Gå til innhold

Alle gode og negative sider ved BS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til noe annet da eller med tanke på om du i det hele tatt skal gidde å ta det?

I forhold til UB så er de positive sidene slik jeg ser det at utdannelsen generelt er bedre ansett og at du såvidt jeg har forstått er garantert videre jobb i forsvaret etter toårsperioden. Negativt er at den tar to år istedenfor ett, og at den slik jeg har skjønt er "hardere" å gjennomføre.

Men hva som er positivt og negativt er mye smak og behag.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke erfaring derfra, men jeg regner med du sitter igjen med mange spennende og varierte erfaringer, en grei lederutdanning som også kan komme godt med i det sivile arbeidslivet og ikke minst mulighet til videre arbeid i Forsvaret.

edit: og så har du jo sersjantlønn andreåret så du sitter også igjen med en grei slump penger, iom. at du bor og spiser gratis, men om det er pengene du skal gå etter kan du like gjerne verve deg i f.eks. TMBN, dersom du har fullført førstegangstjenesten.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

eg sliter litt med å bestemme meg for kva eg skal gjere i livet, har lyst å gå PHS, men kan ikkje søke før neste år pga eg går almennfagleg påbygging no. Har bla søkt Juss, Økonomi og Automasjons Ingeniør, og har kanskje mulighet for en ala driftskonsulent stilling i eit vekter firma der eg jobber no.

Føler eg har litt personlige svakheter som eg trur militæret kunne fått retta meg opp i. Ønsker å bli meir ryddig og strukturert i livet, uten å måtte få eit spark i ræva avogtil, som dessverre trenges. Er en av dei mange som alltid skal utsette ting.

Lenke til kommentar

Skal du inn på BS så må du først igjennom opptak som starter på kjevik om knappe tre uker. Har du ikke søkt enda, er det for sent å gjøre dette i år, men evt. kan du søke UB som også har vinteropptak. Under dette opptaket skal du vurderes på både fysiske og mentale plan for at de skal finne ut om du egner deg som leder. Hvis disse "personlige svakhetene" er til hinder for dette, bør du vurdere å rydde opp i dette før du søker befalsutdanning (du kan dog alltids søke på nytt senere hvis du skulle ryke på opptaket, med unntak av flygerutdanningen). Kanskje det å gå "vanlig" førstegangstjeneste før du søker da er best i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar

Hm. Hva forventer du å være forskjellig i forhold til førstegangstjenesten da, når det kommer til å få "ryddet opp"? Hvis det er mer enn du får inn gjennom rekruttskolen så tror jeg det blir du selv som blir nødt å sparke deg i ræva. Skjønt, det blir du kanskje nødt til for i det hele tatt å komme deg gjennom befalsutdanningen, og når det først har blitt en vane å sparke seg selv, så fortsetter du forhåpentligvis med det også etter militæret.

Jeg skal også på opptak, kanskje vi ses.

edit: har du lagt deg i trening btw? du klarer kravene og slikt?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er det mulig å få utsatt førstegangstjenesten for å gå befalskole i stedet? Jeg sendte ikke inn karaterene for 1. og 2.-klasse, fikk en telefon den 15. april om at hvis jeg sendte det kvelden eller tidlig dagen etter så skulle det årdne seg. Jeg måtte få tak i utskrift på skolen dagen etter og jeg fakset det og sendte det på mail før kl 11. Har enda ikke hørt noe fra dem.

Lenke til kommentar

Svarfristen på innkallelsen gikk ut 1. juni, så hvis du ikke har hørt mer fra dem stemmer det nok at du ikke kommer inn i år. Da må du møte til den opprinnelige innkallelsen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hvis du har fått en innkallelse så må du nok møte opp. Hvis du derimot bare har mottatt et varsel om planlagt innkallelse, kan du prøve å få utsatt dette hos vernepliktsverket. Så kan du søke UB til vinteren. Hvis det klaffer, får du en utdannelse og du slipper å dra i militæret før du starter denne.

edit: UB har samme søknadsfrist til sommeren som alle andre utdanninger, så du kan bare glemme å komme inn på det denne sommeren. Men som nevnt så har de også vinteropptak.

En annen mulighet er hvis du kommer deg i en avdeling i hæren, for hæren har også to opptak i året. Jeg vet ikke helt når dette er, men jeg tror du kun kan gå BS-linjer i hæren hvis du benytter deg av denne muligheten.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da skal du ha mulighet til å søke deg inn på BS etter at du har møtt til førstegangstjeneste. Herrbrun påstår ovenfor at dette blir etter at du har fullført rekrutten. Jeg vet ikke om dette stemmer, men det høres logisk ut. Rekruttskolen må du vel gjennomføre uansett.

edit: innlegget mitt lenger oppe skulle si 1. juni, ikke juli.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...