abedatt Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Jeg kjøpte for kort tid siden en Ipod Classic for å erstatte min gamle Creative Zen Xtra. Er fornøyd med Ipoden men synes lydnivået er alt for lavt! Jeg har fått vite at det er en volumsperre på Ipoden som sannsynligvis er Hardwarebasert, og at dette skyldes ett EU-direktiv. At volumsperren er hardwarebasert har ingen kunne bekrefte for meg. Noen som vet med sikkerhet? Jeg var imidlertid så fornøyd med Ipod Classic at jeg bestilte og fikk nettopp i hus samme spiller bare i USA versjon! Jeg har for egen del forsøkt å teste disse opp mot hverandre og utelukkende kun tatt hensyn til volumstyrke. Jeg har som nevnt over hatt 2 stk nye Ipod Classic, en USA versjon og en EU versjon. EU versjonen har modellnummer MB 145ZG/A USA versjonen har modellnummer MB 145LL/A Jeg har vært så heldig at jeg i tillegg har hatt 2 stk Koss "The Plug" og 2 stk Sennheiser CX 300, samt de medfølgende 2 stk Ipod hodesettene. Musikk jeg har lyttet til er blant annet Eva Cassidy "Songbird". Jeg har utført testen slik at jeg har innstillet begge Ipodene med samme musikk, og samme forvalgt EQ (Rock). Jeg har startet sangene samtidig og lyttet med samme headsett uten å bytte om pluggene. Har sågar også hatt en plugg i hvert øre fra begge spillerne samtidig og og også vekslet på type headsett! En liten rapport basert på mine inntrykk: Koss "The Plug" Dette er min favoritt, ikke pga lydkvaliteten men fordi denne har stor følsomhet. Dette betyr at hodesettene er lettdrevet og uansett hvilken spiller man bruker vil lyden oppleves som høy. Kvaliteten tar jeg ikke opp her. Ved full lydstyrke på EU modellen var jeg svært misfornøyd og var bakgrunnen for at jeg bestilte en USA modell av Classic. Ved bruk av denne på USA modellen blir lyden faktisk alt for høy for meg. For å oppnå tilnærmet samme lydstyrke som EU modellen må jeg stille volumet til i underkant av 70 % på USA modellen. Avhengig av sang kan jeg anslå mellom 65 - 70 %. Mitt inntrykk er derfor at EU modellen er plombert vesentlig ned og det er nesten slik at jeg føler meg lurt! Sennheiser CX-300 Kvalitetsmessig med hensyn til lyden er nok denne etter min oppfatning bedre enn Koss. Men lavere følsomhet enn Koss gjør at man får lavere lyd på Sennheiser og man mister en vesentlig del av bassen. Ved å holde inn pluggene mot øret opplever jeg noe av bassen som jeg hører på Koss. Pluggene til Koss har nok litt for mye bass, men du beholder denne lett på grunn av de formbare pluggene som du presser sammen og utvides deretter i øret. Diskanten blir mer fremtredende og jeg måtte skru denne ned. Når det gjelder lydstyrken er den her også selvfølgelig høyere. Skal ikke sammneligne mot Koss, men ved høyeste styrke er det også her ubehagelig! Med samme hedsett på begge spillerne er nok lyden på EU modellen bortimot samme som for Koss, ca. 70 - 75 % av USA modellen. At jeg vil anslå litt forskjell kan ha med at en lavere bass på Sennheiser lurer meg! Ipod medleverte headsett! Disse er de jeg har testet minst da jeg neppe kommer til å bruke disse. På disse opplever jeg samme store forskjell som foregående. En forskjell i volumstyrke på ca. 25 % Konklusjon Etter å ha testet begge spillerne er det ingen tvil at vi som EU borgere bør føle oss lurt! Her har ett organ mer eller mindre pålagt meg å finne meg i å kjøpe en MP3 spiller hvor volumet er senket ned betraktelig i forhold til hvordan det kunne ha vært. Nå har jeg heldigvis returrett på EU modellen av Ipod og denne vil jeg returnere til Elkjøp hvor jeg kjøpte den. Jeg oppdaget helt tilfeldig at PS Data hadde USA modellene av Ipod og min er derfor kjøpt her. Nå kan jeg også benytte Sennheiser CX-300 uten at lyden oppleves alt for lav! Håper at dette er til hjelp for andre. Hadde jeg vist dette hadde jeg kjøpt min Ipod hos PS Data med en gang! Endret 2. juni 2008 av abedatt Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hovedgrunnen til denne "plomberingen" tipper jeg er lovene i Frankrike, som er veldig strenge på dette området. Og egentlig skjønner jeg dem veldig godt, for det er bevist at man kan pådra seg store hørselsskader med hodetelefoner og IEMs. Et problem er blant annet at man kan spille uhorvelig høyt uten å merke noe spesielt - slitasjen skjer over tid. Høreselen er uansett en av sansene i kroppen som bruker skikkelige finjusterte instrumenter, så man bør være forsiktig med den for å unngå permanente skader. Ulempen med volumsperren er som sagt at det blir problemer når man skal bruke litt mere tungdrevent utstyr. Man da kjøper man uansett noe som er bedre enn iPod. Endret 3. juni 2008 av dir3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå