Gå til innhold

Nye objektiver til D80

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Nikon D80 kamera med 18-135 kit objektiv.

Er veldig fornøyd til mitt bruk og har lenge ønsket å utvide med et objektiv i klassen 55-200 eller 70-300

Nå har jeg klart å ødelegge objektivet (1 år gammel sønn som er litt klåfingra...) og er usikker på hva jeg skal kjøpe nå...

Har ikke tenkt å bruke mer enn ca 5-6000 kr og vil jo gjerne ha i pose og sekk :-)

Ser 18-200 til 5000,- hos Japan Photo, men vet ikke om det er for mange kompromisser ute og går der ?

Er det bedre med 18-70/18-135 + 55-200/70-300 ?

Takker for raske svar da jeg ikke får brukt kameraet :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett gir to objektiver bedre kvalitet enn et objektiv med samme zoomområde på grunn av kompromissene du er inne på.

Ta en titt på Nikon 16-85 mm VR, det er bedre enn alle de objektivene du nevner. Så kan du legge til et teleobjektiv hvis du føler du har behov for det.

Hva gikk galt med det gamle objektivet?

Lenke til kommentar
Generelt sett gir to objektiver bedre kvalitet enn et objektiv med samme zoomområde på grunn av kompromissene du er inne på.

Ta en titt på Nikon 16-85 mm VR, det er bedre enn alle de objektivene du nevner. Så kan du legge til et teleobjektiv hvis du føler du har behov for det.

Hva gikk galt med det gamle objektivet?

Kameraet gikk i gulvet og filteret på objektivet knuste. Masse riper i glasset og det "skrangler" litt...

Har sett litt på 16-85 også, men det koster jo rundt 4-5000 da.

Jeg er litt keen på et objektiv med opp til 200-300mm , da blir det fort litt dyrt.

Hva er det "nest beste" alternativet da ??

Lenke til kommentar

Du får et 55-200 mm objektiv til 7-800 kr og et 70-300 mm objektiv til 1000. Så du vil fremdeles ikke gå over din maksimumsgrense. Logikken er at de aller fleste bruker korte brennvidder mesteparten av tiden så det er vanligvis lurest å legge mesteparten av pengene der.

Hva som vil bli best for deg avhenger av hvilke brennvidder du bruker mest (sjekk bildene du allerede har tatt) og hvor mye kvalitet du er villig til å ofre for å slippe å bytte objektiv.

Lenke til kommentar
Du får et 55-200 mm objektiv til 7-800 kr og et 70-300 mm objektiv til 1000. Så du vil fremdeles ikke gå over din maksimumsgrense. Logikken er at de aller fleste bruker korte brennvidder mesteparten av tiden så det er vanligvis lurest å legge mesteparten av pengene der.

Hva som vil bli best for deg avhenger av hvilke brennvidder du bruker mest (sjekk bildene du allerede har tatt) og hvor mye kvalitet du er villig til å ofre for å slippe å bytte objektiv.

Hadde sett for meg 55-200 VR eller 70-300 VR (glemte vel å spesifisere det i stad). Ser at de objektivene koster 2000/4000. Er det så stor forskjell på de to med/uten VR ?

Endret av rumart
Lenke til kommentar

Ta en titt i prisguiden så ser du at du kan få begge brennvidder for under 1000 kr, avhengig av hvilket merke du vil ha: https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=24

Et Nikon 70-300 VR er er ikke bare dyrere på grunn av VR men også på grunn av at det er optisk bedre. Hvis du skal bare bruke det av og til som mange gjør så synes jeg det er vanskelig å forsvare prisen. Skal du bruke det ofte så kan det være en god investering.

Her finner du tester av en en del av objektivene:

http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...%20Lens%20Tests

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...