Gå til innhold

Hvor kraftig prosessor bør jeg velge til bilderedigering?

Anbefalte innlegg

Morn

Jeg lette litt rundt her på forumet, men jeg klarte ikke å finne ut hvor kraftig prosessor og hvor mye ram som trengs til bilderedigering og vanlig internett surfing, ikke spilling, før det begynner å gå litt sakte. Holder det med 1,83GHz, 2,1GHZ eller bør jeg gå for 2,5GHz? Det er en Intel Core 2 Duo-prosessor. Hvor stor ytelsesforskjell er det egentlig på de prosessorene?

Skal skaffe meg en Dell XPS M1330

http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=dhs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor kraftig redigering og hvilke programmer det er snakk om.

Skal du sitte på Elements eller Lightroom og finjusere litt( curves, levels, crop, saturation, osv...), holder en på 1,83Ghz.

Skal du bruke DxO, Photoshop/Pait Shop pro til mer avansert behandling( Liquify, vanishing point, bruke mange lag eller alfa kanaler, osv...), ville jeg gåt for en kraftigere( selv bruker jeg en Macbook Pro 2,2Ghz. Kjører Photoshop veldig bra, men er litt treg på DxO og enkelte filtre i CS3 som Liquify).

Av de du nevner, ville jeg gått for den med 2,5Ghz pluss en god skjerm. Skulle jeg velge fritt, ville jeg gått for Macbook Pro 15,4". Den er dyrere, men syns den er mer behagelig å jobbe med.

Lenke til kommentar

Har begynt med Photomatix og tar alle bilder i raw for å få dem best mulig. Jeg bruker photoshop elements nå, og har vel egentlig ikke noen store planer om gå over til photshop cs. Det blir en del lagbilde redigering, i tillegg til panorama bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...