Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk stopper opp PC-en?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et underlig problem jeg aldri før har vært borti.

Nå den siste tiden har det skjedd flere ganger at PC-en bare stopper opp og jeg kan ikke trykke på noe verdens ting.

Jeg kan f.eks. starte en video fra en nettside i fullskjem visning og midt inni filmen høyreklikker jeg for å gå ut av fullskjerm. Da responderer ikke musa men videoen fortsetter å rulle helt til den er ferdig. Når video er ferdig kommer jeg ikke ut av visningen og har bare en sort skjerm slik videoen slutter. Så kikker jeg ned å ser at harddisk lyset er helt dødt, null aktivitet. Det ender med en reboot på knappen.

Jeg kan også starte PC-en og komme frem til det bildet der det står Microsoft Windows og den baren som går frem og tilbake før man kommer til login bildet. Da kan PC-en bare stå i det vinduet uten at harddisken jobber noe mer.

Har også opplevd å komme inn i Windows og når jeg skal begynne å gjøre noe så kan jeg bevege musen og alt slikt... Får opp bakgrunnsbildet på skrivebord og alle ikoner med det er null respons når jeg trykker. Musen klarer heller ikke highlighte hurtigstart knappene ved start menyen når jeg holder over knappene.

Samme sykdomsfeilen er at uansett hva jeg prøver på så er det null liv fra disklyset.

Da begynner jeg jo å lure på om det er harddisken som begynner å ta kvelden selvom PC-en virker greit noen dager.

Var inne å sjekket HK temperatur og den lå på 42 grader til tross for at kabinettdøra er av og jeg har en relativt stor vifte som blåser ned på CPU og delvvis HK.

Irriterende dette og samtidig frustrerende!

Sånn som jeg ser det så virker det jo enten som om det er disken eller varmen. Dog vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre med varmen. HK er et ASUS HK som er vifteløst.

Var ikke så lett å forklare men det kan oppsummeres med at jeg kan sitte å spille/se video/hva som helst og plutselig så reagerer ikke maskinen lengre og fellesnevner er da at disken ikke lengre jobber.

Noen meninger om dette please?

Vennligst ikke bare svar med at jeg må kjøpe ny disk for å teste sånn og sånn. Håper noen har erfaringer og vet akkurat hva dette er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan starter man dette? Bare plugge i CD og lete etter noe som heter det du nevner?

Er dette en fullgod sjekk? Om f.eks. disken er ok etter en slik sjekk så er det varmen?

Er det noen konsekvenser av å kjøre sjekken? Vil PC-en begynne å mekke på noen filer eller noe slikt så noe kan gå tapt?

Eventuelt løsninger til varme problemet om det er det som er problemet? Kjører som sagt med kabinettdøren av og en typhoon vifte som blåser ned på CPU og et vifteløst ASUS HK som ligger på rundt 42 grader.

Lenke til kommentar

Angående varmen, så kommer det jo litt an på hvor sensoren er plassert. Jeg vil tro HK_temp = chipset_temp, men er selvsagt ikke sikker på dette.

Hva angår harddisken så høres det ut som denne synger på siste verset. Min anbefaling: Ta backup av alle viktige filer og kjøp ny disk.

Alternativt så kan du jo se om kabelen til harddisken er løs. Hvis så er tilfelle er problemet sikkert løst.

Lenke til kommentar

PC-en er bare 2 år gammel da... Ryker disker såpass fort?

Føler det er så merkelig når PC-en kan virke greit over perioder mens noen ganger så holder den på slik å fryse/henge seg opp med at disken ikke responderer.

Slik som det var i går blant annet hang den seg flere ganger på rad etter reboot og da gadd jeg ikke mer i går. Dagen før var alt ok i flere timer.

Har også prøvd å sjekke disken tidligere med ett disksjekke program og har også nylig defragmentert disken uten problemer.

Menne mest sannsynlig er det disken da? Varmen skal det vel ikke kunne være med døren av og en såpass heftig CPU kjøler selvom varmen er på rundt 42 grader på HK.

Lenke til kommentar
start->kjør:

chkdsk /R /F

så restarter den og sjekker og reparer feil på disken.

Bare så jeg skjønner alt her... Hva betyr de forskjellige /R og /F?

Kanskje spesielt lurt å ta backup av alt før en slik sjekk?

Lenke til kommentar
start->kjør:

chkdsk /R /F

så restarter den og sjekker og reparer feil på disken.

Bare så jeg skjønner alt her... Hva betyr de forskjellige /R og /F?

Kanskje spesielt lurt å ta backup av alt før en slik sjekk?

Ikke nødvendig å ta backup men sålenge disken er såpass ustabil, ville jeg tatt backup når problemet begynte.

altså /R betyr finne og gjenopprette informasjon fra skadede sektorer.

/F betyr reparere sektorer

Men hele det høres ut som om disken er skadet på en eller annen måte og låser seg under arbeid. du burde kjøre et program som hdtach. det skanner disken og tester read/write og viser det grafisk. man ser med en gang når disken er ikke lesbar lenger.

Endret av dmdb
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje du skal sjekke flere ting på maskinen din, slik som drivere til skjermkort, hovedkort, lydkort osv. Det finner du på produsentens hjemmeside.

Sjekk også RAM-brikkene dine med MEM-test.

Husker du om du installerte et program like før problemene begynte.

Isåfall prøv å avinstaller det for og sjekke om det er det som er kilden til problemene.

Evt ta en runde med antivirus/spywareprog. for å fjerne gruff.

CCleaner er et bra program for å rydde opp på maskinen din. Prøv det også.

Du kan også å prøve en repairinstall med XP cd`en din.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Menne mest sannsynlig er det disken da? Varmen skal det vel ikke kunne være med døren av og en såpass heftig CPU kjøler selvom varmen er på rundt 42 grader på HK.
Du kan få noe dårligere kjøling på harddisken, men skal ikke ha veldig mye å si. Kanskje 5-5 grader max.
Lenke til kommentar

heisann.

når pc-en fryser ... prøv å hør etter om hardisken står å stanger(hakker) om den gjør det er det bare å bytte disk. noen disker ryker innen 2 år og noen etter 10 år. her går det på flaks :)

Lenke til kommentar
når pc-en fryser ... prøv å hør etter om hardisken står å stanger(hakker) om den gjør det er det bare å bytte disk. noen disker ryker innen 2 år og noen etter 10 år. her går det på flaks :)

Det er ikke alle hardisker som ryker på denne måten. Hadde en gammel quantum som sluttet å kommunisere med omverdenen, men den bare stoppet. Ingen hakking eller noe.

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje du skal sjekke flere ting på maskinen din, slik som drivere til skjermkort, hovedkort, lydkort osv. Det finner du på produsentens hjemmeside.

Sjekk også RAM-brikkene dine med MEM-test.

Husker du om du installerte et program like før problemene begynte.

Isåfall prøv å avinstaller det for og sjekke om det er det som er kilden til problemene.

Evt ta en runde med antivirus/spywareprog. for å fjerne gruff.

CCleaner er et bra program for å rydde opp på maskinen din. Prøv det også.

Du kan også å prøve en repairinstall med XP cd`en din.

Takker for alle forslag!

Nå har jeg nettopp kjørt MEM testen i ca 20 minutter og den fant ingen feil.

Så gikk jeg inn å fant et verktøy for disk sjekk hos Samsung kalt ES Tool som er spesielt laget for Samsung harddisker (det jeg har). Måtte brenne programmet på CD og kjøre det fra DOS. Tok 2 timer å gjennomføre testen som var grundig og resultatet var null feil.

Jeg begynner å bli smårar av dette... PC-en har hengt seg opp 2 ganger i dag også. Den ene gangen låste den seg i det jeg åpnet FlashFXP FTP program og i rebooten etter dette låste den seg i det Windows holder på å starte. Etter nok en reboot fungerte maskinen men jeg vet jo dog ikke hvor lenge det ville vart.

Det ser jo ut som om det er et Windows relatert problem når PC-en kan kjøre en 2 timers grundig test av harddisken uten at den henger seg i DOS.

Når det gjelder nylige installerte programmer så har jeg ikke lagt inn noe spesielt. Eneste jeg kan komme på i farten er Adobe Photoshop, Microsoft .NET Framework 2.0 samt Paint.NET v3.31.

Håper på flere tilbakemeldinger, jeg er avhengig av dere!

Sitter å lurer på om det kan være varmen igjen som gjøre dette men da burde det vel også skje i DOS??? Ganske utrolig det også i så fall med kabinettdøren av og greier.

Huff... Søvnløs natt!

Lenke til kommentar

Ville satt pris på et svar på det jeg har spurt om det er noen som vet det...

Fikk en melding på maskinen i dag når jeg startet opp om at det var lesefeil på disken og at jeg derfor måtte trykke ctrl + alt + del.

Etter en reboot med ctrl alt del så startet den opp og bootet normalt igjen.

Lenke til kommentar

Fant visst ut av det her..

Resultatet er som følger:

390700768 kB total diskplass.

229612444 kB i 70740 filer.

23668 kB in 6201 indekser.

0 kB i skadede sektorer.

262340 kB brukes av systemet.

65536 kB opptas av loggfilen.

160802316 kB tilgjengelig på disk.

4096 byte i hver tildelingsenhet.

97675192 totale tildelingsenheter på disken.

40200579 tildelingsenheter tilgjengelig på disken.

Virker ikke som om det er noe feil med disken ettersom om CHKDSK og det andre ES Tool spesielt for Samsung disker som min ikke finner noen feil.

Fanken kan det da være?

Lenke til kommentar
MEM Test må kjøres i flere timer, 20 minutter er langt fra nok :)

Hvis MEM Test viser null feil etter minimum 5 timer, kjør OCCT i Windows

Jeg har 2Gb med RAM i maskinen min og når jeg startet det MEM greiene så ba den meg om å kjøre minimum 2 MEM testere samtidig og kanskje også flere... Hva er riktig å gjøre?

Kan det kanskje være minnet som forårsaker feilene jeg har beskrevet i hele denne tråden? Virker jo rart når harddisken bare stopper å jobbe...

Hva er OCCT?

Lenke til kommentar

Kjør 2 MEM-tester ja :)

Det kan være flere ting som forårsaker det du skriver, alt fra feil i selve OS'et til bla. minnet. Det er best å ta de tingene som enkelt kan testet, før man går til mer "drastiske" steg som f.eks. formatering.

OCCT stress-tester CPU/RAM avhengig av hva du velger, ved kalkulering av forskjellige verdier som programmet vet svaret på. Fraviker svaret programmet får fra CPU med verdiene programmet har lagret, er det en feil ved CPU ( eller RAM ) og det vil da høyst sannsynlig være årsaken til problemene dine. Siden du nå kjører MEM-test vil du eventuelt utelukke RAM som en feilkilde når du kjører OCCT senere :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Har du fremdeles ASUS M2N32-SLI Deluxe, nforce 590 SLI .

Hvis tilfelle er det mulig at det er chipsettet/kontrolleren som gjør det.

Kjører du med nv-raid av noe slag eller ren sata med nvidia's sata sw-kontroller anbefaler jeg at du ruller tilbake til microsoft driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...