Gå til innhold

GND (Gradual neutral density) på 77mm - B&Hphoto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk jeg går for HiTech GND & ND filtere. Det eneste filteret jeg går for fra Cokin er CokinP164 Circular Polarizer Glass Filter. For å gjøre listen over ting som må tenkes over lenger, så passer ikke HiTech GND filtrene i Cokin sine oppbevaringsesker eller -vesker. Men disse tror jeg passer i LEE FiltersMulti Filter Pouch. Oppbevaring av slike filtre er visst nok en ting å uroe seg over! Jeg går for soft edge GND filtere forresten, man har sjelden en fullstendig rett horisont, og det er derfor lett å bli avslørt!

Lenke til kommentar

Lee filtere skal vistnok fungere bra i Cokin filterholdere. Husker ikke fra hvem jeg har dette, men det ble nevnt på foto.no med den sedvanlige dot-grundigheten med referanser osv.

Cokin holderne er vistnok noe billigere enn Lee sine. Derfor nevner jeg kombinasjonen som et alternativ.

Lenke til kommentar

Da svarte han fyren på DeviantArt.

IceFox33

How do you not get vignetting with such a wide angled lens? Cokin says that the P-series is recommended for focal lenghts from 28mm onwoards (35mm format). But this is shot with a 15mm (35mm format). Please explaine.

*DimensionSeven

'Cause Cokin is lying (spelling?) to force you to buy their wide angle holder too.

With the standard P holder I get no vignetting even at 10 mm in portrait mode (camera held vertical), but in landscape mode (camera held horizontal) you have to zoom in to at least 12 mm to crop out the filter holder's edges in both sides of the frame.

With the wide angle holder, you're pretty much safe from vignetting at 10mm in both positions, and you have a lot of room for rotated filters too (where the filter is not paralel with the frame).

Lenke til kommentar

Dette er altså hvis du tar bilder på høykant? Da virker det naturlig å snu filteret, ja. :p

EDIT: Nei, det funker jo ikke. Please explaine. :)

EDIT2: Du tenker ved å snu kameraet 90 grader, må du rotere filterholderen tilsvarende motsatt vei. Det virker logisk ja.

EDIT3: Og da vil det kanskje gi mindre vignettering også. Ettersom synsvinkelen ikke er like stor i bredden, men heller høyere, som også passer filteret bedre. :) Beklager heftig edit. :p

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Dette er altså hvis du tar bilder på høykant? Da virker det naturlig å snu filteret, ja. :p
Litt vanskelig å forklare, men jeg gjør et forsøk.

Selve filterholderen består av et sett med spor på hver side. Det blir omtrent som et sett med skylapper med spor på innsida. Den naturlige å montere holderen på, blir med "skylappene" på sidene. For å unngå vignetering på vidvinkel, så vrir du holderen 90 grader sånn at "skylappene" kommer under og over i stedet for på sidene. Bildeformatet er rektangulert vet du. Så det blir mindre vignetering under og over, enn på sidene.

Hvis jeg ikke har greid å forklare det, så skjønner du hva jeg mener når du står med filterholderen i hånda. Veldig logisk når du ser det.

EDIT: Når jeg leste edit 3 igjen, så ser jeg at du har tatt poenget. Du er altså en god del smartere enn meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Eg spekulerte litt på Lee og Cokin filtersystem i haust, og landa vel egentilig på eit Lee system, ( som enno ikkje er iverksatt). Det eg fant ut då, var at det var lite å hente på å handle i USA, og at den norske forhandlaren egentleg har gode priser http://www.exposervice.no/index.php?page=F...a+Filter+holder

Fant då ut at eit sett med 3 graderte ND filter, med holder og adapterring for vidvinkel kom på ca 3300 hos den norske forhandlaren og ca 2600 hos B&H, der sjølve filtera står for 2/3 av prisen.. Cokin i X-pro er litt billigare, men det er ikkje mykje..

Edit: Link til LEE brosjyre http://www.leefilters.com/downloads/assets...em_Brochure.pdf

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Heisann

Blander meg inn litt jeg

Bare lurer på om det ikke er like greit å ta med stativ og ta flere eksponeringer og gradere i photoshop?

da kan man jo legge graderingen der man vil og justere styrken som man vil. Ikke er det noe problem med fargenøytralitet heller.

minuset er att man må dra med seg stativ.

Lenke til kommentar

Der gjorde du en skikkelig team effort, icefox, og nå har vi faktaene klare. BRA JOBBA! :new_woot:

Phaser: Det er fullt mulig at dette går, og du kan jo teste det. Problemet er vel det at slike teknikker kan komplisere arbeidsflyten. Om du f.eks har lyst til å ha en lukkertid på 100 sek for effekt, så kan dette bli problematisk fordi du har forskjellige lukkertider på begge bildene, og kameraenes regnere lar deg ikke gå over 30 enda. Jeg liker bedre å få rå-filen best mulig, å slippe å lime flere sammen, og får mer naturlige resultater. Denne metoden her må jo være eklere. Og så er det selvfølgelig en fordel å kunne se resultatet med en gang for justeringer.

Lenke til kommentar

Brukte Cokin en del på 90 tallet og fant at Gradual ND filtrene var veldig vanskelig å kontrollere og at overgangen ofte ikke var skarp nok. Endte ofte med at jeg brukte et ND (eller farge når jeg ville varme/kjøle himmelen) og dyttet filteret akkurat så langt ned i holderen at jeg fikk en skarpere overgang akkurat der jeg kunne skjule den i et mørkere parti e.l.

Har også et "halvlinse" filter som laget "ekstrem" DOF. Skarpt nærbilde av en blomst med skarpe fjell i bakgrunnen f.eks. Ganske morsomt. Fordrer stativ og tålmodighet.

Det jeg var mest begeistret for var Cokin Pola. Det kraftigste polafilteret jeg har vært borti.

I denne digitale aldren tror jeg at jeg holder meg til etterarbeide.

Creating a Neutral Density Filter with The GIMP

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville gått for et Cokin Z-Pro-system. Så må du velge om du skal ha soft edge eller hard edge, og i hvilken styrke du vil ha de. Jeg kan anbefale deg å starte med et 3- og 4-trinns soft edge GND. IKKE kjøp Cokin grunnet fargeavik. Hitech er en god kandidat, da de er langt billigere enn Lee, men likevel leverer god kvalitet.

Ta en titt på DENNE. Nå får du alt servert på sølvfat. Kan du bare ta vekk ND-filteret og 0.6 GND-en hvis du vil. Veske til filterne er veldig smart, om ikke nødvendig!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ok veldig mye bra linker og info på denne linken :)

Nå står jeg å vurerer hva slags Grad. ND filter jeg skal ha, og hvor jeg skal kjøpe det.... Noen anbefalinger...

Tenker å bruke filtrene mest til landskapsfotografering..(fungerer warmup-filtrene bedre enn "photoshops-filtre"?)

PS! lagde nylig en tråd om noe liknende, men ønsker mer spesifike anbefalinger i denne tråden....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...