Gå til innhold

Parallellkople strømforsyninger for å drive musikkanlegg

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidligere et relativt kraftig musikkanlegg koplet inn i bilen min. Nå er bilen solgt og anlegget bare ligger og samler støv. Hadde håpet å på en eller annen måte klare å drive dette 12V (800 Watt) anlegget med strøm fra stikkontakten uten å måtte kjøpe inn på dyre transformatorer.

Da kom jeg plutselig på at jeg har en god del gamle strømforsyninger liggende, og som kjent leverer disse 12V spenning opp til en viss effekt. Jeg har i skrivende stund 2 stk strømforsyning som leverer 300W på 12V og en som leverer 200W på 12V.

Vil jeg kunne bruke disse PSU'ene til å drive mitt musikkanlegg på 800W dersom jeg parallellkopler alle 12V utgangene på PSU'ene og kopler disse parallellkoplingene til strøminntaket på musikkanlegget?

Forutsetter at jeg jumpstarter alle de parallellkoplete PSU'ene på en gang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt vanskelig er at du for all del må unngå negativ strøm. Dvs hvis en strømforsyning leverer 1/10 volt mer enn de to andre, så kan du risikere at det går i stå.

Dette kan unngås på to måter:

1. Sett en kraftig diode på hver av strømforsyningene i lederetning, og koble så sammen disse. Nå vil den strømforsyninga som gir høyest tomgangspenning drive alt innen forsterkeren din begynner å dra mer strøm. Da vil etterhvert de andre strømforsyningene bidra de også.
  2. Har du en forsterker med flere innganger så kan du ha en strømforsyning pr inngang. Det er vel heller lite sannsynlig.

Så vi sier at du går for diodeløsninga. Ulempen ved denne løsninga er at du vil tape 0,7volt. Så du vil få ut litt over 11 volt istedet for 12, noe som ikke akkurat bidrar positivt.

På denne siden kan du se pinneplasseringa på atx-kontakten, og oppskrift på jumpstart av psu finner du her.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Lurer på om jeg kan unngå dette problemet med negativ strøm dersom jeg anskaffer meg to helt identiske strømforsyninger (samme leverandør / effekt, osv), som tilsammen supplerer 800W på 12 V?

Dersom jeg fortsatt vil ha samme problemet; noen som har forslag til hvilken diode jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...