Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få fritak i fransk?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går på studiespesialiserende utdanningsløp.

Det går veldig bra i det fleste fag. Ligger på mellom 4 og 5.

I fremmedspråk fag som engelsk og fransk går det veldig dårlig.

Jeg jobbet så å si hart for å få enn toer i engelsk. Å i fransk har jeg nå fått 1 (altså ikke bestått). Jeg har diagnosen lærevansker å lurer på om denne diagnosen kan hjelpe meg til å få fritak i fransk? Eller må jeg ha det for å få vitnemål?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har hørt, er at hvis du skaffer deg en legeerklæring, så skal dette legges ved vitnemålet ditt eller ved karakterene dine.

Fritak i fremmedspråk er kanskje ikke mulig hvis du har hatt det i både ungdomsskolen og vgs., men kan kanskje søke om fritak fra vurderingen. Ellers så må du snakke med rådgiveren på skolen din. Det er litt forskjellige regler fra skole til skole og fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt fremmedspråk på ungdomskolen. Ifølge reglene som gjelder skal jeg ha fransk i to år. Altså første og andre klasse.

Nå har jeg strøket og fått 1. Jeg spurte læreren min (som også er avdelingsleder for språk) om hva jeg måtte gjøre nå.

Hun sa jeg ikke fikk fortsette i fransk neste år. Om jeg skulle ønske det måtte jeg ta en ny prøve neste år. Som gikk på hele pensum for og da bli revudert om jeg fikk lov til å fortsette i faget, men rådgiveren sier noe annet.

Rådgiveren sa at siden dette ikke var et standpunkt fag (altså at vi har det over to år) så var den regelen med prøve i pensum kun gjeldene om man hadde IV (ikke vurdert) altså skulket prøver eller for høyt fravær. Noe jeg ikke har gjort. Så da mente han jeg kunne fortsette i faget uten problemer.

Så hva stemmer her? Jeg hører forskjellige svar. Hva skal jeg stole på? Hva skal jeg forholde meg til? Jeg kan skaffe det papirene på lærevansker om det er nødvendig, men jeg vet ikke om det vil hjelpe på karakteren noe?

Hva synest dere jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Du må nesten få dem til å snakke med hverandre, ellers kommer dette ingen vei. Evt. spørre rektor, for det er ham som skal godkjenne søknader om fritak, eller studieinspektør om dere har.

Du kan jo be foreldrene dine snakke med dem?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering. Har snakket med avdelingsleder for studiespesialisering på skolen. Han sa at skolen var pliktet til å gi meg en prøve i fransk neste skole år men om jeg skulle få stryk på prøven så kunne jeg alikevell få fortsette i faget. Besto jeg da til sommeren så var alt greit.

Dette gjorde han fordi jeg har gode karakterer i det andre fagene og han mente at det var bare latskap at jeg fikk 1. Dette vet jeg selv også.

Men uansett så ble det en grei løsning for meg.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...