Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

kjøpe hus i utlandet med jobb i norge?

Anbefalte innlegg

hvordan fungerer lovene rundt det å kjøpe hus i utlandet? så fort jeg er ferdig med udannelsen min skal jeg ut å jobbe på plattform eller på båt.altså 14 dager på 1 mnd av ca.

er elektrikker\automatikker for de som lurer på det.

og har da lyst og flytte til utlandet og bo der.

går ut ifra jeg må skatte i norge?men må jeg ha adresse i norge i tillegg til i utlandet? kan jeg da feks ha min adresse hos foreldre og adresse i utlandet?

må man ta opp lån i utlandet eller i norge?

vet ikke om dette var rette plassen og spørre..men veldig usikker på hvordan dette fungerer.

så om det er mer jeg burde vite så skriv i vei..

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at denne posten begynner å bli litt gammel, men slenger inn et svar likevel...

I utgangspunktet skal du skatte til Norge, du kan imidlertid melde flytting til utlandet og skatte til det landet du

da har opphold i, men da kan du fort komme i fare for å miste dine "rettigheter" i folketrygden, mener å ha hørt at etter 3 år er du helt "ute" dersom du bor i utlandet og skatter til utlandet, men er ikke riktig sikker, mange skjær i sjøen her. Det du bør være obs på er at mange arbeidsgivere, foretrekker at du ialfall skatter til Norge. Tenker da spesiellt på båt under norsk flagg pga. den såkalte nettolønnsordningen. Hvordan dette stiller seg dersom du er på rigg kjenner jeg ikke til, det enkleste vil likevel være å fortsette å skatte til Norge som vanlig og bare bo i utlandet.

(En gang blir du jo også gammel og da kan en norsk pensjon osv være god å ha, selv om det jo finnes forsikringer som og dekker dette).

Du nevner ikke hvilket land du tenker å flytte til, er det Sverige eller Danmark tror jeg det er egne regler for dette med skatt osv. Det beste er uansett å snakke med skattekontoret i komunen din.

Når det gjelder kjøp av selve boligen lønner det seg som regel å ta opp lånet i en norsk bank og kjøpe huset "cash" i utlandet, da får du ofte betydelig rabatt og renten er ofte også lavere(!)

Dog, kan det være vanskelig å få kjøpt hus og eiendom pga. regler om statsborgerskap, evt spesielle visum osv. Her bør du sjekke med det aktuelle lands ambassade da det er forskjellige regler fra land til land. Mitt inntrykk er likevel at det er mye enklere med leiligheter. Et godt råd er likevel å leie en leilighet eller et hus i det området du tenker å flytte til først for å se om du trives, da er alt så mye enklere dersom ikke trives.

Og for all del, informer arbeidsgiveren din om slike planer da reise til og fra jobb vanligvis dekkes av dem, men kun til og fra den adressen du var bosatt på da du ble ansatt. Her er det som du sikkert allerede vet stor forskjell mellom de enkelte arbeidsgivere; noen er skikkelig kjipe mens andre gjerne sender deg til månen om du har adresse der...

Håper noe av dette var til hjelp for deg, og lykke til med både jobb og utenlandsoppholdet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker for utfyllende svar. min samboer er ungarnsk statsborger og jeg tenker da å flytte til ungarn i fremtiden.med norsk lønn lever man nesten som en konge i dette landet..

hvordan det er med regler om statborgerskap før en kjøper hus der nede vet jeg ikke.dette har jeg ikke tenkt over.så det må undersøkes. men må man altså ikke ha egen adresse i norge i tilegg til en utenlands adresse?

må man kansje skatte til det landet man bor i,i tilegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...