Fjaslokt Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Er godt på vei med å lage et tekstbasert spill her, men har noen problemer med å kompilere koden:) noen som gidder å se over den? send meg en priv. melding så skal jeg sende dere koden! Error beskjedene er: Kode: using namespace std; Error: Type name expected Kode: String name; Error Type name expected Er en til men den må du ha hele koden for å "forstå", det må du sikkert med disse to oxo men;) Lenke til kommentar
Gazette Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Ikke noe galt med å skrive using namespace std; Lite eksempel som kompilerer fint hos meg: #include <string> #include <iostream> using namespace std; string streng; int main(int argc, char* argv[]) { cout << "Skriv noe" << endl; cin >> streng; cout << streng << endl; return 0; } Kan hende du har en feil et annet sted i koden. Hadde vært greit og fått sett noe mer av koden. Egentlig er følgende kode mer å foretrekke fremfor den over: #include <string> #include <iostream> //using namespace std; std::string streng; int main(int argc, char* argv[]) { std::cout << "Skriv noe" << std::endl; std::cin >> streng; std::cout << streng << std::endl; return 0; } Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 12. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2003 jeg har fått fiksa det nå, ny kompilator:) men jeg har et annet spørsmål, for å lagre navn går det da bra å bruke dette eksemplet? -------------------------------------------------------------------------------------- cout<<"Skriv inn navn"<<endl; cin>>name; cout<<"Heihei "<<name<<", hvordan har du det?"<<endl; intgame() -------------------------------------------------------------------------------------- skal dette gå?[/code] Lenke til kommentar
Kick1 Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 spørs hva slags type name er. er det int går det jo seff ikke :wink: regner med du bruker char*, char[] eller string. da skal det jo i prinsippet gå helt greit...? Lenke til kommentar
ojb Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 jeg har fått fiksa det nå, ny kompilator:) men jeg har et annet spørsmål, for å lagre navn går det da bra å bruke dette eksemplet? -------------------------------------------------------------------------------------- cout<<"Skriv inn navn"<<endl; cin>>name; cout<<"Heihei "<<name<<", hvordan har du det?"<<endl; intgame() -------------------------------------------------------------------------------------- skal dette gå?[/code] Tror det er en komando som heter getline et eller annet. Lenke til kommentar
Purified Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 du kan også gjør slik: #include <iostream> int main() { char navn[20]; cout << "Skriv inn ditt navn:" << endl; cin >> navn; cout << "Ditt navn er: " << navn << endl; return 0; } Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 du kan også gjør slik: Code: #include <iostream> int main() { char navn[20]; cout << "Skriv inn ditt navn:" << endl; cin >> navn; cout << "Ditt navn er: " << navn << endl; return 0; } Uff, ikke bruk cin >> navn. Det åpner for en buffer-overflow: navn har ikke mer en 20 tegn til disp. Derfor: #include <iostream> int main() { char navn[20]; cout << "Skriv inn ditt navn:" << endl; cin.getline(navn, 20); cout << "Ditt navn er: " << navn << endl; return 0; } Da tar den med 20 tegn og ikke mer. cin >> navn blir som å bruke gets(navn). Lær det liksågodt først som sist Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Forskjellen er jo at cin bryter på blanke, mens gets/getline bryter på linjeavbrudd. Hvis du bruker std::string slipper du å tenke på bufferstørrelse :_p Lenke til kommentar
Purified Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Uff, ikke bruk cin >> navn. Det åpner for en buffer-overflow: navn har ikke mer en 20 tegn til disp. Derfor: Kode: #include <iostream> int main() { char navn[20]; cout << "Skriv inn ditt navn:" << endl; cin.getline(navn, 20); cout << "Ditt navn er: " << navn << endl; return 0; } Da tar den med 20 tegn og ikke mer. cin >> navn blir som å bruke gets(navn). Lær det liksågodt først som sist takk, skal prøve å huske på det Er ganske nybegynner i c++ så jeg har ikke så stor peiling i det. :smile: Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Purified, som sagt, bruk std::string, så burde du slippe det problemet der. Char-arrays er mer C-måten å gjøre ting på, enn C++. Lenke til kommentar
ojb Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Purified, som sagt, bruk std::string, så burde du slippe det problemet der. Char-arrays er mer C-måten å gjøre ting på, enn C++. virker string med cin, eller må du bruke getline? String er jo et objekt, (?) så >> operatøren må vel være manipulert slik at den tar imot string, og cin må kunne takle det ? cin er vel oprinnelig fra C? men det er da også et objekt? Går helt i surr jeg :o Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 cin dukket først opp i C++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå