Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En av datamaskinene får ikke tilgang til internett

Anbefalte innlegg

Hei

Her hjemme har vi en stasjonær maskin som er tilkoblet internett + en bredbåndsruter, og de to andre datamaskinene er tilkoblet denne ruteren med kabler. Den ene datamaskinene er blitt tilkoblet den lokale tilkoblingen og har full tilgang til internetten. Den andre er det litt problemer med..

Først stod det "begrenset eller ingen tilgang til internett" da den ble koblet til ruteren.

Jeg fant ut at den ikke hadde samme nettverksmaske og standard gateway som de to andre maskinene, og ip-adressen var en helt annen. Jeg trykte på "reparer tilkobling", men det stod bare et maskinen ikke klarte å fornye ip-adressen. Så jeg gikk inn på TCP/IP-instillingene og skrev inn riktig ip-adresse, nettverksmaske og standard gateway.

Nå står det at den lokale tilkoblingen er "tilkoblet", men det virker ikke som om den er det, siden nettleseren ikke får opp noen sider osv. Jeg må vel sikkert skrive inn DNS 1 og 2? Men hva skal jeg skrive der da? o.O Har jo ikke gjort det slik med den andre maskinen som ble koblet til ruteren, fordi den fant frem til riktige adresser osv selv.

Eller finnes det en annen måte å fikse tilkoblingen på?

Hjelp. =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skjønte dette rett så var det den ene maskinen som er tilkoblet router med kabel som ikke fungerer.

Jeg forslår at du setter maskinen til å hente ipadresse automatisk igjen.

Deretter prøver du winsockfix (du finner link i nettverkstips under).

Hjelper ikke winsockfix så kan du gå inn på kontrollpanelet, system og sjekke om nettverkskortet har noen feilmelding.

Prøv også en annen nettverkskabel og en annen lanport på routeren (den av de som fungere på den andre maskinen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...