Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan drive inn penger, privatperson til privatperson?

sigen

Anbefalte innlegg

Saken er den, at en i klassen har bulket bilen min. Han satt på med meg (av den grunn at jeg ikke sa verken nei eller ja, han bare følger etter oss andre i klassen)

Har fått takst på skaden fra et oppretter- og lakkfirma, men hvordan kan jeg drive inn disse pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt det du skriver. En fyr fulgte etter deg og satt på med deg? Og så bulket han bilen din..?

Nuvel - dersom det nå er slik at han er ansvarlig for disse skadene, og du har fått dem taksert, er vel det enkleste å be ham betale. Dette kan gjøres skriftlig eller muntlig, men skriftlighet er å foretrekke. Hvis han nekter (uten holdbart grunnlag), får du vel true med at namsmannen skal komme og selge tingene hans og gi deg pengene slik at du holdes skadefri.

Lenke til kommentar

Det som er tingen, er at klassen pleier å kjøre fra skolen i midttimen (pleier å ende opp på det lokale senteret)

Og han karen som bulket bilen min er sånn type som er veldig stille, sier nesten aldri noe selv om vi prøver å snakke til han osv.

Til tross for at han nesten ikke snakker osv, så følger han etter oss, for å være med i "gjengen"

Og da har det seg slik at han satt seg inn i bilen min, og jeg brydde meg ikke med å si nei e.l.

Så når vi kommer frem og parkerer, så smeller han døren min i den allerede åpne døren til en annen i klassen (annen bil)

Det blir da en bulk, og lakkskader som er relativt godt synlige.

Jeg har fått takst, og sagt at han skal betale, men han blånekter på at han skal betale meg noe som helst.

Legger ved et lite paint-bilde for å forklare litt bedre (har vel ikke noe å si, men)

parkering.jpg

Lenke til kommentar

Akkurat. Det at han er stillferdig av seg, har neppe noe å si til eller fra...

Det som imidlertid ER relevant, er om han kan klandres for å ha åpnet døren uten å se seg for eller på annet vis ta forholdsregler. Det er nemlig slik i erstatningsretten at man (kort sagt) ikke er ansvarlig for skade man volder med mindre man kan klandres for det.

Jeg vil tippe at han er ansvarlig, siden man i alminnelighet må forstå at det kan være risiko ved å åpne en bildør. Og det er vel egl. bare å se ut vinduet?

Så ja - ut fra de knappe opplysninger som er gitt, vil jeg holde det for sannsynlig at han er ansvarlig.

Samtidig vil jeg understreke at han ikke uten videre må betale alt sammen: Dels fordi det evt. kan virke urimelig (ungdommer har ikke spesielt mye penger...), dels fordi skadene evt. kan utbedres tilstrekkelig på en billigere måte. Og er han under 18, gjelder visst noen særlige regler.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skrev av han er stillferdig var bare så hele settingen var klar; Han var ikke invitert med i bilen e.l, han var bare med på grunn av at jeg ikke sa nei. Hadde ikke så mye imot det, prøver å være litt inkluderende.

Men over til mer relevant informasjon i saken; Ja, det er bare å se ut vinduet. Og BMW'en parkerte ca. 30 sekunder før oss, og siden vi kjører 2/3 biler med 13 stk. i klassen vil det være logisk at det er folk i baksetet på BMW'en.

Han er over 18 (har vært det en stund også)

Urimelig med 2500kr for en ungdom; Ja, kanskje, men jeg er fornøyd bare jeg får dekket inn litt av det for å være helt ærlig, og da mest av prinsipp.

Kan leve med skaden, men det er direkte verditap på bilen, det vil jeg ha en form for kompensasjon for.

Lenke til kommentar

Si det til ham at du forventer disse pengene betalt innen 30 dager. Om han ikke retter seg etter ditt krav, kan du anmelde ham. Enkelt og greit. Saken ender i konfliktrådet - og er han like blånektende ender det med at saken må opp i retten.

Hadde samma trøbbelet med en 14-åring som kasta snøball i døra mi!

Anmeld - anmeld - ANMELD!

Lenke til kommentar
Hadde samma trøbbelet med en 14-åring som kasta snøball i døra mi!

Anmeld - anmeld - ANMELD!

Snøball eller bowling-kule? Hva slags skader gjorde en snøball egentlig, kastet av en 14-åring?

Akkurat. Det at han er stillferdig av seg, har neppe noe å si til eller fra...

Hehe, lo litt av denne. Studerer juss selv, og der er det jo noen ganger detaljer i oppgaver som er fullstendig urelevant. Disse må man selvsagt ignorere, ville neppe gjort seg å dra inn at fyren var stillferdig, i en oppgave :blush:

Lenke til kommentar
Saken er den, at en i klassen har bulket bilen min. Han satt på med meg (av den grunn at jeg ikke sa verken nei eller ja, han bare følger etter oss andre i klassen)

Har fått takst på skaden fra et oppretter- og lakkfirma, men hvordan kan jeg drive inn disse pengene?

Har du prøvd å be ham om å betale? Før det blir aktualt å kreve inn pengene på alternativ måte, er som regel det enkleste å vise ham skadetakseringen og fortelle ham at han skal betale for reparasjonen. Dersom det ikke fungerer, kan du jo ta en prat med foreldrene hans. Det er også en mulighet å anmelde ham, men det er tungvint. Dersom du ikke får napp ved hjelp av noen av de nevnte metodene, kan du ringe meg eller Espen Lie, så skal vi fortelle ham hva som skjer hvis han ikke betaler ;)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg skrev av han er stillferdig var bare så hele settingen var klar; Han var ikke invitert med i bilen e.l, han var bare med på grunn av at jeg ikke sa nei. Hadde ikke så mye imot det, prøver å være litt inkluderende.

Det at du ikke har kastet han ut, gjør jo(mener jeg) at du har gitt han lov til å sitte på. For hvis du absolutt ikke ønsket å ha han i bilen kunne du tatt han ut. Bra at du prøver å få han inkludert, synd da at han da ikke har vett nok til å innse at han faktisk har ødelagt noe som ikke er sitt.

Jeg ville tatt kontakt med han og foreldrene(samtidig), selv om han er over 18 år så vil jeg tro han fortsatt er hjemme og dermed litt knyttet til de. Da regner jeg med at de kan hjelpe til litt også. Jeg mener en slik liten sak som det her er burde kunne løses uten å trekke inn mye av det som er nevnt over.

Lenke til kommentar

Jurist: Har prøvd, men han er av typen som først ikke sier noe, så påstår at skaden var der fra før, og så innrømmer at det var han som gjorde det, men nekter å betale. dessverre.

Har vært innom tanken om å snakke me foreldrene hans, siden jeg vet at han fremdeles bor hjemme som du sier.

Tror rett og slett at jeg skal prøve å få tak i dem, og informere dem om saken, tviler på at de vet om den fra før.

Skal si ifra til deg eller Espen Lie om jeg trenger telefonnummer ;)

zeltex: Ja, jeg har jo indirekte gitt han lov til å sitte på. Hadde jeg vist at han kom til å ødelegge bilen min, hadde jeg jo selvfølgelig nektet han å komme i nærheten engang, men etterpåklokskap en rår.

Skal prøve å løse det uten å dra inn forliksråd osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...