Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog \ showcase - BMW E30 318i Cabriolet, update 3/5-14

Anbefalte innlegg

Haha, kommer nok kanskje til å dra over litt med en mikrofiberklut bak der, men å ta full shining blir litt vel :p

Bilen har ikke blitt vasket grundig innvendig på lengre tid nå, så nå ligger det faktisk støv på dashbordet og bøss på gulvet :(

Endret av Mompen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget en liten oppsummering av hva som har blitt gjort med bilen så langt.

Worklogg

1 Juni - Fjernet koppholder, tatt full lakkrens, polering og voksing utvendig.

6 Juni - Byttet brytere til elvinduer, byttet girkule, girkuleklistrelapp mangla

7 Juni - Montert girkuleklistrelapp

8 Juni - Renset felger og senterkopper grundig

10 Juni - Byttet BMW-emblemer foran og bak. Byttet ut gulvmattene foran og bak.

14 Juni - Byttet begge solskjermene og girmansjett

18 Juni - Byttet alle bremseklosser og skiver

22 Juni - Lakkert skiltholder svart. Pusset vekk rust på skruer som satt på.

25 Juni - Byttet kalesje hos Autopoint i Stavern (utenfor Larvik)

30 Juni - Opplakkert begge kanalene svarte

4. Juli - Byttet olje, fylt på kjølevæske, byttet filter og plugger

8 Juli - Lakkert og montert IS-leppe

9 Juli - Opplakkert nedre del av bakfanger svart

19 Juli - Byttet sigarettenner, montert stabstag i motorrom

21 Juli - Impregnert kalesje, laget "beskyttelsespute for kalesje", montert nye senterkopper, byttet ventilhetter

20 Juli - Montert nytt pedalsett

22 Juli - Fjernet flekker i seter, polert kant over og langs frontrute

24 Juli - Byttet askebeger foran og bak, lakkert speil

27 Juli - Polert bil igjen

16 September - Byttet alle høyttalere i bilen

29 September - Montert tåkelys og hvite blinklys foran

12 November - Kjøpt brukt hardtop og montert

Ukjent dato - Kjøpt onye Nokian RSi vinterdekk (185/70-14)

21 November - Byttet luftfilter, montert nye hjulkapsler og gummimatter

4 Desember - Montert originale diskanter ved A\B-stolpe og byttet bakre del av midtkonsoll

16 Desember - Kjøpt og montert ny cdspiller, koblet opp ISO-kontakt

17 Desember - Levert inn på verksted for byttet av simringer på differensial, venstre og høyre tårnlager samt ett feste til eksos. Påfylt girkasseolje og differensialolje og byttet batteri

14 Januar - Byttet viskerblad og termostat samt fylt på ny kjølevæske

20 Januar - Byttet lufteskrue på radiator samt fordelerlokk og rotor

20 Februar - Smurt justeringer i passasjersetet

Div datoer - Gjort ferdig anlegg med oppkobling av forsterker

Skrevet 11. Mars 2009

Det ble faktisk mye mer enn jeg hadde trodd :wow:

17 Mars - Byttet antenne. Montert ekstralys i bagasjerom.

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

20 mars! Ny antenne montert etter at forrige knakk. Samt tatt en liten vask utvendig og innvendig. Ellers er det jo stadig farting til Dokka da kjæresten min bor der, og vi er stadig rundt omkring :)

Her oppe på Synnfjellet. Mangler bare å få montert takrails og skiboks! :D

post-53560-1237402002_thumb.jpg

post-53560-1237401982_thumb.jpg

Videre noen dager senere var bilen så jævlig at det måtte tas en vask, innvendig og utvendig. Støv på dashbordet ga meg angst og indre uro.

post-53560-1237402058_thumb.jpg

post-53560-1237402072_thumb.jpg

post-53560-1237402081_thumb.jpg

post-53560-1237402088_thumb.jpg

post-53560-1237402096_thumb.jpg

post-53560-1237402105_thumb.jpg

Her er grovvasken tatt innvendig (vel, det ble greit da :))

(skjolder på display til spilleren, jaja) :p

Så var det også duket for utvendig vask. Urk.

post-53560-1237402295_thumb.jpg

post-53560-1237402303_thumb.jpg

post-53560-1237402119_thumb.jpg

post-53560-1237402126_thumb.jpg

post-53560-1237402138_thumb.jpg

post-53560-1237402156_thumb.jpg

post-53560-1237402168_thumb.jpg

post-53560-1237402313_thumb.jpg

post-53560-1237402050_thumb.jpg

Ny antenne montert! Lite helvete å få av den gamle.

(skal redigeres)

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Hvor er det du har vaskehall hen? Er det din, eller et sted på Jaren? :)

Må nesten ta en støvtørk i min snart også, er jo helt håpløst etter en lang og hard vinter. Hva bruker du til dette? :)

EDIT: Glemte helt, ser jo strøken ut denne bilen! Blir digg med sommer og kalesje nede nå! :D

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Fatters har tilgang på hall ved renseanlegget helt i enden av Brandbu sentrum. Er også verksted med løftebukk og utstyr som også kan brukes. Skulle gjerne hatt en slik hall privat.. drømme :D

Er ikke lenge før det er varmt nok i været til å få vekk taket, gleder meg helt vanvittig mye!

Lenke til kommentar

Sitti å lest tråden siden rundt 00:01, og så lang tid tok det :p Utrolig fin worklog, godt å se folk som tar så godt vare på bilen sin! :D Gleder meg til å fikle litt på mutterns Audi (Bilvask.. :thumbdown: ) Men skal jo ta lappen om et par år da :thumbup: Kribler litt ekstra når fattern monterer turbo på HiAce'n sin (??!) :dribble:

Stå på videre! :w00t:

Lenke til kommentar

Blir nok å beholde originalstilen ja. Nytt sikringslokk er på vei samt noen klips til å feste deksel under ratt (sparkepanel). Har også bestilt ny.. dings som sitter i setet slik at justeringen av seteryggen blir i orden igjen.

Fikk forøvrig lagt opp jordingskabel ordentlig i dag, så den er helt skjult, samt at alle kablene som går inn i forsterker nå kun kommer ut av et nesten usynlig hull i teppet bakerst i bagasjerommet :)

Vel, ingen varm-hall besøk uten vask (og påfølgende uhell)

post-53560-1237937999_thumb.jpg

Ops. Brukte ikke den tørkekluten mer i dag for å sli det slik. Hadde en til :wee:

post-53560-1237938062_thumb.jpg

Usedvanlig kjedelig bilde av ren bil? Dårlig med photoshoot-muligheter nå om kvæll.

Vel, kan legge ut noe som er LITT mer spennendes. Styringsenheten til ryggesensorene baki :) Ser også den nye antenna som stikker ned der, har forøvrig ny kobling liggendes til den, så den skal snart være oppe og gå igjen (har kun teipet det sammen baki der, og det fungerte IKKE)

post-53560-1237938095_thumb.jpg

Da jeg la opp jordingskabel på nytt og koblet på i karosseri pusset jeg ned skiva som skulle skrus på koblingen til kabelen, denne var litt brun så greit med reint metall mot reint metall :)

post-53560-1237938133_thumb.jpg

post-53560-1237938235_thumb.jpg

Av en eller annen grunn tok jeg ikke bilde av hvor jeg festet kabelen, men utifra bildet burde det gi en grei lokasjon :)

Måtte ta av en del klips og trekket i toppen av bagasjerommet for å komme til der, litt pæs men det gikk fint.

Her har vi også litt kabelorganisering på gang

post-53560-1237938311_thumb.jpg

post-53560-1237938335_thumb.jpg

post-53560-1237938373_thumb.jpg

Det ble faktisk bra da alt ble koblet opp, ser mye mye mer ryddig ut, når man ser alt ovenfra ser man nesten bare forsterkeren som ligger baki, kablene stikker bare ut av trekket bak. Ca 5-8cm fra trekk og til forsterker, skal se om jeg kan finne en løsning for å skjule alt, evt kanskje bygge en liten grå\svart boks med luftehull/grill til å dekke hele forsterkeren. Kom gjerne med innspill her!

Testet alt sammen etterpå og det fungerte som gull, nesten all dynamostøy ble borte (denne var veldig markant før, hørtes nesten ut som turbo, hehe)

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Tja tja, du kan jo lage et deksel til ampen, selvfølgelig med lufting så den ikke går varm. Trekke den opp i samme stoff som gulvet baki. Ellers kan du jo modifisere en litt penere løsning, ta av gulvteppet, lage en kasse som sitter fast i gulvet og støpe fine overganger og trekke over igjen. Men spørs jo hvor mye du vil legge i det ;) Kan evnt bruke plexi for å få frem forsterkeren hvis du vil det og vinkle den, vet ikke hvor skjult du vil ha den jeg.

Ellers så det bra ut :) Mine kabler kommer opp fra gulvet rett ved koblingene til forsterkeren, så de går rett opp og inn i koblingene :)

Lenke til kommentar

Får se hva jeg gjør, time will show :)

I dag ble det litt småfiks på noen av høyttalerne, da det var litt skurring og ymse som måtte stilles inn på både spiller og forsterker.

Den ene høyttaleren nede ved føttene på førersiden var visstnok ganske fubar.

post-53560-1238108603_thumb.jpg

Fikk att 6000kroner på skatten, noe av det går til gave til kjerringa og noe går kanskje til.. bilen? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...