TheNarsissist Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei for ca 2 år siden kjøpte jeg meg en ny gamer pc fra komplett.no den kosta ca 8000 Og pappa kjøpte den på firma sitt. Etter en stund røk skjermkortet. Så røk lydkortet og så røk nettverks kortet. Og nå bråker PC-en som bare faen (Det er så vidt jeg orker å sitte her å skrive dette!) Er det noen mulighet for meg til å få pengene eller en ny pc tilbake? Er det ikke sånn at man har rett til det etter 3 feilen? Spurte pappa rett etter den 3 feilen, men han sa at det bare gjalt vist de ikke klarte å reparere den 3 feilen eller no. Så har noen et tips til meg. Hva slags rettigheter har jeg? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det skal vel gjerne være 4 feil på samme ting før man får bytta den inn, altså 4 ganger feil på nettverkskortet. Iallefall er det slikt jeg fikk forklart det av netshop. Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Nei, siden PCen ble kjøpt inn via bedrift, er du ikke beskyttet av forbrukerkjøps-lovene. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Skyt meg hvis jeg tar feil, men tror du har kun 6 mnd reklamasjonsrett når du kjøper via bedrift. Det er iallefall veldig kort tid i forhold til vanlig forbrukerkjøp. Man sparer med andre ord ikke stort på å handle med momsfordel Lenke til kommentar
Loko Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Reklamasjon ved bedriftskjøp er som standard 2 år. Dog kan bedrifter avtale dårligere vilkår enn dette. Ved bedriftskjøp kan dem reparere maskinen din uendelig antall ganger uten at du har krav på noe, MEN det kan hende komplett omleverer PC-en din til en ny tilsvarende hvis du har VELDIG mye problemer med den. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det blir for unyansert å si at kjøper har rett til å heve ved X antall mislykkede retteforsøk; loven er ikke slik. Og det er forresten heller ikke slik at man utenfor forbrukerforhold må finne seg i at selger gang på gang mislykkes i å rette manglene ved salgsgjenstanden. For øvrig: Forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp fra næringsdrivende til forbrukere, jf. § 1. Hvis kjøper er næringsdrivende, slik som her, er det soleklare utgangspunktet at loven ikke gjelder. Men dette er som sagt bare et utgangspunkt. Etter § 1 regnes man nemlig som "forbruker" hvis man "ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet." I dette ligger at man (bl.a.) må vurdere hva som er formålet med kjøpet. Her vet vi for lite om sakens omstendigheter til å vurdere dette noenlunde vettugt. Men kjøp av hjemmepc-er kan godt tenkes å falle innenfor lovens virkeområde. (mer gidder jeg ikke denne gang...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå