Robb1 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Hei. Vi fikk beskjed i dag om at vi kom opp i matte muntlig med tema sommerjobb. foredraget skal vare i 20 minutter hvor jeg skal ta for meg så mye matematisk som mulig angående jobben. jeg trenger tips og hjelp til akkurat hva jeg skal konsentrere meg mest om, og hvordan det ville vært lurt og sette opp fordraget. Det står i oppgaven "tenk deg at du har fått deg en sommerjobb. stikkord som kan være med er: reisemåte, reiserute, avstander, fart, rutetabeller, bensinpriser, billetpriser, lønn, skatt osv" Jeg bruker moped som framkomst middel, og bruker sommerjobben jeg har nå som utgangspunkt. Hadde noen vært greie å gi meg noe tips og hjelp til hvordan jeg skal klare å få best mulig karakter? gjerne noen som er gode i matte ;-) Mvh Robb1 :-D Endret 2. juni 2008 av Robb1 Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 1. Du kjører moped til sommerjobben. Strekningen er på 8 km, og du bruker 10 minutter. Regn ut gjennomsnittshastigheten. 2. Hva er sommerjobben din da? Det er nok best å ta for seg at jobben er jordbærplukker eller noe lignende. Du tjener for eksempel 100 kroner for å møte opp, og 25 kroner per kurv du plukker. Lag grafer og lignende her. Du kan også ta med oppgaver som: Hvor mange kurver må man plukke en dag for å tjene 300 kroner (se på grafen). Kanskje det kan være en start? Lenke til kommentar
Robb1 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg har sommerjobb som bilvasker. tjener 100 kr timen (uten skatt) foredraget skal være på 20 min, så jeg trenger noe mer enn det Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ja, men du klarer vel å finne på noe selv også? Eller er meningen at andre skal gjøre alt for deg? Kom med det du har tenkt på så langt, i hvertfall. Lenke til kommentar
Robb1 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) det jeg har til nå. er alt av bensin bruk. avstand, tidsregning, liter pr km. lønn i timen, minuttet, måneden, året, skatt. trenger tips til noe mer jeg kan skrive om Endret 2. juni 2008 av Robb1 Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Tenk deg at du drar på en reise til et annet land for pengene du tjener. Du kan da ta med valuta. Ta også med noe om bilettpriser til flyet du tar. Du kan også ta med noe om bensin på flyet. Lenke til kommentar
Robb1 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 vil gjerne holde meg innenfor tema :-/ Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har du ikke lov til å dra det lenger? Men uansett. Finn på noe selv. Så vidt jeg ser har du ikke gjort noe selv enda. Lenke til kommentar
Robb1 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Har gjort alt det som stod øverst. reiserute , fart OSV OSV. det jeg trenger er flere ting jeg kan regne ut som passer i temaet Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hva med fart, gjennomsnittfart frem og tilbake. Lenke til kommentar
gather Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 hvis du vil gjøre det fancy kan du jo ta med en kalkyle på hvor mye arbeidsgiver må ta betalt for å dekke alle kostnadene og ha en fortjeneste. (men dette er vel mer bedøk pensum) Lenke til kommentar
Aurela Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvis det er en bilvaskingskjede kan den ha lokaler i forskjellige land. La oss si at det koster 250 å få vasket bilen i norge, sveige og danmark. Hvis du regner om valutta kan du se hvor det egentlig er billigst... Eller om det er et annet firma som betaler per vask og ikke time, kan du sette opp et digram med hvor det lønner seg å jobbe ut i fra antall kunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå