GoldenBoys Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvis jeg bruker meg av egenmeldingen (opptil 3 dager) har sjefen noe krav (juridisk sett) til å vite hvorfor jeg benytter meg av egenmeldingen? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Fra folketrygdloven: § 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring, b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder. Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer. Dersom arbeidsgiver ikke får noen grunn til en egenmelding kan han nekte å godta den ja. Hvor eksakt du trenger å spesifisere skykdom derimot blir jo en vurderingssak. Feber og hodepine med sterke forkjølelsesplager pleier man jo ikke å sette spørsmålstegn ved. Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Ja, det er nøyaktig det som plager meg. Men for å sette det på spissen da: hva om jeg hadde hatt sterke smerter som følge av en kjønnssykdom, ville sjefen hatt rett til å vite det da? Endret 1. juni 2008 av GoldenBoys Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ja, det er nøyaktig det som plager meg. Men for å sette det på spissen da: hva om jeg hadde hatt sterke smerter som følge av en kjønnssykdom, ville sjefen hatt rett til å vite det da? Er jo ikke noe å skamme seg over det. Hender jo de beste, kanskje til og med sjefen din. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Vidalon: Det besvarer ikke spørsmålet. Du kan selvsagt nekte og si at det er personlig, da kan han enten akseptere eller forkaste forklaringen din. Dersom den blir forkastet så er det enkelt og greit å gå til legen for å få en legemeldt sykemelding. Case closed. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ingen har rett til å vite hva som er feiler deg dersom du ikke ønsker det, det står jo ikke på sykempldingen engang... Men har du hatt en kjønssykdom eller noe annet som du har vært til legen for burde du jo passe på å få deg en sykemelding... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Han har ikke rett til å vite eller spørre om noe. Om han er i tvil på at du faktisk har vært syk, så kan han vel ikke godta egenmeldingen eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå