Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke skjult trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjæresten min er på besøk og jeg skal koble PC-en hennes opp mot et skjult trådløst nettverk som vi bruker her vi bor, me jeg har bare et problem. PC-en finner rett og slett ikke nettverket.Jeg har XP og hun har Vista.

Har fulgt windows sine egne instrukser

1. Åpne Koble til et nettverk ved å klikke Start-knappen og deretter Koble til.

2. Klikk Konfigurer en tilkobling eller et nettverk.

3. Klikk Koble til et trådløst nettverk manuelt, og skriv deretter inn nettverksinformasjonen.

Nettverket legges til i listen over nettverk, og er tilgjengelig for tilkobling i fremtiden når datamaskinen er innen rekkevidde.

Men disse funker ikke. Jeg vet jeg har gjort alt rett, det vil jeg tro i allefall, men nettverket kommer bare ikke opp på listen. Noen som vet?

Endret av Luchy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdater drivere til nettverkskortet på PC-en hennes. Har vært borti det samme selv.

Skjult nettverk er unødvendig paranoid. Dersom en person ønsker å komme seg inn på nettet ditt så kommer han inn uansett hva du gjør. Kjør en god krypteringsprotokoll og mac-filtrering om du absolutt ønsker (dette er også unødvendig) og la nettverket være synlig.

Lenke til kommentar
Skjult nettverk er unødvendig paranoid. Dersom en person ønsker å komme seg inn på nettet ditt så kommer han inn uansett hva du gjør. Kjør en god krypteringsprotokoll og mac-filtrering om du absolutt ønsker (dette er også unødvendig) og la nettverket være synlig.

Hvordan forringer skjult SSID sikkerheten? Og hvis ikke, hva er egentlig problemet da? At windows nekter å vise frem slike aksesspunkter?

Lenke til kommentar
Hvordan forringer skjult SSID sikkerheten?

Ved å skjule nettverket skjuler du det for mannen-i-gata. Mannen-i-gata er ikke interessert i nettverket ditt og bryr seg fint lite om det er skjult eller ikke. Det eneste mannen-i-gata kan finne på å gjøre er å bruke opp båndbredden din dersom du ikke begrenser tilgangen (kryptering gjør dette).

Den du skal beskytte deg mot er skurken-i-gata. For skurken-i-gata spiller det ingen triller om du skjuler nettverket ditt eller ikke. Skurken-i-gata ser alle nettverk. Dersom du skjuler nettverket ditt kan det påberope deg uønsket oppmerksomhet. Skurken-i-gata lurer på hva det er du har å skjule eller helt enkelt tar det som en utfordring å lure deg som tydeligvis tror du er smartere enn skurken-i-gata ved å skjule nettverket ditt (nb.. jeg snakker ikke om _deg_ personlig)

Det er mange tråder og artikler om dette. De mest liberale synest alt av skjuling og kryptering er tull. Noe jeg til dels er enig i, men som de fleste andre er jeg litt paranoid og kjører kryptering + mac filtrering uten at det gjør nettet mitt sikkert av den grunn.

Lenke til kommentar
Hvordan forringer skjult SSID sikkerheten?

Ved å skjule nettverket skjuler du det for mannen-i-gata. Mannen-i-gata er ikke interessert i nettverket ditt og bryr seg fint lite om det er skjult eller ikke. Det eneste mannen-i-gata kan finne på å gjøre er å bruke opp båndbredden din dersom du ikke begrenser tilgangen (kryptering gjør dette).

Jeg gjentar meg selv -- hvordan forringer skjult SSID sikkerheten? For ordens skyld, det er ikke snakk om å bruke skjult SSID som det eneste sikkerhetstiltaket. MAC-filtering, WPA2-PSK (evt. WPA2 med radius) med et absurd langt passord bestående av A-Za-z0-9 + spesialtegn er hovedingridiensene.

Den du skal beskytte deg mot er skurken-i-gata. For skurken-i-gata spiller det ingen triller om du skjuler nettverket ditt eller ikke. Skurken-i-gata ser alle nettverk. Dersom du skjuler nettverket ditt kan det påberope deg uønsket oppmerksomhet. (...)

:) Veldig søtt...

Lenke til kommentar

Som jeg sa :) det kan gi deg unødvendig oppmerksomhet. Mye bedre å "skjule" seg i mengden. Men teknisk sett forringer det vel ikke sikkerheten uten at jeg er noe teknisk ekspert.

Og i dette tilfellet (mest sannsynlig)(og personlig erfart mange andre) så er det mange gamle nettverkskort-drivere som ikke finner skjulte nettverk. Og da får du mye hassel ved noe som ikke gir deg noe som helst ekstra sikkerhet.

Correct me if I'm wrong :)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Som jeg sa :) det kan gi deg unødvendig oppmerksomhet. Mye bedre å "skjule" seg i mengden. Men teknisk sett forringer det vel ikke sikkerheten uten at jeg er noe teknisk ekspert.

Mengden og mengden, fru Blom. En stund der jeg bodde var halvparten av alle trådløse nett jeg kunne se med skjult SSID. Jeg tror man vil stå mer ut hvis man ikke gjør det.

Og i dette tilfellet (mest sannsynlig)(og personlig erfart mange andre) så er det mange gamle nettverkskort-drivere som ikke finner skjulte nettverk. Og da får du mye hassel ved noe som ikke gir deg noe som helst ekstra sikkerhet.

Hassle? Under windows -- kanskje. "iwlist eth1 scan" har enda til gode å svikte meg.

Lenke til kommentar
Kjæresten min er på besøk og jeg skal koble PC-en hennes opp mot et skjult trådløst nettverk som vi bruker her vi bor, me jeg har bare et problem. PC-en finner rett og slett ikke nettverket.Jeg har XP og hun har Vista.

Vil denne hjelpe? Evt. hvis du kontrollerer aksesspunktet, er en veldig enkel oppskrift å skru skjult SSID midlertidig av, la windows koble seg til den, og så kan du skjule SSID på nytt.

Lenke til kommentar
Hei.

Har fulgt windows sine egne instrukser

1. Åpne Koble til et nettverk ved å klikke Start-knappen og deretter Koble til.

2. Klikk Konfigurer en tilkobling eller et nettverk.

3. Klikk Koble til et trådløst nettverk manuelt, og skriv deretter inn nettverksinformasjonen.

Nettverket legges til i listen over nettverk, og er tilgjengelig for tilkobling i fremtiden når datamaskinen er innen rekkevidde.

Men disse funker ikke. Jeg vet jeg har gjort alt rett, det vil jeg tro i allefall, men nettverket kommer bare ikke opp på listen. Noen som vet?

Hatt samme problemet selv med Vista at jeg ikke finner mitt skjulte trådløse nettverk. Noen ganger funker det, noen ganger ikke.

Jeg har funnet ut at det greieste er bare å slette innstillingene og legge dem inn på nytt. Pleier å funke fint for meg. Sjekk også at du ikke har skrevet inn det samme nettverket dobbelt opp, da er det garantert å bli krøll. Windows spurte meg gang på gang om passord o.l og dermed når jeg sjekket var det plutselig 5 tilkoblinger til samme nettet i lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...