morfin Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg har 256 mb ram i maskina og tenkte jeg skulle oppgradere litt. Jeg stakk innom Komplett i Sandefjord og kjøpte en 512 mb TwinMOS. Da jeg kom hjem og satt i rammen og skrudde på maskina sto det fortsatt at det bare er 256 mb ram installert. Jeg skjekka også i et program som heter AIDA 32. Der stod det at det var installert kun 256 mb ram, men den oppdaga den nye brikka. Så testa jeg med kun den nye brikka, og skjermen ble bare svart. Begge brikkene er DDR DIMM PC 2100. Hva er galt? :o Er den nye brikka ødelagt? :o Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Ta ut den gamle rambrikken og se hva som skjer ! Lenke til kommentar
morfin Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Tok ut den gamle brikken nå. Skjedde det samme som i sta. Skjermen ble helt svart. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tja ! Bytt rambrikken din mot en ny en ! Lenke til kommentar
morfin Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Ja, jeg må nok det. Det er overhodet ikke mulig å få liv i den. Lenke til kommentar
-MarL- Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 hadde samme probleme jeg også, men sletta CMOSen så funka det OK til meg. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 kanskje problemet er 1 sidig å 2 sidig ram igjen? mulig den gammle rammen din bare hadde chip greire på ene sida.. mens den andre hadde på begge.. åsså klarer hket ditt bare lese ene sida av rammen dermed blir den bare 256.. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Begge brikkene er 2 sidige, med brikker på begge sider. Så det er nok ikke problemet. Jeg er ikke helt expert på data.... hva vil det si å slette CMOS? :oops: Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 det er en jumper du flytter så du kan slette alle innstillinger i bios, dette kan være en løsning, men prøv først og sett på cas 2.5 Så kan du resette bios (er ikke farlig bare les manualen) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Finn frem manualer til HK èn og se etter 3 pins bioskontakt på hkèn der kan du flytte jumperen over i en annen posisjon og deretter flytte den tilbake. les manualer hvordan det gjøres i ditt HK. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Har sletta CMOSen nå, med den jumperen. Men det er som det har vært. Den finner bare 256 mb ram. casen står på 2.5, tror jeg. Er det noe mer jeg kan prøve eller er brikken ødelagt? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 tror den er død, kan jo prøve den i en annen maskin, eller annen slot på din maskin Lenke til kommentar
morfin Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Har prøvd den i alle slotene. Jeg skal ta kontakt med Komplett i morra og få bytta den. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Har fått oppklart mysteriet nå. Det var en vikar på Komplett som hadde gitt meg feil ram. :x Han hadde gitt meg ECC-REG, som ikke hket mitt støtter Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Har fått oppklart mysteriet nå. Det var en vikar på Komplett som hadde gitt meg feil ram. :x Han hadde gitt meg ECC-REG, som ikke hket mitt støtter Men er ikke sånn type ram mye dyrere? Selg den til noen og kjøp en som passer til maskinen :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå