Gå til innhold

Fagprøven! Automatiker/Elektriker :O Hvordan forberede seg?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg laget denne posten på Forum > Jobb og utdanning > Andre jobber.

Men det var lite respons der.

Dommedag nærmer seg, og jeg har intrykket av at det er her det befinner seg flest fagfolk innen bransjen på forumet.

Og kanskje også noen automatikere.

Så jeg håper på litt mer respons:)

Så får heller moderatorene slette posten om det er veldig feil å legge den inn her.

Jeg er utdannet elektriker. Så jeg tror jeg vet det som trengs når det gjelder Dokumentasjon, installasjon og slikt.

Men det har seg sånn at jeg nå er i gang med Automatikerfagprøven, som skal tas på en prøvestasjon som inneholder det som trengs av utstyr og instrumenter for prøven.

Og prøven skal gå over en uke.

Og her er den artige delen. Etter litt kreativt arbeid fra sjefen så har jeg da stått som lærling den tiden som trengs på papiret.

Jeg har fyllt ut opplæringsboka, og fått den godkjent.

Men så har man den vittige delen.

Jeg har aldri jobbet stort praktisk innen Automasjon.

Reiser en del offshore, og har sett mye av det som foregår. Men bortsett fra testing av et par transmittere, så har jeg altså ikke jobbet med Automasjon.

Føler likevel selv at jeg har det som trengs av erfaring. Iallefall Teoretisk.

Ettersom jeg er elektriker og synes jeg har litt peiling der, så er jeg ikke bekymret for Installasjonsdelen.

Bruke Hart, kalibrere transmittere, kjennskap til reguleringsmetoder,bussystemer,PLS osv er jeg sikker på at jeg skal klare meg bra på.

Tegninger kan jeg lese, så det er ikke noe problem

Men håpet det var noen her på forumene som har vært igjennom en fagprøve som Automatiker, og som kunne fortelle litt om hva de måtte igjennom.

Bare så jeg vet litt mer om hva det går i.

Elektroprøven min gikk over flere mnd fra første start med planlegging, til endelige fagprøvedag.

På elektroprøven så hadde jeg full installasjon i en enebolig av 150 punkter.

Bla stappa full av spotter/downlights,Lyslister,varmekabel,skjult og åpen installasjon,tele osv.

Utenom selve boligene så hadde jeg også :

Et lite motoranlegg med stjerne/trekant start, alarmanlegg med IR og røykdetektorer(Installert i boligen) samt et demoanlegg med en Nobø varmestyringsenhet.

På prøvedagen brukte de halvannen time på å gå igjennom anleggene,og dokumentasjonen, stille tekniske/forskriftsmessige/HMS spørsmål ang installasjon ol.

Og etterpå en times tid på et kontor med div faglige og HMS spørsmål, samt ytterligere gransking av dokumentasjon.

Men hva i allverden skal tiden brukes på i en liten prøvestasjon...?

Høres liksom så lettvint ut at alt skal skje i en prøvestasjon. Så det ville være greit å høre hva andre har fått i oppgaver. Og hva sensorene fokuserte på.

Noen som har bry til å fortelle litt om hva dere måtte gjøre og ble spurt om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer garantert til å bli spørt ut om riegel og nickels metode. Dette er en metode for å stille inn regulatoren, Du bør vite om P, I og D tid, hva dette er.

Jeg gikk auto på skolen og er nå i elektrikerlæra. Når jeg er ferdig, skal jeg gå over til automatikerlæra.

Lenke til kommentar

Lærlingene (automatiker) hos oss får rimelig enkle fagprøver, jeg skulle bestått med glans (er utdannet bilmekaniker), dog jeg har jobbet med å bygge offshore-maskiner i noen år..

Lærlingene har som oftest fått enkle ting, som f.eks bygge en spinner til en roughneck, eller bygge et hydraulisk styreskap til en eagle etc. Redgjøre for hydraulikk og elektro/styring i disse eksemplene.

Men dog, ingen fagprøver er noe problem om du vet hva du driver med.. Derav navnet fagprøve.

Ps! Lykke til.....

Endret av breisladd
Lenke til kommentar

Jeg har fått oppgaven og den innebærer oppkobling av et lite anlegg.

Men det inneholder en automatisk regulering av nivå,i en tank. Ved bruk av en gammeldags type regulator. Et eller annet urtidsgreier etter hva jeg kunne se :)

Måling av flow i vannforsyningen til tanken.

Måling av nivå i tanken ved bruk av trykktraNSMITTER.

Programmering av PLS som skal styre pumpe via frekvensomformer. styres av start stopp brytere.

Dokumentering av pumpekabel(Overbelastning og Kortslutning)

Dokumentering av Regulatorparametre og alt annet jeg gjør.

Programmering av d/p Celle for et måleområde 0-1bar 4-20mA

Programmering av Temperaturtransmitter.

Selv om det er et lite anlegg på en prøvestasjon, så har de jaggu fått med mange målemetoder.

En veldig relevant fagprøve i forhold til hva andre jeg har snakket med har fått.

Men tror ikke det skal være noe veldig stort problem...:)

Lenke til kommentar

Da var prøven overstått for min del. Gikk veldig greit :)

De brukte en halvtimestid på å gå igjennom min 30 siders dokumentasjon :p

Deretter en times tid med spørsmåler og diskusjon rundt installasjonen jeg hadde,

og etterpå en times tid med diskusjon ang andre ting, forskrifter osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...