uzzi Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 har fått brev fra politiet nå at jeg må komme og gi forklaring på slutten av denne mnd, men politiet har jo ikke egentlig lov til å beholde førerkortet mer enn 21dager. også har dem ikke tid til mg før mnd er slutt og dem har hatt førerkortet mitt i allerede 14dager til nå. Har jeg ikke krav til å få den tilbake om en ukes tid til? er jo ikek min feil at dem ikke har tid til å høre på min forklaring før om en mnd fra idag vell? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg søkte litt og fant en som hadde stilt dette spørsmålet på et jus-nettsted. Spm: Spørsmål Hei! For snart 4 uker siden mistet jeg dessverre førerkortet etter å ha ligget i 90,5(gjennomsnittsfart) i 60-sonen utenfor tettbygd strøk. Om 3 dager nå så har det gått 4 uker siden førerkortet ble beslaglagt. Jeg skrev under å godtok at dem tok lappen. Viste jo selv at jeg hadde gjort noe galt så var ikke vits å nekte. Har hørt at om en ikke hører noe, verken tlf eller brev eller noenting, kan man hente tilbake lappen etter 3 uker. Kan jeg det i mitt tilfelle? Og om jeg kan hente det, har dem da rett til å ta det fra meg igjen da? Siden dem har beviser på at jeg har kjørt så fort? Hadde noe laser i bilen å tok gjennomsnittsfarten på meg mellom 2 punkter. Håper på raskt svar Mvh Kim Svar Hei! Dersom du eksempelvis har kjørt for fort kan politiet i tillegg til straff (eksempelvis bot eller fengsel) inndra førerkortet ifølge vegtrafikkloven § 33. Polititjenestemannen har anledning til å ”midlertidig tilbakekalle førerretten” på stedet, og ta førerkortet fra deg. Deretter skal forholdet forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten, som skal gjøre en skriftlig beslutning om å opprettholde inndragningen av førerkortet. I de tilfellene der mistenkte motsetter seg inndragningen av førerkortet, skal spørsmålet innen tre uker oversendes tingretten for avgjørelse. Tre ukers fristen gjelder dermed bare i de tilfeller der mistenkte motsetter seg inndragningen, og saken må inn for domstolene. Siden du samtykket til inndragningen, vil du etter en tid motta en skriftlig beslutning fra politiet om at førerkortet ditt er inndratt, men dette kan nok ta noe mer tid enn tre uker. Du kan altså ikke hente førerkortet ditt hos politiet i dette tilfellet. Vennlig hilsen juristen, ung.no Så det du må spørre deg om er om du motsatte deg inndragningen. Og mer viktig i mine øyne, bør du egentlig få lappen tilbake med en gang? Dette kommer jo an på hva du gjorde, det nevnte du ingentign om. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Greia er om du hører noe fra de innen 3 uker.. Det vil si at om du får tlf/brev innen 3 uker, så kan du ikke gjøre det. Hører du derimot ingenting, så kan du hente den, etter 21 dager eller første arbeidsdag etter 21. dag (lørdag, søndag/helligdager er dager du må teller over) Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 har fått brev fra politiet nå at jeg må komme og gi forklaring på slutten av denne mnd, men politiet har jo ikke egentlig lov til å beholde førerkortet mer enn 21dager. også har dem ikke tid til mg før mnd er slutt og dem har hatt førerkortet mitt i allerede 14dager til nå. Har jeg ikke krav til å få den tilbake om en ukes tid til? er jo ikek min feil at dem ikke har tid til å høre på min forklaring før om en mnd fra idag vell? Dette er besvart tusen ganger tidligere, men vi prøver igjen... Samtykket du til førerkortbeslag? Hvis ja, kan de beholde lappen uten videre seremoni inntil rettskraftig avgjørelse foreligger. Hvis nei, har politiet tre uker på seg til å 1) ferdigstille saken og oversende den til domstolene for påtale eller 2) få tingrettens beslutning om at førerkortbeslaget kan opprettholdes inntil rettskraftig dom foreligger. Regelen om tre uker er "veiledende", i den forstand at dersom saken mot slutten av de tre ukene er i ferd med å bli sendt til domstolene, kan man vente ytterligere en uke før rettens beslutning foreligger - altså totalt inntil fire uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå