Gå til innhold

Lærerstreiken litt unødvendig?

Anbefalte innlegg

Vel, Lærerne streiker... igjen.

Det er nesten slik at hvert år rundt eksamsperioder florerer det med rykter om lærerstreik, og de har jo streiket en god del ganger allerede. Begynner det å bli litt tåpelig?

I år vil flere hundre 10. klassinger rundt om i landet ikke få de standpunktskarakterene de burde ha fått, og må heller ta til takke med julekarakterene sine. Dette vil utvilsomt påvirke inntaket til vidregående skoler for disse, noe jeg mener er meget trist. Særlig for de som virkelig har jobbet hardt dette siste halve året. De har jo da så å si kastet bort et halvt år, kun fordi lærerne har blitt enda mer pengesultne.

Streiker de for en god grunn? Og hvorfor streiker de så mange ganger? Det virker som om de streiker, får høyere lønn, men så et år senere vil de ha enda mer, og så enda mer. Læreryrket, slik jeg ser det er ganske så gunstig. Lange ferier og grei begynnerlønn med tanke på utdanningen de fleste lærere har.

Jeg mister ihvertfall mer og mer respekt for lærere som arbeidsgruppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tåpelig jaa!

Det burde bli sånn som i Kina. Lærerne får lønn etter hvor mange elever som består eksamener og prøver. :) Og det legger mer press på lærerne og lærer dem alt de kan og gir dem masse tips og underviser dem så bra de kan. Og da er lærerne veldig strenge med elevene og elevene gjør det bra på skolen, og læreren blir godt betalt. :)

Lenke til kommentar
Tåpelig jaa!

Det burde bli sånn som i Kina. Lærerne får lønn etter hvor mange elever som består eksamener og prøver. :) Og det legger mer press på lærerne og lærer dem alt de kan og gir dem masse tips og underviser dem så bra de kan. Og da er lærerne veldig strenge med elevene og elevene gjør det bra på skolen, og læreren blir godt betalt. :)

Det trenger absolutt ikke legge press på lærerne, det er jo de som bestemmer hvem som står og ikke, det er også de som lager prøvene.

Da er det bare å ordne det slik at alle står, tro hva noe slikt vil gjøre....

Lenke til kommentar
Tåpelig jaa!

Det trenger absolutt ikke legge press på lærerne, det er jo de som bestemmer hvem som står og ikke, det er også de som lager prøvene.

Da er det bare å ordne det slik at alle står, tro hva noe slikt vil gjøre....

Nope...for det er ikke de samme lærerne som retter prøvene! ^^ Det hender at de sender prøvene til andre skoler til retting.

Lenke til kommentar

Dere skulle bare visst hvor mange "adm.-jobber" lærerne må ta seg av i tillegg til det å undervise. Kvaliteten på undervisninga får ikke fokus når retningslinjer og direktiver blir pushet av byråkratene. Lærerne gjør en utrolig viktig jobb, og dette burde være et av de mest prestisjetunge yrkene som finnes i samfunnet (slik som det var i gode gamle dager, hehe).

Ved at lærerne får bedre og bedre lønn vil man sørge for at rekrutteringen etterhvert vil tiltrekke seg de beste av de beste, og det er nettopp disse som burde bli lærere. På samme tiden som dette skjer er det viktig at man får inn en form for kvalitetskontroll av lærerne, fordi det finnes mange lærere som aldeles ikke fortjener bedre lønn.

Lenke til kommentar

Med den lønna lærerne har er det ikke rart i at de streiker, ikke får de overtid eller avspassering for kveldsarbeid. Hvis ikke de øker lønna kommer det om ikke så lang tid bli mangel på lærere i Norge. At det går utover elver er jo dumt, men streik går stort sett utover en 3. part. Selv om man ikke får karakter på det en har lært det siste halvåret betyr ikke det at det er bortkastet. En del av det i det minste bli bygd videre på når en går videre, selvsagt avhengig av hva en velger å gå videre på.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at lærerne gjør en viktig jobb. Men i min erfaring er det alt for mange lærere som ikke kan faget sitt, og minst like mange som ikke har de pedagogiske ferdighetene som kreves.

Jeg tror ikke en liten økning i lønnen vil omgjøre læreryrket til noe mer prestisjefylt så lenge utdanningen som kreves for å bli lærer er så svak. Hadde det vært mer prestisjefylt å klare å utdanne seg til lærer ville man også fått bedre kvalifisert personell, som til gjengjeld fortjener bedre lønn.

Per i dag føler jeg at uttrykket "Those who cant do, teach" gjelder i alt for stor grad, og synes ikke de skal få lønnsøkningene de sutrer etter annet hvert år..

Lenke til kommentar
Med den lønna lærerne har er det ikke rart i at de streiker, ikke får de overtid eller avspassering for kveldsarbeid.

Lærere skal så absolutt ikke klage over antall fridager og avspasseringer mener nå jeg, og med en begynnerlønn som ligger godt over 300.000 (sist jeg sjekket), noe som er vesentlig mer enn feks bio-ingeniører. Hvorfor ikke Bio-Ingiører som tjener rundt 310.000,- i året, selv etter 20 års arbeid streiker går meg hus forbi i disse elleville streiketider.

Forøvrig: Hva slags overtid er det lærerne skal få betalt? Hvis det er å rette og lage prøver så er det for meg helt greskt at de skal få betalt for dette. I så å si alle andre yrker må man også jobbe på kveldstid med forberedelser og annet arbeid. Skal dette bli betalt også, så er det mange yrker som burde ha 24-timers lønn så å si..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Streiker de for en god grunn? Og hvorfor streiker de så mange ganger? Det virker som om de streiker, får høyere lønn, men så et år senere vil de ha enda mer, og så enda mer. Læreryrket, slik jeg ser det er ganske så gunstig. Lange ferier og grei begynnerlønn med tanke på utdanningen de fleste lærere har.

Jeg mister ihvertfall mer og mer respekt for lærere som arbeidsgruppe.

Læreryrket har falt og er nå nærmest et lavstatusyrke. Er det slik vi vil ha det? Dette er en gruppe som står for svært viktige oppgaver for kommende generasjoner. Skal det straffe seg å ta høyere utdanning?

Det er en noe ugunstig oppfatning dette at lærere har det så fint. For det første har mange lange dager (skolen er ikke slutt fordi om skoleklokken ringer). Obligatoriske møter uten betaling, foreldremøter og konferanser. Eksamensretting, ta andres kolleger retting pg.a. sykdom. Bidra som sensor (frivillig til en viss grad, så vidt jeg vet).

Være både lærer og i stor grad yte hjelp som sosialarbeider, fordi mange forledre ikke tar seg av barna sine. Bruke tid på å være et knutepunkt mellom familie og barn. I hele tatt, mye ansvar som ikke bare har med skoleoppgaver å gjøre.

Vet du hva begynnerlønnen er for en lærer? Etter fem år (adjunkt m/opprykk), dvs. fem år på skolebenken med høy studiegjeld, anslagsvis 290 000 - 320 000 (muligens litt mer). Er dette bra, sier du? :ermm:

Å være lærer i de fleste andre land handler om respekt og anerkjennelse, i Norge er det et lavstatusyrke. Er det rart de streiker? Det skal innvendes at det kan stilles spørsmåltegn ved lærerstanden, nivået og utviklingen i skolen, men det blir en mer omfattende diskusjon.

Her er det visst mange fordommer, og mye uvitenhet ute blant folk.

Lenke til kommentar

Er det rart at læreryrket blir sett på som nærmest lavstatus? Når du ser hva slags utdanning de fleste nye lærere har? Mattelærere med så å si ingen matematisk bakgrunn? en 3'er i 3MX og du kvalifiserer rett inn som mattelærer.

Det er ikke kun lønnen som definerer statusen til et yrke, der er også veien man må gå for å komme inn i yrket..

I gamle dager var læreryrket respektert og annerkjent, da personene det var snakk om ble karakterisert som kunnskapsrike, og kunnskap blir respektert.

Forøvrig, det du beskriver ovenfor er jobbbeskrivelsen til den perfekte lærer. Jeg kan love deg at mange, om ikke de fleste lærere ikke gjør særlig mye av en eller flere av punktene du beskriver ovenfor..

Lenke til kommentar
Er det rart at læreryrket blir sett på som nærmest lavstatus? Når du ser hva slags utdanning de fleste nye lærere har? Mattelærere med så å si ingen matematisk bakgrunn? en 3'er i 3MX og du kvalifiserer rett inn som mattelærer.

Det er ikke kun lønnen som definerer statusen til et yrke, der er også veien man må gå for å komme inn i yrket..

I gamle dager var læreryrket respektert og annerkjent, da personene det var snakk om ble karakterisert som kunnskapsrike, og kunnskap blir respektert.

Forøvrig, det du beskriver ovenfor er jobbbeskrivelsen til den perfekte lærer. Jeg kan love deg at mange, om ikke de fleste lærere ikke gjør særlig mye av en eller flere av punktene du beskriver ovenfor..

Nei det er ikke rart, på ingen måte. Hvis det er stereotypiske vurderinger som disse du fører, som råder blant befolkningen. Det er opplæringsbestemmelser og læreplaner som bestemmer hva et ungt menneske skal lære seg i møte verden. Derfra settes også grunnlaget for hva en lærer må kunne. Mener du å vite at lærere er kunnskapsløse, på hvilken basis da?

Faktum er at "alle" kommer inn på lærerstudiet på UIS (ja, alle) i år. Er det lærerne sin feil? Bør ikke de med makt i landet gjøre noe drastisk?

Nei, jeg beskriver ikke den perfekte lærer, jeg beskriver hverdagen slik den er, overlasset av mengder oppgaver som ikke har med praktisk læring å gjøre. Lærere flest klager over at de ikke får nok tid med elevene sine, det er for mye støy, for mye ansvar knyttet til grunnleggende dannelse. Fundamentale oppfatninger som foreldre skal ta med sine barn, ikke lærere og offentlige ansatte.

Tror jeg ville vært forsiktig med å uttale meg om en yrkesgruppe som du bare kjenner fra media og øvrige samfunnsoppfatninger.

Lenke til kommentar

Lærerne lider under tjenestesamfunnets dillemma, nemlig at streiker bare unntaksvis rammer arbeidsgiver. Under den industrielle revolusjon var streikevåpenet direkte rettet mot fabrikkeieren, når arbeiderne streiket så sto maskinene. Og når maskinene stod så tjente ikke fabrikken penger. Det samme gjaldt streiker i gruveindustri og annet.

Men idag har vi ytterst få slike streiker. Unntakene er i oljesektoren, der Nordsjøarbeiderne kan straffe oljeselskapene på pungen. Kabinpersonalet i flyselskapene er et annet eksempel: Når flyene står så taper SAS penger.

Slik er det ikke i offentlig sektor. Staten og kommunene taper ikke penger på en lærerstreik, de har jo allerede fått betalt av sine "kunder" over skatteseddelen. Vi får ikke pengene tilbake om skolen er stengt. Dermed har lærere og sykepleiere rett og slett ikke det tradisjonelle økonomiske pressmiddelet overfor arbeidsgiver. Istedet må de ramme (lamme) samfunnshjulene. Det er streikens konsekvenser for tredjepart - en uskyldig sådan - som gir streiken effekt.

Det er trist, men ikke så mye å gjøre noe med. Det er neppe flertall for å frata lærerne eller andre grupper i offentlig sektor streikeretten. En mulig løsning ville være å flytte hele lønnsoppgjøret til høsten, da ville ikke streiken få den samme konsekvensen for eksamensavvikling med mere.

Nå er denne streiken antagelig dømt til å mislykkes. Som Terje Svabø påpekte allerede i starten: Når de andre organisasjonene har godtatt tilbudet er situasjonen låst. KS kan ikke "premiere" de som streiker ved å gi dem mer enn de som (i KS øyne) viser ansvar og lar være.

Dermed ender vi opp med en forutsigbar utvikling: Unio kan ikke streike i ubegrenset tid. Så derfor må streiken styres mot en snarlig slutt. Det gjør man ved å ta ut helsepersonell i streik. Dermed skjer det samme hvert år: Staten griper inn med tvungen lønnsnevnd, fordi streiken går på helsen løs for pasientene, og fagforeningen viser til alle dispensasjonene de har gitt og sier at liv og helse slett ikke var i fare. Dermed kan fagforeningene skylde på staten og si at "Streikeviljen var på topp, og vi ville streiket videre", og "redder ansikt".

Når det er sagt så skjønner jeg at Unio er misfornøyde. De fikk mindre uttelling enn andre, og det i en situasjon hvor det snakkes om hvor viktig det er å få de ansette spesielt i skoleverket til å satse på utdanning. Da gir det motstridende signaler når man premierer de ufaglærte.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nå er jeg også av den oppfatning at det må gjøres endringer og større justeringer i skolen. De svakeste elevene blir fortsatt plassert i vanlige klasser (tilrettelagt undervisning), blant de bedre, og de aller beste. Man kan ikke plassere de svakeste sammen i grupper og ha for mål å la de sterkeste jobbe utfra sitt potensial (skolen bremser de skarpeste, det er det vel ingen tvil om). Nei, da får vi et kaldt og guffent samfunn. Kan vi plukke ut de svake da, slik at det ikke avles negativ oppmerksomhet og uro blant de som vil lære? Nei, alle skal ha rett på den samme undervisningen, vi kan ikke fryse ut mennesker på slikt vis.

Lærerstanden er vernet, den er beskyttet i den grad at alle lærere får styre på, sammen står de sterke og immune. Er friskoler svaret, flere privatskoler? Konkurranseutsette skolen?

Det er mye som ikke er bra i skolen, men å hevde at det er gull og grønne skoger som gjelder for en lærer, vekker bare sterk avsky.

Endret av Totentanz
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne streiken jeg.

Hvor mye får lærere i lønn? Hva får andre kommunalt ansatte med samme utdanning?

Og hva er det som er bra og dårlig med lærerenes hverdag?

Jeg har aldri sett på læreryrket som ett lavstatusyrke, men nå begynner jeg snart å gjøre det etter å ha hørt dette X antall ganger av mennesker som støtter? lærerene.

Lenke til kommentar

Synes det er motbydelig at de faktisk lar det gå utover elevene som ikke har noe med saken å gjøre. Selv risikerer jeg å ikke få vitnemål før til høsten da eksamen kan bli utsatt til da. Problemet er jo at jeg da er i hæren og vanskelig kan ta meg fri når det måtte passe. Litt kjipt å måtte vente et år ekstra og slik kanskje ikke få primærvitnemål.

Lenke til kommentar

Denne streiken gjør meg mildt sagt jævlig irritert. De eksamenene jeg nå har hatt (og gjort det veldig bra på) vil kanskje aldri bli rettet, mens de muntlige ikke vil finne sted. Dritbra. Jeg har gått opp med en hel karakter i snitt siden jul, og skal nå bli straffet for det på avgangskarakterene mine før jeg søker på et kravstort studie.

Yeaaaa. Hensyn.

Lenke til kommentar
Synes det er motbydelig at de faktisk lar det gå utover elevene som ikke har noe med saken å gjøre. Selv risikerer jeg å ikke få vitnemål før til høsten da eksamen kan bli utsatt til da. Problemet er jo at jeg da er i hæren og vanskelig kan ta meg fri når det måtte passe. Litt kjipt å måtte vente et år ekstra og slik kanskje ikke få primærvitnemål.

det burde ikke være noe problem å få perm for å ta eksamen, trudde da de var ganske greie på slike ting

Lenke til kommentar
Lærerne på min privatskole streiker aldri...-.-

Er en viss forskjell på privatskoler og offentlige skoler da.

Synes selvfølgelig det er trist at mange elever ikke får standpunktkarakterene sine

og eksamen, men hva skal ellers lærere gjøre når det offentlige ikke vil gi dem høyere lønn?

Lærere gjør faktisk en krevende jobb, de må forberede hver time, rette prøver og diverse.

Grunnen til dette med dårlige lærere er vel for det meste at lærerhøgskolen har lavt snitt

for inntak. Snittet er vel fra 3 eller 4 og oppover? Klart at vi studenter ikke lærer noe da!

Snittet burde ha vært fra 5 og oppover, da det faktisk er lærere som "utdanner" oss for

videre studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...