Kajac Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Hei Har tenkt å kjøpe meg en scooter til forsklellige formål som til/fra skole osv. Derfor har jeg noen spørsmål: 1. Er det årsavgift på scootere? I så fall pris? 2. Må man betale forsikring og kasko som på biler? I så fall pris? 3. Kjører dem på vanlig bensin eller må de ha bensin/oljeblanding? 4. Kan man kjøre en scooter i en bratt oppoverbakke? 5. Er en scooter dyr i drift? 6. Hvor langt kan man kjøre total i kilometer før den er klar for dynga? 7. Krever en scooter unormalt mye vedlikehold? Har ikke tenkt å trimme osv. Takk for svar Endret 1. juni 2008 av kajac Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) 1: Nei 2: Du kan velge skade/ansvarsforsikring eller kasko. Førstnevnte dekker den andre parten, kasko dekker begge, men det kommer helt an på ulykken. Er ikke sikker på dette feltet. 3: Det er som regel separerte tanker for bensin og olje. Motoren blander selv 4: Det spørs litt hva du mener med bratt, jeg holder 25-35 i oppoverbakker, utrimmet. 5: Ikke spesielt, spørs hvor mye du bruker den. Forsikring, drivstoff og oljer og diverse reparasjoner er de utgiftene man som regel har. 6: Vet ikke, det kommer veldig an på hvor godt du behandler den. 7: Bortsett fra reparasjoner er det bare påfyll av væsker, vasking og dekk som må ordnes, såvidt jeg vet. Endret 1. juni 2008 av khaffner Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Mye mindre vedlikehold enn girmopeder, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Takk for svarene Er det noen scooterbutikker i bergen som selger rimelige scootere? Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) 1. Jo, det er 350,- i årsavgift Hvis du ikke har tenkt å trimme, kan du like greit gå for 4-takt, men kjøp merkevare, ikke kinavare. Bra scootere: Honda Zoomer, en ny Yamaha *ett-eller-anna* 4-takter.. Endret 4. juni 2008 av HondaOlav Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det er lik årsavgift på alle mopeder. Lenke til kommentar
ohaah Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Dette er svar på ditt spørsmål om forsikring: Alle kjøretøy (inkl. moped) som skal ferdes på offentlig vei, plikter å ha ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring dekker den skade du påfører andre personer og eiendom. Kasko dekker skade på eget kjøretøy. Pris er variabelt, og regnes ut fra fra følgende forhold: 1: Alder 2: Bostedskommune 3: Type Moped (skadehistorikk på det aktuelle merke, årsmodell etc) 4: Hvilke sikkerhetstiltak du har gjort som gir rabatt (type FG-godkjent lås, ikke fører under 30 år etc.) 5: Type kundeforhold du har til selskapet (singelprodukt kunde, fullkunde, medlem av forbund/forening som kan gi rabatt?) 6: Din induviduelle forhandlingsevne (mulig jeg har glemt et eller to parameter i min raske gjennomgang her) Hvis du er ung(antar at du er det), og fortsatt bor hjemme (har samme folkeregistrerte adresse som dine foreldre), bør din far/mor eie kjøretøyet og forsikre det for deg. Årsaken til dette er at mopeder ikke har bonus som bil, mc, Atv, Campingbiler etc. Derav vil det ved skade ikke være utslagsgivende på premie for den forsikringsavtalen dine foreldre har. Du nyter da også godt av deres fullkundebonus, samt alder på eier av kjøretøyet...derav også lavere årspremie. dessverre er det ikke noe fasitsvar på hva det vil koste i året, dette må du undersøke, det vil også variere på hvilke dekning du velger, ansvar er det billigste, brann -og tyveri litt dyrere, og kasko dyrest. Håper dette gav deg svar på forsikringsdelen av ditt spørsmål. Lykke til, og kjør forsiktig! Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Takk for svarene Er det noen scooterbutikker i bergen som selger rimelige scootere? du kan jo ta en tur innom bergen mc center http://www.bergenmccenter.no/ Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 har et spørsmål til: hva ca koster en grei scooter? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 brukt: 5000-15000 ny: 15000-25000 Veldig omtrentlig. Kommer helt an på tilstand, alder, kilometer kjørt osv. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Det er jo en ganske hyggelig pris Hvordan er det med brukt scooter med tanke på omregistrering? Kan jeg få scooteren med en gang jeg har kjøpt den, eller må jeg vente til den er omregistrert? Endret 22. juni 2008 av kajac Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 burde vell omregistrere før du begynner og cruise rundt Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Hvis man kjører scooter med over 50cc motor, trenger man noe mer enn billappen da? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hvis man kjører en scooter som har mer enn 50ccm er det enten ulovligheter på gang, eller en lettsykkel du kjører Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 0-50cc: Mopedsertifikat (fra 16år) 51-125cc: Lett motorsykkelsertifikat (fra 16år) 126-600cc: Mellomklasse(fra 18år) 601-ubegrenset: Tung motorsykkelsertifikat(fra 21år) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Her er jo en scooter med 125cc motor: http://www.trendimport.no/system/search/product.asp?id=1435 Kan jeg kjøre en slik med billappen klasse B? Eller på jeg ned i 50cc? Kan jeg i det hele tatt kjøre noen form for scooter med billappen? Endret 4. juli 2008 av kajac Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Med førerkortklasse B kan du ikke kjøre mer enn 50ccm sykkel, såvidt meg bekjent. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 pokker. får klare meg med 50cc da... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) dobbelpost.. Endret 6. juli 2008 av kajac Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Kan en 50cc scooter kjøres på "lette" motorveier (70 KM/h)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå