IceFox Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Så hjelper det pent lite hvis himmelen er utbrent i utgangspunktet da. Utbrent er utbrent, uansett hvor mye du leker i programmet ditt. Dette kan selvfølgelig løses ved å ta to bilder, og maske de sammen. Personlig synes jeg det er bedre å ha gjort arbeidet under selve fotograferingen, men. Slipper så sykt mye etterarbeid. Og jeg har også full kontroll over hvor graderingen starter, styrken og vinkelen. Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Så hjelper det pent lite hvis himmelen er utbrent i utgangspunktet da. Utbrent er utbrent, uansett hvor mye du leker i programmet ditt. Du skal nå være uheldig/udyktig med innstillingene om så skjer. Men joda, jeg tar poenget. Fordelen med begge, men for meg er det software. Det ND filtret jeg har (ND4), er brukt lite - det er ikke gradert, så blir jo nesten å betrakte som solbriller på objektivet. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Er et slikt cokin filter til p-serien bare søppel? Hørte at slike filre gir fargestikk... Finne ikke info på hvor kraftig density det er på filteret Lenke til kommentar
buitre Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Ok veldig mye bra linker og info på denne linken Nå står jeg å vurerer hva slags Grad. ND filter jeg skal ha, og hvor jeg skal kjøpe det.... Noen anbefalinger... Tenker å bruke filtrene mest til landskapsfotografering..(fungerer warmup-filtrene bedre enn "photoshops-filtre"?) PS! lagde nylig en tråd om noe liknende, men ønsker mer spesifike anbefalinger i denne tråden.... GND filtre i photoshop( eller etterbehandling) er ikke like bra som å bruke GND filtre når man tar bildet, siden man mister detaljer og får ekstra støy i skyggepartiene. Det beste alternativet er HDR fotografering. For bilder av solnedganger/ soloppganger der horisonten er lysere enn himmelen, bruk Reversed GND filtre fra Singh Ray( koster rundt 100$) For bilder der man ønsker å gjøre himmelen mørkere, men man har ugjenvn skille( trær, bygninger, osv...), bruk soft ND grad. For bilder der horisonter er nesten en rett linje, bruk hard ND grad. For inspirasjon, sjekk ut Galen Rowell eller Marc Adamus. Disse er noen av de fremste innen bruk av ND grad filtre. Man sparer masse penger ved å bruke HDR, men det er mye vanskeligere å få et flott resultat ved HDR enn godt bruk av ND grad. Endret 28. september 2008 av buitre Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 For inspirasjon, sjekk ut Galen Rowell eller Marc Adamus. Disse er noen av de fremste innen bruk av ND grad filtre. Man sparer masse penger ved å bruke HDR, men det er mye vanskeligere å få et flott resultat ved HDR enn godt bruk av ND grad. De må jo ha brukt mer en bare filtre... Selv syntes jeg dette likner mye mer på HDR... Lenke til kommentar
buitre Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 For inspirasjon, sjekk ut Galen Rowell eller Marc Adamus. Disse er noen av de fremste innen bruk av ND grad filtre. Man sparer masse penger ved å bruke HDR, men det er mye vanskeligere å få et flott resultat ved HDR enn godt bruk av ND grad. De må jo ha brukt mer en bare filtre... Selv syntes jeg dette likner mye mer på HDR... Nei. De bruker bare filtre, men venter mange timer, av og til døgn, for å ta bildet i det 15 sekunders tidsrommet lyset er perfekt. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Marc Adamus var i hvertfall bare SYKLIG dyktig. Fint å se at også dyktige landskapsfotografer skyter mye på høykant. Livet som landskapsfotograf er temmelig drøyt, ja. Eneste brukbare tiden er grytidlig om morran og sent på kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå