Gå til innhold

Kan ikke boote nyere linux fra cd

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med linux, ingen linux cd'er booter. Jeg får opp bootloaderen, men etter å ha valgt hvordan jeg skal starte kommer det bare opp en blå stripe nesten lengst opp på skjermen.

Dette gjelder: Ubuntu, Dreamlinux, Fedora og Mandriva. Alle cd'ene er testet i en annen pc, og de funker

Spec: Asus M2n32sli-deluxe, 4600+, 4gb ram, Nvidia Geforce 6600gt, samsung 200gb harddisk, liteon dvd-spiller og sony dvd-brenner. Skjerm er Asus Vw222u, men har også prøvd med en 15" ibm lcd-skjerm, samme resultat.

Fedora 7 install-DVD gir meg feilmeldingen:

Kernel panic - not syncing: IO-APIC + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report. Then try booting with the noapic report.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et problem med linux, ingen linux cd'er booter. Jeg får opp bootloaderen, men etter å ha valgt hvordan jeg skal starte kommer det bare opp en blå stripe nesten lengst opp på skjermen.

Dette gjelder: Ubuntu, Dreamlinux, Fedora og Mandriva. Alle cd'ene er testet i en annen pc, og de funker

Spec: Asus M2n32sli-deluxe, 4600+, 4gb ram, Nvidia Geforce 6600gt, samsung 200gb harddisk, liteon dvd-spiller og sony dvd-brenner. Skjerm er Asus Vw222u, men har også prøvd med en 15" ibm lcd-skjerm, samme resultat.

Fedora 7 install-DVD gir meg feilmeldingen:

Kernel panic - not syncing: IO-APIC + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report. Then try booting with the noapic report.

i Ubuntu kan du i hvert fall boote med flere parametre. Forsøk å boote med noen ekstra parametre...

sjekk denne tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=407932&page=3

Lenke til kommentar
Then try booting with the noapic report.

Der er jo svaret. For å få dette til trykker du "e" to ganger når du står i oppstartsmenyen, der du velger om du skal installere, kjøre LiveCD osv. Du får da opp en linje med masse tekst.

Et eksempel, "kernel /vmlinuz-2.6.23.1 ro root=/dev/sda9 rhgb quiet " legg så til noapic på slutten av denne, slik " kernel /vmlinuz-2.6.23.1 ro root=/dev/sda9 rhgb quiet noapci" og du skal mest sannsylig få startet opp.

atlef.

Lenke til kommentar

Funker å boote med noapic, men dette må jeg gjøre hver gang, også etter at jeg har instalert. Dette funket forsåvidt med alle distroene. Jeg måtte bare prøve mange cd'er før noen ga meg en feilmelding i stedet for en blå stripe.

Hva kommer dette problemet av, kan jeg fikse det?

Å legge til noapic fast i boot skal jeg nok klare, men kan man fikse noapic til hovedkortet (eller hva man nå må)

Lenke til kommentar

For å endre dette permanent :

Alt-F2, skriv "gksu gedit /boot/grub/menu.lst"

(bytt ut gedit med den tekst editoren som følger med den distroen du bruker)

skriv inn passord og let deg frem til linjen "# defoptions=quiet splash" og legg til noapic.

Denne sørger for å beholde denne innstillingen når du oppgraderer av kjernen.

Finn så "kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-17-generic root=UUID=17e7cde4-7075-43ef-a4c4-8a9236c7a11f ro quiet splash" og legg til noapic.

Gjør dette gjerne og med de andre "kernel" linjene, hvis du skal bruke en av disse.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar
For å endre dette permanent :

Alt-F2, skriv "gksu gedit /boot/grub/menu.lst"

(bytt ut gedit med den tekst editoren som følger med den distroen du bruker)

skriv inn passord og let deg frem til linjen "# defoptions=quiet splash" og legg til noapic.

Denne sørger for å beholde denne innstillingen når du oppgraderer av kjernen.

Finn så "kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-17-generic root=UUID=17e7cde4-7075-43ef-a4c4-8a9236c7a11f ro quiet splash" og legg til noapic.

Gjør dette gjerne og med de andre "kernel" linjene, hvis du skal bruke en av disse.

atlef.

Jeg sa at jeg kan dette, ellers takk. Lurer på hvorfor jeg får problemet, og hvordan det kan fikses.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemet med Fedora 7. Løsninga var å installere og oppdatere kjøre yum update. Fedora 7 er såpass gammelt nå at det forhåpentligvis er kommet en løsning for deg også.

Poenget er at dette skjer med ubuntu 8.04, mandriva 2008, dreamlinux 3.1... Dvs helt nye distroer.

Lenke til kommentar

Det er nok noe i veien med enten Linux sin apic-kode, eller hvordan selve apicen er laget. Det eneste som kan gjøres er å endre Linux-koden så den virker korrekt eller tar hensyn til feilen i din apic. Apic kan nok ikke oppdateres, jeg tror den er en liten chip uten firmware.

Hvis du rapporterer det her: http://bugzilla.kernel.org/ med detaljert feilsøkingsinformasjon (acpi=debug), hovedkortmodell, og en standard kjerne kanskje noen ser på det.

Problemet er at kernel-folka egentlig driter i det så lenge du bare kan boote med noapic uten problemer:

We screwed this pooch a long time ago - years. Perhaps if some of the many

noapic users could run a bisection search to work out when it broke we

could start fixing things. But they all have a workaround so there's no

motivation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...