..Bjørnar.. Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 God kveld! Er 101 % fersk golfer og skal kjøpe meg et køllesett, fortrinnsvis helsett. I proshopen ved Skoger golfbane ble jeg anbefalt et sett fra Olyo til 1900 kr som skulle være et glimrende sett til nybegynnerbruk (husker ikke navn/serie, men ble levert i sort og grå standbag om noen kan hjelpe med å identifisere det). De mente at man ikke fikk stort igjen for de ekstra 2100 kr man måtte gi mellom for å få et helsett fra Wilson, og jeg stoler på at de har rett. Jeg fant imidlertid et helsett fra Olyo (Power System?) hos XXL til 1500 kr. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har stor tro på at proshopen på Skoger veit hva de selger, men om forskjellen mellom disse settene er minimale legger jeg heller prisdifferansen i green card kurset. Det settet XXL selger er imidlertid det samme settet G-sport selger med en del av "green card + medlemskap + halvsett"-pakkene sine. G-sport krever imidlertid 2300 kr for det samme helsettet XXL skal ha 1500 kr for. Og så får dere unnskylde at jeg kikker på så billige køllesett. Dette er et studentbudsjett-prosjekt, og jeg har lyst til å lære meg sjarmen ved helsettspill først som sist. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Ny info: Settet hos proshopen på Skoger er Olyo OCS Boxed, og kan det stemme at settet hos XXL er et Olyo PX3? Utstyrsguiden 08 omtaler OCS som nybegynnersett og PX3 som sett for høy til mid hcp, men hva som utgjør forskjellen mellom dem har jeg fremdeles til gode å finne ut. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Da var køllesett innkjøpt, så oppsummerer fort om det er andre som skulle komme til å lure. Var på XXL og kikket, og ikke overraskende var servicen elendig og settet virket ikke stort bedre (det heter forøvrig bare Olyo Power System og er ikke å finne noen andre steder enn på XXL og G-sport om jeg forsto han på XXL rett). I kjent kremmerstil var svaret på spørsmålet "er det billige settet ålreit for en nybegynner?" ikke uventet "Ja, det er sikkert greit det om man er uinteressert i golf. Om du har tenkt til å spille golf bør du ha et slikt (Wilson Stretch)". Ingen "fordi", eller "derfor bør du ikke", så jeg ga opp det på stående fot. Dro så til proshopen på Skoger golfbane hvor jeg fikk fremragende hjelp, forklaring på hvorfor jeg burde velge køllesettet han tilbød meg, og grunnen til at jeg ikke ville ha stort igjen for å velge et køllesett som var 2000 kr dyrere. Jeg fikk også med en pakke med 15 baller og et par pakker med pegger, green-gaffel og en hendig penn. Valget var enkelt, og jeg er svært fornøyd med settet jeg har kjøpt. Lånte en demo-kølle (6-iron) fra Cleveland i går som jeg sto og testet ferdighetene med (svært labert forresten) som ikke var "tiltenkt" meg til større grad, og jeg merket at det var en del lettere å oppnå løft med min 6-iron, som har en bredere såle og et større sweet-spot. På tide å melde seg på kurs nå. Mer golf i morgen! ... og i overimorgen, og dagen etter den igjen ... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Heisann, det er så lite aktivitet i denne kategorien at eg ikkje får med meg når det dukkar opp noko nytt. Eg fekk mi første kølle til jul for 5-6 år sidan, det har gått opp og ned sidan den gang, først i fjor eg verkeleg bestemte meg for å satse på golfen. Hadde hatt grønt kort i nokre år og tok det kvite på hausten i fjor. No er eg på handicap 26.2 og har etablert meg her dei rundane eg har spelt sidan eg gjekk ned. I bagen er det nesten kun Olyo: Olyo Bag - kvit, tøff å sjå på med praktiske lommer Olyo PX2 jernsett - 4-PW, SW Olyo hybrid 19º og 22º med firkanthovud Profound Dark Ace putter Olyo-køllene er for høghandicap, klarer meg fint med dei ei stund. Kjøpte jernsettet i fjor og hybridkøllene i år. Putteren er suveren, den heva puttinga mi med mange hakk. Eit genialt siktesystem sikrar at eg alltid slår der eg siktar. Bommar eg då er det hastigheten eller siktelinja som er feil. Det er ei kølle eg kjem til å ha lenge. Eg har alltid slitt med låge jern, spesielt 4 og 5, bestemte meg difor for å prøve hybrid. Var innom Haugesund Golfklubb og spurte. Der hadde dei desse køllene med firkanthovud dei skrytte mykje av. Det var ikkje utan grunn, for dei var svært lette å slå med. Sjølvsagt må du ha svingen på plass, slår du skeivt så går ballen skeivt, men dei er langt meir tilgivande enn jernkøllene. Eg synest framleis at jernkøllene er kjekkare å spele med, men inntil eg er god nok til å slå bra med låge jernkøller lar eg dei stå. Problemet er i hovudsak at eg slicer og mangler lengde. Slår gjerne like langt med 8. jern som 5. jern. Trenar framleis med dei for å bli betre, men det er nok eit stykke fram, det er tross alt dei vanskelegaste køllene å slå med. Driver har eg ikkje i bagen sidan eg spelar på ein liten bane der det ikkje er bruk for ein. Har ein 3. wood og ein billig driver ståande i tilfelle eg får bruk for dei. Du gjorde eit godt val med å kjøpe frå klubben, mine erfaringar er kun positive ved kjøp frå klubbane, dei har peiling på kva dei driv med. Eit heilsett er dessutan ikkje verdt å investere i så tidleg i karriera. Eg hadde halvsett i fleire år som GK-spelar, klarte meg bra med det, men merkar no at eg får bruk for alle køllene i bagen når eg har betre kontroll på lengdene. Det har vore regn her den siste veka, i morgon er det litt lettare, så då skal eg ut og spele. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Takk for svar! Ja, golfdelen av forumet er ikke mye brukt ser det ut til. Hadde vært moro å snu litt på det. Har lyst til å ta en campingferie til nesteår med bikkja og forloveden på lasset og spille på noen baner rundt om i Norges land, derav den andre tråden jeg startet! Olyosettet er jeg veldig fornøyd med. Gode grep, tilgivende (som passer en grønt kort spiller som meg selv utmerket) og snille. Har fått godt drag på jernkøllene 5-W, men mangler mye på wood-fronten. Satser på at jeg får mer sving på sakene i løpet av sommeren. Det eneste som er sikkert er at golf er den sporten til nå som har virket absolutt mest engasjerende på meg, og mye tyder på at jeg ikke kommer til å gi meg med golf på veldig lenge, om noen gang i det heletatt! God review av Hardanger golfbane forresten, kunne godt tenke meg å kjøre innom der neste sommer. Det er en flott del av landet vårt, og når det kan spilles golf der i tillegg er jeg usikker på hvorfor jeg skal la vær å legge turen innom! Endret 20. juni 2008 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Golf er definitivt sporten eg kjem til å satse på og bruke mest tid på, sannsynlegvis resten av livet. Det er ein av få sporter ein kan drive med som 90-åring. Om eg kan ha det like moro med golf som pensjonist som eg har i dag ser eg fram til den tilværelsen. Eg var langt nede for 3 år sidan, var på ferie rundt på litt forskjellige baner og eg spelte møkkdårleg. No er eg derimot kome så langt at eg har langt meir kontroll på kva eg gjer. Kan analysere eit slag ut frå kvar ballen går, veit med ein gang kva eg gjorde feil. Problemet er at eg har så mykje å rette på og så lite motivert på tørrtrening. Det er svært vanskeleg å trene på fleire ting samtidig. Det er riktignok noko ein må ta tida til hjelp med. Om ein finn ein ny måte å gjere noko på og klarer å halde fast på det så er ein eitt steg nærmare ein betre sving. Det er ein sport med mange oppturar og mange nedturar. Fordelen er at eitt godt slag kan gjere opp for ein ellers dårleg runde. Å senke ein chip eller lang putt er fantastisk. Eit lite tips til deg som er i byrjinga: Når du har tenkt å spe på golfsettet litt, sjå på ei chippekølle med vinkel mellom PW og SW. F.eks. 52º. Det er den kølla eg brukar mest. SW har for mykje bounce til at eg er komfortabel med den til pitching og chipping, PW har for liten vinkel til å løfte ballen nok. Ei chippekølle har lite hovud og er lett å kome under ballen med. Nye jernkøller gjev diverre ikkje noko underverk for lengde og retning, det er på og rundt greenen ein kan ta inn slagene så lenge ein klarer å slå beint med dei andre køllene. Lengden kjem etter kvart. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Takk for gode tips! Slår i snitt ut 360-400 baller i uka på drivingrangen nå, og de første 2 ukene var alt bare tull. "Heldigvis" er jeg av typen som blir mer og mer innbitt når jeg ikke får det til, og da må jeg IHVERTFALL klare det, så det går stadig fremover. Retningen er der med samtlige jern, verken retning eller lengde er der med wood/hybrid. Ja golf slik jeg kjenner det (med slopesystem og det hele) er en sport alle kan spille på lik linje og hvor de kan konkurrere med hverandre på kryss av alder, hcp, størrelse og kjønn. Jeg digger det! Jeg lar meg fremdeles overraske over den vennlige tonen man blir møtt med av andre som spiller golf! Jeg tror ikke jeg har opplevd liknende i noen annen sport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå