Gå til innhold

Starte å sykle aktivt.

khvm

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har over en lenger tid nå, spekulert i hva slags sykkel som vil være den riktige for meg. Jeg er relativt godt trent, og ønsker å starte med landeveissykling. Hvilken sykkel bør jeg da gå for? Altså jeg har tidligere vurdert hybridsyklene til Scott (Sportster- modellene), men de eneste som ligger for salg er P5´en, som for øvrig også er den minst avanserte. Bør jeg gå for en hybridsykkel? Det er jo fint å kunne bruke sykkelen i skog og mark også.

Men la oss nå ta utgangspunkt i at jeg skal gå for en racing sykkel (landeveisykkel), hvilke modeller vil være mest aktuelle? Hvor har de best priser? Trenger jo også utstyr som klær, sko, hjelm og briller.

Håper noen der ute kan hjelpe meg ut litt her. Har virkelig lyst til å starte, nå som sommeren er her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Hvis du ønsker å begynne å sykle aktivt, så synes jeg du burde gå for offroadsykkel eller en racer. I det tillfele du nevner, landeveissykling, så burde du gå for en racer. Forskjellen på en hybrid og en racer er at raceren er først og fremst bygget for fart. En hybrid har en kraftigere ramme og litt tjukkere dekk.

Så om du bare skal kjøre på asfaltert vei, så burde du gå for en racer, om du skal kjøre litt på grusveier osv burde du gå for en hybrid.

Specialized, Battaglin, Trek og Storck er gode merker. Jeg er ikke sikker på hvor de beste prisene er, men anbefaler deg å ta en titt på Bikeshop.no. De har gode kunnskaper og god service. På den siden vil du også finne mye annet forskjellige utstyr også.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Naa vet jeg ikke hvor du bor, men vis du bor i naerheten av Oslo dra til Oslo Sportslager. De har god peiling paa sykkel. Det viktigste med aa kjoepe en landeveissykkel er hvordan du liker sykkelen. Du kommer til aa tilbringe mange timer paa sykkelen saa det er viktig at du liker det du sitter paa. Bikeshop.no er nok billigere enn de fleste, vis ikke alle, fysiske butikker du vil komme over, men med mindre du har en trener til aa justere sete og styre ville jeg valgt en fysisk butikk og faa de til aa justere sykkelen for deg.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta turen innom i hvertfall Oslo sportslager og XXL. Trenger en god racingsykkel, fortrinnsvis har jeg lyst på Scott. Hvilken av racingsyklene til Scott er å anbefale? Noen som forresten vet hvilke sykkelbriller, som kommer best ut i tester og generelt?

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle ta turen innom i hvertfall Oslo sportslager og XXL. Trenger en god racingsykkel, fortrinnsvis har jeg lyst på Scott. Hvilken av racingsyklene til Scott er å anbefale? Noen som forresten vet hvilke sykkelbriller, som kommer best ut i tester og generelt?

Jeg ville tatt en titt på Jamis Xenith Comp. Selges på Anton Sport til 9999kr, full-karbon, blanding av shimano 105 og shimano ultegra gir. Går for å være en av de beste syklene til under 10000 kr noen sinne. Fjorårsmodellen vant blandt annet "best buy"-prisen til bicycling magazine, bl.a. på grunn av rammen, som er noe av det bedre som er laget i karbon.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en titt på Jamis Xenith Comp. Selges på Anton Sport til 9999kr, full-karbon, blanding av shimano 105 og shimano ultegra gir. Går for å være en av de beste syklene til under 10000 kr noen sinne. Fjorårsmodellen vant blandt annet "best buy"-prisen til bicycling magazine, bl.a. på grunn av rammen, som er noe av det bedre som er laget i karbon.

Har undersøkt Jamis, og det ser jammen meg ut til at dette blir sykkelen for meg :) Er ikke hundre prosent sikker ennå, men den virker jo helt utrolig kurrant! I hvert fall i forhold til hva den egentlig bør koste! Men jeg ønsker for å være HELT ærlig ikke å bruke så mye penger på en sykkel. På XXL selger de den rimeligste Scott racingsykkelen til 4999,- noe som er veldig billig! Det er ikke kjempebra utstyr på den, men den vil jo duge for en rookie i racingsykling.

Hva mener dere? Noen andre alternativer? Forresten; noen som har Jamisen, og har erfaring de ønsker å dele?

TAKK!

Lenke til kommentar

Om du vil ha en sykkel(dvs. gir) som holder lenge, velg en med shimano 105(/ultegra, den som en over anbefalte)!

Shimano 105 skal visstnok være den mest slitesterke giren av alle...

Har selv 105 på min sykkel, og har ikke hatt noen problemer!

Edit: Er vel et WH-R500 hjulsett som står på den sykkelen?

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Om du vil ha en sykkel(dvs. gir) som holder lenge, velg en med shimano 105(/ultegra, den som en over anbefalte)!

Shimano 105 skal visstnok være den mest slitesterke giren av alle...

Har selv 105 på min sykkel, og har ikke hatt noen problemer!

Edit: Er vel et WH-R500 hjulsett som står på den sykkelen?

Det eneste som vistnok skal dra ned på den sykkelen er hjulene. For enkelte kan de virke litt "slappe", men dette skal ikke være noe problem hvis du veier under ca 90kg.

EDIT: Har bestilt denne sykkelen selv, får den på torsdag.

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar

takk for svar folkens! :) Tror kanskje jeg kommer til å gå for Jamisen altså. Eneste jeg ikke liker er fargekombinasjonen. Ønsker den helller i svart, som de har den i i USA.

Simenhjort: Hvor kjøpte du din? Har du syklet mye før? Hva betalte du?

Lenke til kommentar
takk for svar folkens! :) Tror kanskje jeg kommer til å gå for Jamisen altså. Eneste jeg ikke liker er fargekombinasjonen. Ønsker den helller i svart, som de har den i i USA.

Simenhjort: Hvor kjøpte du din? Har du syklet mye før? Hva betalte du?

Heihei

Jeg kjøpte min på Antonsport madla i Stavanger. Antonsport har butikker over hele landet, bare se på nettsiden deres. Kjøpte sykkelen, 9999kr, sykkelsko fra diadora, 1199kr, pedaler med cleats fra shimano(?), 599, Dette er det du MÅ ha. Ta med sykkelbukse og en trøye i beregningen. Kjøpte en sykkeltrøye i samme slengen jeg, og betalte ca 12400kr totalt.

Sykkelen på Antonsport er jo i svart..? :yes: Den er iallefall i svart, ren karbon-design med rød dekor (striper, tekst etc.) Jeg har syklet litt før (utover "pendling") men jeg er ganske ny på landevei. Har lånt racersykkel før, bl.a. en bianchi (high-end italiensk merke) som minnet voldsomt om Jamisen.

EDIT: Nå har jeg fått kjørt litt, og alt virker som det skal. Hele pakka er av bra kvalitet, og ramma er helt fantastisk. Hver gang jeg ser en oppoverbakke får jeg lyst til å prøve meg, kraftoverføringen er helt enorm...

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar

Så bra at du ble fornøyd! Høres veldig bra ut! Den utgaven jeg tittter på og har forhørt meg om befinner seg på Anton Sport i Sandvika, og den er ikke svart; http://www.antonsport.no/kunder/Anton_Spor...rodukt,13,05,02

Det går litt på det at man gjerne ønsker å få sykkelen i den fargen man ønsker, når man først betaler 10 K for èn. Har du en nærmere spesifikasjon på de pedalene, som jeg "MÅ" ha? Hvorfor må jeg ha akkurat de pedalene, egentlig? Hva slags bukse og trøye var det du kjøpte? Har seg nemlig slik at hvis man kjøper med utstyr i tillegg, så får man gjerne en bedre pris. Hva ble totalprisen på alt du kjøpte + hvor mye fikk du av reduksjon i prisen?

Skal titte på sykkelen i morgen, og kommer mest sannsynlig til å kjøpe den til uka. Det er ikke så mange alternativer, som er bedre i forhold til hva du får for den prisen. Hvordan bør jeg gjøre det med forsikring osv? Lønner dette seg?

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Kjoep road bike pedaler som f.eks. Look KeO's, Shimano Dura Ace, Time RXS eller Speedplay X1. Ikke kjoep deg mountain bike pedaler, skoene er riktignok bedre aa gaa i, men vis du skal sykkle aktivt maa du ha road bike pedaler p.g.a. klarering og effektoverfoering. Selv har jeg Look KeO Sprint, en pedal jeg er veldig fornoeyd med, siden det er din foerste landeveissykkel ville jeg ikke gaat noe saerlig opp i pris enn det. Speedplay sine pedaler koster merkbart mer enn de andre merkene, det samme gjoer cleatsene, men folk som bruker de paastaar at de belaster knaerene dine mindre.

Lenke til kommentar
Så bra at du ble fornøyd! Høres veldig bra ut! Den utgaven jeg tittter på og har forhørt meg om befinner seg på Anton Sport i Sandvika, og den er ikke svart; http://www.antonsport.no/kunder/Anton_Spor...rodukt,13,05,02

Det går litt på det at man gjerne ønsker å få sykkelen i den fargen man ønsker, når man først betaler 10 K for èn. Har du en nærmere spesifikasjon på de pedalene, som jeg "MÅ" ha? Hvorfor må jeg ha akkurat de pedalene, egentlig? Hva slags bukse og trøye var det du kjøpte? Har seg nemlig slik at hvis man kjøper med utstyr i tillegg, så får man gjerne en bedre pris. Hva ble totalprisen på alt du kjøpte + hvor mye fikk du av reduksjon i prisen?

Skal titte på sykkelen i morgen, og kommer mest sannsynlig til å kjøpe den til uka. Det er ikke så mange alternativer, som er bedre i forhold til hva du får for den prisen. Hvordan bør jeg gjøre det med forsikring osv? Lønner dette seg?

Jeg mente ikke at du må ha de pedalene, men du må ha pedaler og sykkelsko (for det følger ikke med på landeveissykler, vanligvis). Jeg har en Diadora bib-shorts fra før, som jeg har brukt til varme dager på MTB, på antonsport kjøpte jeg en Castelli-trøye. Fikk ingen reduksjon i prisen dessverre, men alt utstyret som jeg nå bruker når jeg sykler koster ca. 14000 (med ALT). Vet ikke om det var dette du lurte på...? Uansett så betalte jeg 12400kr i butikken, for sykkel, pedaler, sko og trøye. :)

EDIT: Er ikke den du fant fjorårets modell da...? Skal ikke påstå det, men uansett så har de sykkelen i svart på Antonsport Sykkeldelisk i Bogstadveien. Der skal de ha den inne, ettersom det er Antonsports mest spesialiserte sykkelbutikk. Men for all del, liker du den rød bedre så gå for den, Xenith Comp er helt max uansett :D

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at du må ha de pedalene, men du må ha pedaler og sykkelsko (for det følger ikke med på landeveissykler, vanligvis). Jeg har en Diadora bib-shorts fra før, som jeg har brukt til varme dager på MTB, på antonsport kjøpte jeg en Castelli-trøye. Fikk ingen reduksjon i prisen dessverre, men alt utstyret som jeg nå bruker når jeg sykler koster ca. 14000 (med ALT). Vet ikke om det var dette du lurte på...? Uansett så betalte jeg 12400kr i butikken, for sykkel, pedaler, sko og trøye. :)

EDIT: Er ikke den du fant fjorårets modell da...? Skal ikke påstå det, men uansett så har de sykkelen i svart på Antonsport Sykkeldelisk i Bogstadveien. Der skal de ha den inne, ettersom det er Antonsports mest spesialiserte sykkelbutikk. Men for all del, liker du den rød bedre så gå for den, Xenith Comp er helt max uansett :D

Ok, da forstod jeg deg plutselig mye bedre :) Kommer nok til å gå for de pedalene du gikk for. Ser ikke nødvendigheten i å putte for mye penger i pedalene. Annet utstyr får jeg se nærmere på, når jeg foretar kjøpet.

Når det gjelder fargen, så var fargen på sykkelen, som jeg linket til feil farge. Den som stod i butikken hadde en mørk ramme. Kjempeflott fargekombinasjon altså! Så det var virkelig et stort pluss.

Så hvordan trives du med sykkelen hittil? Føler du at du har gjort et riktig kjøp? Når det gjelder forsikring; hva er å anbefale da? Regner med at jeg tar det på innboforsikringen, da jeg har hørt at dette er det rimeligste alternativet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...