grandiosa Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 hva skjer egentilg når jeg søker etter noe i kazaa. søker programvaren min i alles shared folder. hvis det er til fellet må det jo gå mye båndbreddet til dette. det er vel ikke så mye info som går men det er vel ca 1 kb. om hundre brukere foretar søk i sekundet blir er dette umulig over en isdn linje. ble litt uklart. spør om dere ikke forstod spørsmålet Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg har absolutt ingen erfaring med Kazaa, men tenker meg at alle klientene lager en «hash-tabell» over de delte filene, som senere blir gjennomsøkt hver gang den mottar en forespørsel fra en annen klient. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 når man hakker av for disable sharing (eller hva det nå heter) så for man en melding om at det kan ta opptil 10min før det blir gjeldende. så det ser ut til at det lagres et annet sted... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 når man hakker av for disable sharing (eller hva det nå heter) så for man en melding om at det kan ta opptil 10min før det blir gjeldende. så det ser ut til at det lagres et annet sted... Med tanke på at KaZaA er et semisentralisert nettverk stemmer det veldig godt Lenke til kommentar
pian Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 man kan jo også hake av for "do not function as a supernode" - iflg det jeg husker er en supernode en maskin som lagrer informasjon om hvilke filer som er lagret på maskiner i "nærheten". Dvs at når du søker går kazaa gjennom supernodene for å finne hvilke filer som er delt fra andre maskiner... tror jeg, trallala Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 man kan jo også hake av for "do not function as a supernode" - iflg det jeg husker er en supernode en maskin som lagrer informasjon om hvilke filer som er lagret på maskiner i "nærheten". Dvs at når du søker går kazaa gjennom supernodene for å finne hvilke filer som er delt fra andre maskiner... tror jeg, trallala Så Kazaa er basert på gnutella-modellen ? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Tror dette er det som skjer: 1. Du sender en sharelist (liste over alt du deler) ti Kazaa serveren. 2. Kazaa serveren mottar din sharelist, og legger den til søkedatabasen 3. Når en bruker søker, søker brukeren gjennom søkedatabasen der alle sharelistene er 4. Når brukeren skal laste ned en fil, finner Kazaa ut hvilken bruker som eier akkurat den sharelisten der fila befinner seg. Kazaa kobler brukeren opp mot deleren. 5. Sharelisten din blir oppdatert sånn ca. hvert 10 minutt. Husk at sharelisten består kryptert tekst, som nesten ikke tar plass... (ca. 100-500 bytes per fil) Konklusjon: Når brukere søker, søker de kun på databasen til Kazaa, ikke på harddisken til hver enkelt bruker. Dette er iallefal min teori :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Tror dette er det som skjer:1. Du sender en sharelist (liste over alt du deler) ti Kazaa serveren. 2. Kazaa serveren mottar din sharelist, og legger den til søkedatabasen 3. Når en bruker søker, søker brukeren gjennom søkedatabasen der alle sharelistene er 4. Når brukeren skal laste ned en fil, finner Kazaa ut hvilken bruker som eier akkurat den sharelisten der fila befinner seg. Kazaa kobler brukeren opp mot deleren. 5. Sharelisten din blir oppdatert sånn ca. hvert 10 minutt. Husk at sharelisten består kryptert tekst, som nesten ikke tar plass... (ca. 100-500 bytes per fil) Konklusjon: Når brukere søker, søker de kun på databasen til Kazaa, ikke på harddisken til hver enkelt bruker. Dette er iallefal min teori :wink: MarcelSB Ganske sikker på at det ikke fungerer på den måten, men tror du beskriver relativt godt hvordan Napster fungerte en gang i tiden. KaZaA er så vidt jeg vet en slags hybrid mellom Gnutella og Napster og har på den måten forsøkt å ta det beste fra to verdener. KaZaA har ikke én server med index over alle filene som er i nettverket. Lenke til kommentar
peach Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Kazaa nettverket er slik at vanlige pcer som du og jeg har i stua fungerer som servere. (hvis du har valgt at du kan fungere som supernode) Når du starter kazaa, så blir en share-liste sendt til en server. Det finnes veldig mange slike servere. (Det er jo ikke mulig at en pc skal holde orden på 1mill brukere..) Når du feks velger Search more, så søker du på en annen server. Det er derfor du egentlig finner så få filer når du søker på kazaa. (I forhold til antall brukere) Og av den grunn så kan du finne forskjellige filer fra dag til dag, siden du logger deg på tilfeldige servere. Er ganske sikker på at det er slik det fungerer. Det står en eller annen plass i Kazaa tror jeg.. Edit: Dette er hentet fra Kazaa helpen, og det stemmer vel med det jeg sa. "FastTrack (Kazaa teknologien) took the decentralized nature of Gnutella and added the element of "supernodes". Supernodes act as temporary indexing servers and help support the stability of the network. These supernodes stay outside the control of any company. Rather, the technology is incorporated into the P2P client program. If you're running a fast Internet connection coupled by a powerful computer, chances are you're running a supernode." Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 hmm så det er det supernode optionen er. Er det noen spesielle fordeler/bakdeler man har hvis man hukker av for supernode? Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Relying on the hybrid model (see P2P Technologies on page 38), the FastTrack network uses a two-tier system, in which the first tier consists of supernodes (powerful machines with fast connections) and the second tier consists of the majority of machines, clusters of which connect to individual supernodes. All queries on the second tier are directed to supernodes, which then handle the searching and indexing of data between themselves. Connections are initiated to the network by connecting to a central server and choosing a suitable supernode from there. Thanks to this two-tier approach, searches are many magnitudes faster compared to Gnutella-like networks. Once data has been located, downloading takes place in the same manner as Gnutella, by connecting directly to the remote host Dette gav vel svar på det meste. Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 hmm så det er det supernode optionen er. Er det noen spesielle fordeler/bakdeler man har hvis man hukker av for supernode? Ja, høyere cpu- og båndbreddebruk. Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 om man huker av for supernode vil man jo likksom gi bort cpu kraft og bredbånt uten å egentlig få noe igjen. hvorfor gjøre det? Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hmmm kazaa sux Jeg har heller aldri vært noen stor tilhenger av FastTrack-nettverket. Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 KaZaA er veldig kjekt hvis du skal finne et par sanger, men ikke mer. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 DirectConnect ruler Enig at Kazaa suger, men KLite er ok... Den største ulempen med kazaa er at folk er så j æ v l a egoistiske Hvordan er det egentlig DC funker på den måten a? Det vet vel du Dj_Offset? MarcelSB PS: Vet du om noen bra hub servere for linux? EDIT: Sensur. Hater det (j æ v l a = bidige, ehhh). Ytringsfriheten er det viktigste vi har Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 om man huker av for supernode vil man jo likksom gi bort cpu kraft og bredbånt uten å egentlig få noe igjen. hvorfor gjøre det? Fordelen er jo at hvis flest mulig er super noder, går søkingen raskereog man får mer båndbredde til download Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå