Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen: tema sommerjobb tips? hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei. Vi fikk beskjed i dag om at vi kom opp i matte muntlig med tema sommerjobb.

foredraget skal vare i 20 minutter hvor jeg skal ta for meg så mye matematisk som mulig angående jobben.

jeg trenger tips og hjelp til akkurat hva jeg skal konsentrere meg mest om, og hvordan det ville vært lurt og sette opp fordraget.

Det står i oppgaven "tenk deg at du har fått deg en sommerjobb. stikkord som kan være med er: reisemåte, reiserute, avstander, fart, rutetabeller, bensinpriser, billetpriser, lønn, skatt osv"

Jeg bruker moped som framkomst middel, og bruker sommerjobben jeg har nå som utgangspunkt.

Hadde noen vært greie å gi meg noe tips og hjelp til hvordan jeg skal klare å få best mulig karakter? gjerne noen som er gode i matte ;-)

Mvh Robb1 :-D

Endret av Robb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kjører moped til sommerjobben. Strekningen er på 8 km, og du bruker 10 minutter. Regn ut gjennomsnittshastigheten.

2. Hva er sommerjobben din da? Det er nok best å ta for seg at jobben er jordbærplukker eller noe lignende. Du tjener for eksempel 100 kroner for å møte opp, og 25 kroner per kurv du plukker. Lag grafer og lignende her. Du kan også ta med oppgaver som: Hvor mange kurver må man plukke en dag for å tjene 300 kroner (se på grafen).

Kanskje det kan være en start?

Lenke til kommentar

det jeg har til nå. er alt av bensin bruk. avstand, tidsregning, liter pr km.

lønn i timen, minuttet, måneden, året, skatt.

trenger tips til noe mer jeg kan skrive om

Endret av Robb1
Lenke til kommentar

Hvis det er en bilvaskingskjede kan den ha lokaler i forskjellige land. La oss si at det koster 250 å få vasket bilen i norge, sveige og danmark. Hvis du regner om valutta kan du se hvor det egentlig er billigst...

Eller om det er et annet firma som betaler per vask og ikke time, kan du sette opp et digram med hvor det lønner seg å jobbe ut i fra antall kunder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...