danielsn Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har en liten plan om å sette inn en datamaskin i en bil nå. Saken er at datamaskinen skal ha mellom 11,4 og 12,6V. Noen som har et lite tips om hva jeg kan gjøre for å få en stabil 12V. spenning? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Det er kansje dumt av meg å spørre, men siden 12volten kommer fra batteriet så vil vel den i grunn være ganske stabil til å begynne med? Det eneste jeg kan tenke meg kan være et problem er når det plutselig trekkes veldig mye fra batteriet, hovedsakelig da når du starter bilen. Da kan jeg tenke meg at spenningen kan falle ganske kraftig. Det aller mest robuste hadde gjerne vært å lage en slags UPS løsning der du har et batteri som leecher fra hovedbatteriet og leverer strøm videre til PCen. Det er garantert ikke første gang dette spørsmålet har blitt taklet. Jeg annbefaler deg å ta en titt på forumene som er dedikerte til car-computers. De kan garantert gi deg et svar på hva som er konsensuset som beste løsning på problemet. Det skal være flere store miljø for akurat dette, men jeg husker ikke i forbifarten navnene eller adressene for det. Søkte raskt og fannt et sted du kan begynne å lete ihvertfall: http://www.mp3car.com/vbulletin/ -Stigma Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Du får tak i en PSU til dette formålet, den har også innebygd "crack protection" eller funksjon som holder liv i PC selv om man kveler motoren/starter den. Ofte ca 10 sek forsiknelse/UPS innebygget. Disse har også tilkopling for "ignition" slik at de starter når man starter bilen. Jeg bruker ikke denne funksjone, har heller koplet inn en bryter her så slipper PC-en å slå seg av hvis jeg bare skal en tur inn i butikken, men da må jeg huske å slå av når jeg stopper over lengre tid. Anngående spenningen i bilen så varierer denne etter turtallet, siden dynamoen drives av motoren. Normal ladespenning er ca 14 V, det er ikke unormalt at batterispenningen kan være 11 V. I tillegg så må man jo ha 5 V også, så det beste er å få tak i en PSU til formålet. Endret 2. juni 2008 av Drittsekken Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 12v fra bilen varierer fra ca 10-14,7v. Derfor er den ganske ustabil.. Du kan kjøpe en omformer som kan ta fra 9-18v inn og gi 12v ut. Men den koster "litt".. men kan ta 16amp. Det finnes også mange andre slike omformere. men noen gir ut 13,6v.. Lenke til kommentar
ceidsaune Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vil ikke tro at du trenger en så stor omformer som det forslaget PROuser kommer med.. Hvilken pc tenker du å sette inn i bilen? Dette har en del å si for strømforbruket. Carputer.no har en del saker og ting for plassering av pc i bil, vil tro at du kan finne noe av det du leter etter der. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Kan du ikke bare kjøpe en PSU som er laget for å stå i bil og operere med slike spenninger ? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Optimal ladespenning er på rundt 14.4V, men de fleste biler ligger noe under dette, ikke uvanlig med ~13.8V Alle dynamoer i dag har spenningsregulator, så selv om turtallet ikke er så høyt, så vil spenningen likevel være ganske stabil. Derimot er ikke strømkapasiteten så utrolig høy på tomgang kontra 3000-4000rpm, og spenningen dipper derfor fortere om du har tung last (stort anlegg, ekstralys osv). Det er direkte dumt å kjøre inverter og så normal psu i bil, du kaster bort utrolig mye strøm i varme, og ikke alle strømforsyninger takler firkant/trekant-pulsene fra invertere. Gå for en ordentlig Bil -> PC strømforsyning fra f.eks. carputer.no Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det enkleste er å skaffe seg en bærbar Toshiba, for de kan kjøres direkte fra sigarettenneren. Eller så kan du kjøpe deg en Dell "Ultra small form factor", for de har ekstern strømforsyning som gir ut 12 volt. Her får man også et inntrykk av hva en stasjonær maskin krever av strøm; Dell-strømforsyningene er nemlig på 18 ampere. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Altså, carputer er da ikke noen heksekunst å få til. Kjøp en strømforsyning laget for formålet (f.eks. [link]) og koble den opp. Jeg ville brukt en liten blyakkumulator i tillegg, fraskilt fra hovedbatteriet via en diode slik at det er mulig å bruke pcen en stund når bilen ikke går (og det ikke er lading) uten at den tømmer hovedbatteriet. Kombiner med ett Via-hovedkort, f.eks. MicroITX eller tilogmed NanoITX. Bygg en pc av det og koble på en fancy touchskjerm (7" widescreen passer perfekt i en 2-DIN plass som finnes i nyere biler). Bruk så en SSD disk eller minnekort så slipper du å bekymre deg for temperatur og vibrasjoner til en harddisk. I tillegg kan du jo f.eks. koble på ett webkamera som ett ryggekamera til USB og programere ved hjelp av parallellporten en digital inngang som henter opp kameraet på skjermen når du setter i revers. Mulighetene er uante! Så lite kan ett komplett hovedkort være, hvorfor i alle dager skulle man da bruke en laptop som er vanskelig å plassere å umulig å integrere i bilen. Ett eksempel på hvordan det kan gjøres, merk at det ser utrolig proffesjonelt ut. [link] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå