SSSø Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Fikk meg nytt kamera i går (Nikon D60 + Nikkor 18-55). Det ble også første gang jeg holdt i et speireflekskamera. Har prøvd å lese litt rundt på nettet...for det meste på forumet her...mens batteriet ladet. Så var det ut for å teste litt. Har dessverre ikke hatt så mye tid til å ta bilder, og fant derfor ikke noe særlig til motiver. Altså; jeg vet motivene jeg legger ut nå ikke er særlig spennende. Ser også at bildene ikke er av topp kvalitet. Det jeg er ute etter er tips til forbedringer. Hva gjør jeg feil? Har enmasse ideer til bilder på lager, men sliter vel mest med det tekniske. I fremtiden vil jeg gjerne ta bilder av natur/landskap og "bybilder". Noen som har noen tips til lesestoff?...helst gratis på nettet. Disse bildene vil jeg påstå er de som best viser hva jeg fikk til på ca 1 time med prøving og feiling. - dette var egentlig kun for at en venn av meg trengte et bilde av en svartsnegl til et skoleprosjekt - Prøvde å få frem hvor fin himmelen egentlig var, men syns farger og skyer har forsvunnet Er forresten klar over at jeg ikke akkurat har det optimale objektivet til makrofotografering, men alle bildene jeg har tatt har vært med tanke på å prøve seg frem. Takker for svar... Edit: Om noen hadde hatt noen tips til "by night"-bilder så setter jeg stor pris på det. Endret 1. juni 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
presjes Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Bilde 3 viser at du bruker dybdeskarpheten, og antar du har brukt ganske stor blenderåpning(f/X,X) med stor brennvidde(55mm). Bilde 2 ville jeg anbefalt deg å søkt på HDR bilde teknikken. Tar flere bilder/eksponeringer som gjør at du får det beste ut av himmelen og det beste ut av landskapet, også setter du de sammen. Bilde 1 gir meg en følelse av rask tur i Photoshop for å gi sneglen oppmerksomhet. God tanke, men føler ikke at det fungerte så bra. Blei for modifisert. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Å begynne å tenke på HDR før man knapt har slått på kameraet første gang er i drøyeste laget, for å si det mildt. HDR er egentling bare et uromoment, så lenge man ikke vet nøyaktig hva man vil oppnå med å bruke det, spør du meg. Fortsett i samme stilen, Abra. Prøv deg med forskjellige instillinger på kameraet og se resultatet når du kommer hjem. Det er en fin måte å lære på. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Takker for svar. Vet forresten hva HDR er, og føler at det er noe jeg ikke gidd å tenke på akkurat nå. Eneste som er gjort med sneglen er unsharp mask i Gimp. Ellers har du ganske så rett i bilde 3; stor blenderåpning. Setter pris på flere kommentarer.... Endret 3. juni 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Litt rotete bakgrund på bilde 3, ellers fine bilder.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå