nummer40 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Så det har seg slik at jeg kom opp i KRL - Filosofi. Uheldigvis kan jeg ikke en dritt om stoffet annet enn litt om Sokrates. Ett av disse temaene skal være i fokus: Hva er filosofi Ekstensielle Spørsmål Filosofisk samtale (?) Fornuft Kjentefilosofier - Sokrates Jeg har tenkt en del på Sokrates, men hva jeg burde fortelle om han aner jeg ikke. Jeg ligger på en 3'er i krl til sommeren, så jeg kunne trengt litt hjelp. Skal opp på onsdag, så dette haster litt. Takk Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Kom med et forslag, så får du sikkert masse hjelp. Begynn på wikipedia, lag en liten disposisjon, så skal vi helt sikkert spille inn. (Sokrates.) Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Hva spurte han om som fikk menneskene til og tenke, og hvem spurte han? Spurte han de unge? De eldre? Alle? Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Har gjort det og jeg har fortsått det som om han bare stilte ekstensielle spørsmål. Altså spørsmål det ikke fantes svar på, for og få menneskene til og tenke. Det eneste jeg får ut av den linken er at han ble 70 år, fikk menneskene til å tenke og at han var en sort of "lærer" som ikke ville ha elever, men denne Platon ble uansett kalt hans elev. Jeg går i 8. og selve teksten i linken er for vanskelig til at jeg skal forstå alt. Lærerboka vår er råtten og det står det samme på 10 sider etterhverandre. Jeg trenger noe lettere stoff om Sokrates, Platon og resten av filosofene som egentlig ikke gjorde en dritt utenom å stille spørsmål som det ikke er noe svar på. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Ok, jeg skal gi deg noen ledetråder: 1. Sokrates var ikke særlig pen, han var visstnok ikke særlig hyggelig med kona si, og folk ble grundig lei av hans endeløse spørsmål. 2. Sokrates var uenig med sofistene: Sokrates var lei av sofistene, som trodde at sannheten var å finne i overbevisning, det vil si at den som klarer å få folk til å bli enig med seg, hadde rett, objektivt sett. Mens sofistene mente at den som ble trodd hadde rett — at sannheten lå i argumentene — mente Sokrates at sannhet var noe som fantes inne i det enkelte menneske, og at spørsmålene var nøkkelen til å få sannheten frem. "Sannheten" er svaret (fordi man stiller ikke spørsmål uten å kreve svar) på spørsmål som -hva er moral? -hva er vakkert? -hva er et menneske? -hva er det gode liv? -hva er det å være god? -hvordan skal mennesket oppfylle sitt potensiale, det vil si bli så "godt" som det kan bli? 3. Sokrates søkte svaret i menneskene. Han gjorde dette ved å stille dem spørsmål. Hans mor var jordmor, og han tenkte selv at han kunne være "jordmor" for sannheten, ved å stille mennesker spørsmål som hjalp dem å "føde" sannheten alle mennesker har i seg. 4. Spørsmålene hans var av reduksjonistisk art — det vil si at man ser på sannheten, virkeligheten, mennesket eller hva som helst som resultatet av en masse små deler, fremfor en stor helhet. For Sokrates var sannheten resultatet av alle de tingene mennesker er enige om: Ondskap er negativt og så videre. Dette kan ha vært en av grunnene til at han ble satt i fengsel for å ha laget offentlig uorden: For mange spørsmål gjør at de som har makt blir svakere... folk ville kunne lure på hvorfor det akkurat er de som styrer, lure på hvorfor de gjør det på den måten de gjør og så videre. Sokrates ble dømt for blasfemi. Han fikk valget om å si at han var lei seg og gå fri eller å stå på sitt og drikke gift. Siden Sokrates allerede var 70 år gammel, kan det hende at han tenkte både på sin egen stolthet og sin egen alderdom. Han var tross alt en gammel mann og hadde sikkert ikke så mange år igjen uansett. Ellers er jeg enig i at wikipedia-artikkelen ikke var så god. Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Tusen takk du har hvert til stor hjelp. Du har hjulpet meg å sette igang. Imorgen er det veiledning så da får jeg stille haugevis av spørsmål om hvordan oppgaven kan løses best. Karakter og tilbakemelding blir postet når jeg får det Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Godt. Ser frem til å høre hvordan det gikk. Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Kan noen fortelle meg kjempekort om hvem Platon var og hva han gjorde og sto for? takk edit: Vil ikke ha noen link som viser en side med fullt detaljert liv. Skal opp i morgen og har fått beskjed om at jeg bare skal ha med det aller viktigste. Endret 3. juni 2008 av nummer40 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 (På Sokrates' og Platons tid trodde de at verden alltid hadde eksistert og at den aldri forandret seg.) 1. Sokrates' student. Noterte ned alt vi i dag vet om Sokrates, siden Sokrates ikke skrev noen ting selv. (For ham var spørsmålene og den muntlige samtalen det eneste viktige. Skrevne ord var nemlig statiske, uforanderlige og derfor usanne.) 2. Utviklet en tese (en idé) om idéverdenen: Alle ting vi kan se er virkeliggjøringer av ideer som kommer fra en verden utenfra vår. Derfor er alle ting kun en etterligning av ideen, altså mindre "ekte", "vakker" eller til og med "virkelig" enn ideen selv. 2.a Tar du med hulelignelsen, får du god karakter: Se for deg mennesker som har levd hele livet sitt lenket til en vegg i en hule. Det eneste de ser er en hulevegg: De kan ikke snu seg, snu hodet eller se noen ting andre steder enn på veggen. Bak dem er det noen som går forbi med figurer som kaster skygge på veggen fangene ser. Fangene hører også lyder fra en vei utenfor hulen, og tror at de kan se og høre hele verden slik den er. Hver skygge de ser får et navn (krukke, menneske, geit), og fangene lærer seg dermed å sette navn på ting de bare har sett skyggen av. En av fangene slipper fri eller river seg løs, og etter en strabasiøs ferd kommer han ut av hulen. Der ute blir han blendet av solen, og forstår etter hvert at det han hele livet har sett har vært en blek kopi av hvordan verden virkelig er. Han ser at tingene han har satt navn på etter å bare ha sett skyggen, også eksisterer som ekte ting. Han føler seg så forpliktet til å gå tilbake og redde de andre fangene, men når han går tilbake inn i hulen, trenger øynene hans tid til å venne seg til den mørke huletilværelsen, og de andre fangene tror han har blitt forblindet av å se verden utenfor deres egen. I noen versjoner fører dette til at de andre fangene støter ham ut, eller at de til og med dreper ham. En tolkning av dette er som følger: A. Tingene vi har satt navn på, er ikke tingen selv, men måten vi tenker på tingene på. Siden for eksempel ordet "bok" ikke viser til en enkelt bok (læreboka di i KRL, for eksempel), men til ALLE bøker, er ordet "bok" egentlig navnet på det vi ser for oss inne i hodene våre når vi tenker på bøker. Altså er "bok" navnet på en tanke vi har, og ikke navnet på noe som finnes i den "virkelige" verden. B. Fangene som drepte fangen som hadde vært ute i verden, er de menneskene som er redde for å tenke nytt, og som synes det er viktigere å gjøre som man alltid har gjort enn å finne sannheten. 3. Var den som "oppfant" den udødelige sjelen som etter hvert ble tatt opp i kristendommen: Sjelen finnes i idéverdenen, noe den alltid har gjort, reiser "ned" til jorden for å ta bolig i et nyfødt menneske og reiser tilbake til idéverdenen når mennesket dør. Kirkefader Augustin inkluderte denne idéen i kristendommen på 300-tallet evt. Sa jeg at jeg var utdannet KRL-lærer? Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) så hulelignelsen er at vi setter navn på en ting, som om det skulle ha vært fellesnavn? genser er alle gensere, sko er alle sko? Haha, du har lært meg mer nå enn det krl-lærern min har gjort i hele år Endret 3. juni 2008 av nummer40 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Hehe. Kan jo også ha noe med å gjøre at dette er informasjon du selv har valgt hvor og hvordan du skulle få? Som sagt er dette én av mulige tolkninger. Den andre er kanskje mer relevant for oss mennesker i dag. Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Som sagt er dette én av mulige tolkninger. Den andre er kanskje mer relevant for oss mennesker i dag. Hvor er den andre? Unnskyld meg om jeg ikke finner den, sitti og lest og skrevet nå i flere timer, er rimelig sliten i hue nå Lenke til kommentar
Ajeje Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Hvordan gikk muntligen da? Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hvordan gikk muntligen da? Skal ikke fremføre før om 11 timer omtrent akkurat sitter fortsatt å skriver om norske filosofer og slikt edit: leif Endret 3. juni 2008 av nummer40 Lenke til kommentar
Ajeje Skrevet 3. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2008 Hvordan gikk muntligen da? Skal ikke fremføre før om 11 timer omtrent akkurat sitter fortsatt å skriver om norske filosofer og slikt edit: leif Hehe:P glemte å lese på datoen for innlegget;) Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 4. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2008 Den andre er at den som er redd for forandringer vil gjøre nesten hva som helst (inkludert drap) for å unngå å måtte forandre seg. Lykke til! Lenke til kommentar
nummer40 Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni 2008 Endte opp på en litt skuffende 4'er selvom jeg hadde med alt lærern sa jeg burde hatt med til en 5'er + selve fremføringa var en av de beste de hadde sett idag... Begynner å gå lei av lærere som ikke holder det de sier -.- Takk for hjelpen Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 7. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 7. juni 2008 Lærere er bare bullshit spørr du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå