Opelduude Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Har muntlig eksamen i morgen så trenger navn på et par kjente lyrikere og et par dikt fra de. Har lett på nettet men det står så mye at jeg blir helt forvirra. Takker for svar Endret 1. juni 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Hvilket språk skal det være på? Hvis ikke kan du ta et par fra Knut Hamsun. Kan finne et par fine hvis det er ønskelig Edit: Han er norsk, forresten. Endret 1. juni 2008 av Cyberpunk Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Norsk ja, bokmål. Fra literaturhistorien gjerne fra Knust Hamsun. Hvilken tid i literaturhistorien er Knut Hamsun i fra? Endret 1. juni 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Nyromantikken. Finner et par til deg nå, 2 min. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Nyromantikken. Finner et par til deg nå, 2 min. Takk, fant heldigvis noe om nyromantikken i norskboka Takk for at du hjelper meg Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Her Nu ruger Nat over Enge og alt i Mørke forgaar. Jeg lytter her fra min Rude, det tier saa tomt derude, det er som naar Klokken staar. Da hører jeg Røster kalde som op fra en Huldreby. Jeg ved det er mig de vil finde. Godnat da I to herinde! Jeg kommer igen ved Gry. Saa gik jeg mig ud i Natten og droges saa sælsomt hen. Gud naade hver Far og Mage som vel fandt sin Vej tilbage, men aldri kom helt igen! Mit Sind er saa tungt, jeg ser intet Lys i hele det skumrende, vide Rum. Jeg bøjer mig sammen of ber om et Raad: men Himlen er stum. Jeg stirrer forknyt ud i Kvælden haard - da sprætter der Stjærne paa Stjærne ud. Jeg synes de vinker mig en efter en som smaa Svar fra Gud. Jeg bøjer mig ned med Tak for ikvæld og tror paa en Morgen saa klar og høj. Men da har de Stjærner skjult af Skam, o Gud hvor de løj! Du siger at Gud er god. Jeg siger jeg er hans Skabning og mig er han haard imod. Du siger han alting ved. Saa ved han at mig forfølger og farer han ilde med. Han satte mit Hjærte i Slag og gav det en Livstid at lide. Saa stanser han det en Dag. Du siger der er en Gud. Jeg driver i aften og tænker og strider, Jeg synes jeg er som en kantret Baad, Og alt hva jeg jamrer og alt vad jeg lider Saa ser jeg mig ingen Raad. Men hvi skal jeg være saa haardt beklemt? Om hundrede Aar er alting glemt. Saa stanser jeg virkelig heller Striden Og ganger tilsjøs med min pinte Sjæl. Der finder nok Verden mig engang siden Saa bitterlig druknet ihjæl. Men hvi skal jeg ende saa altfor slemt? Om hundrede Aar er alting glemt. Den siste der skal være lenger, men jeg finner ikke mer. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Takker for alle svar og diktene som du la ut Cyberpunk Håper det går bra i morgen, er pissnervøs. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Null problem Det går nok bra, skal du se. Spis godt i kveld, legg deg tidlig, og smør deg god matpakke i morgen. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå