norsemanGrey Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Heisann! Ettersom jeg har forstått er det full støtte for å lese og skrive fra harddisker med NTFS filformat i den siste Ubuntu versjonen 8.04. Jeg skal sette opp en filserver med Ubuntu og vil gjerne bruke NTFS for å kunne lett kunne ha tilgang til harddiskene også når jeg er i Windows (kjører dualboot med Ubuntu og XP). Jeg skal også bruke filserveren som en ftp server slik at jeg kan ha tilgang (lese og skrive) til filene over internett. Vil det at filene ligger på harddisker formatert med NTFS skape noe problem i denne sammenheng (eller noen annen når man bruker dem i en filserver)? Eller vil det fungere like greit som om de var formatert med f.eks. ext3? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 En server kan ha hvilket som helst filformat. Det spiller ingen rolle for en PC som kobler seg til via nett. XP ser ikke filsystemet til en server, XP ser bare tjenestene som tilbys. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvis det først er støtte for NTFS i nyeste Ubuntu (akkurat det er nyhet for meg, men jeg følger ikke så fryktelig nøye med på Linux utviklingen) så kan jeg ikke se at det skulle utgjøre noe problem. Programmene som bruker disse filene vil jo være blinde til hvilket filsystem som brukes, det tar jo OS'et seg av, så du trenger jo ikke støtte i FTPen din for eksempel. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå