Kamikazaa Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei, lurte på om det er noen her som har erfaring medd Peltier. Satt på Petra's tech shop å lagde meg en liste med vannkjølings deler til den nye serveren min. Når eg fant den blokken eg ville ha, oppdaget eg at den var beregnet for peltier og så lurte på om noen hadde kjennskap til om dette hadde noe for seg? De skal monterest på to FX 74 prosessorer, blir dette overkill? Håper noen kan hjelpe:). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, jeg har masse erfaring med peltier. Bruke det på flere maskiner i mange år, men har siden gått videre til fasekjøling. Kort sagt så kan du egentlig bare glemme det. Det blir faktisk ikke overkill, men heller underkill. Fra et raskt google søk så finner jeg at TDP på en FX74 er ca 125watt. Det ville tatt de aller sterkeste peltier elementene på markedet bare for å oppnå noe bedre temperatur enn det du hadde fått med rent vann. Samtidig så må du da iberegne 500-800watt med DC strøm til å fore disse peltierene. Alle denne ekstra energien som de sluker må fraktes vekk av vannkjølingen din, så radiatoren må også være større. Du vil også trenge en egen PSU naturligvis sidne du trenger så usakelig mengder av enten 12volt eller 24volt avhengig av peltier-modellen du bruker. Peltier elementer skalerer dårlig, så de blir mer og mer ineffektive jo mer varme de skal flytte. Dette gjør dem dårlig egnet til dagens prosessorer. Det var litt anderledes en del år tilbake når TDP'en til prosessorer generellt lå en god del lavere. Mitt råd er at dersom du ser etter noe med mer kjøleevne enn rent vann så bør du investere i en water chiller. Dette er en fasekjøler som spesifikt kjøler ned vann til vannkjølings-systemet så de er dermed ekstremt enkle å bruke om du har vannkjøling fra før. Selv en billig/svak slik kjøler vil lett kunne nå temperaturer som er på et helt annet nivå enn noen annen kjøling (uten DD fase) kan gi deg. Om du kjøper en "økonomi-modell" fra en bygger her i Norge (send "overklokk" en PM, han er en internasjonalt annerkjennt bygger) eller fra utlandet (eksempelvis sjekk www.xtremesystems.org forumet), så koster det gjerne 2500-4000 og oppover, veldig avhengig av hvor sterk modellen skal være osv. selvfølgelig. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå