layer.

Lenke til kommentar

Du vil se current dma mode i device manager på kontrolleren mener jeg.

Uansett kan du sette UDMA 2 istedet for auto i cmos setup.

standard CMOS features - primary ,secondary IDE eller hvor den nå er koplet.

Har også en ND-3550 , husk at det er jumper på den om den er master/slave på IDE kabelen/kanalen (eller CSEL , CableSelect) som må være rett. Master = Koplet på enden av IDE kabelen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sjekket i BIOS. Brenneren stod som master og UDMA på auto. Når den stod på auto var UDMA 2 satt som auto valget. Eneste jeg kunne gjøre under UDMA i BIOS var enten auto eller disable. I windows står det også UDMA 2.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt trøbbel med PC-en og hang senest i går kveld.

Har notert at når den nå henger (kan bevege musa) så kommer det ett blink fra disken nå og da men det hjelper ikke noe... Jeg kan la den stå i 10 minutter for å så sjekke den igjen i tilfelle den ikke har hengt seg men konklusjonen er at den har hengt seg.

Etter å ha trykket på reset knappen så så jeg i går at den stod vel og lenge å tenkte der helt i begynnelsen når den skal finne enheter som DVD brenner og disk. Fikk da opp meldingen om at PC-en ikke fant noe systemdisk.

Tok en CTRL + ALT + DEL for å prøve igjen og fikk samme meldingen etter en del tenking fra PC-ens side.

Da jeg først skrudde den HELT av for å så trykke den på etter noen sekunder begynte den å kjøre som normalt igjen. Fant enheter og bootet Windows.

Begynner mildt sagt å bli lei denne maskinen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...