Gå til innhold

Bibelen og alkohol

Anbefalte innlegg

Hva man definerer som "behagelig" når en drikker er veldig individuelt ;)

Det er ikke behagelig å være skikkelig dritings og bare sjangle rundt og har lyst å spy og sove, det kan du umulig mene.

Vet du hvor mye du tåler før du blir dårlig, så bare sjangler du rundt, og er skikkelig drita og har det dritarti.

Som sagt, det er veldig individuelt hva folk syntes er best. Ingen forsker kan si at en rus på x promille er bedre enn en rus på y promille. Det er helt opp til hvert enkelt individ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke behagelig å være skikkelig dritings og bare sjangle rundt og har lyst å spy og sove, det kan du umulig mene.

Det har jeg da aldri insinuert heller?

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Vet du hvor mye du tåler før du blir dårlig, så bare sjangler du rundt, og er skikkelig drita og har det dritarti.

Som sagt, det er veldig individuelt hva folk syntes er best. Ingen forsker kan si at en rus på x promille er bedre enn en rus på y promille. Det er helt opp til hvert enkelt individ.

Forskningsresultatet var vel basert på grensen mellom bare positive effekter, og der ubehagelige effekter slår inn. Godt humør får man av en ganske lav promille. Feilen er vel at de fleste tror at hvis de bare drikker mer så blir humøret enda bedre, men det blir det ikke, tror jeg de fleste vil mene dersom de tenker seg om.

Det har jeg da aldri insinuert heller?

Har vel aldri insinuert at du har insinuert noe? :hm:

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Vel, jeg ser ikke noe galt i å ta seg en øl en gang iblant, men

det jeg mener er feil utifra et kristent livssyn er når en blir full og, som en del har nevnt, står det i Bibelen at dette er galt. Det som ofte er problemet med denne grensen er når en skal stoppe. Når regnes man som full? Derfor kan ofte det beste være å holde seg borte fra alkohol, særlig i ditt tilfelle hvor du har venner som drikker. Når man i tillegg er i en alder av 17 år er man lett påvirkelig, uansett hvor kristen eller ikke kristen man er.

Selv tar jeg meg en cider iblant, og har absolutt ingen problemer med dette i henhold til Bibelen :)

Lenke til kommentar
Når man i tillegg er i en alder av 17 år er man lett påvirkelig, uansett hvor kristen eller ikke kristen man er.

Seriøst: Står det ingenting i Bibelen om å følge loven i landet?

Har jeg noengang sagt at man ikke skal følge norsk lov?

Lenke til kommentar
Man skal ikke drikke når man er 17 etter norsk lov. Eod. Om man velger å bryte norsk lov, kan jeg ikke stoppe deg.

Jeg har sagt min mening om drikking i denne tråden generelt, så det gidder jeg ikke å gjenta.

Det er 100% lovlig å drikke når du er mindreårig (under 18.) i Norge. Men som myndig har du ikke lov til å kjøpe for, selge til, gi til mindreårige.

Lenke til kommentar

for den som gir det til den mindreårige ja. Men det er ikke ulovlig for en mindreårig å ta imot eller drikke alkohol.

Gir jeg en mindreårig en flaske sprit har jeg gjort noe ulovlig. Den mindreårige som har tatt i mot den flaska, har ikke gjort noe ulovlig.

Det er jo helt feil å straffe en 17. åring for å drikke alkohol, når det er helt lovlig for vedkommende å drikke det noen måneder senere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. tenkte jeg skulle slenge meg på denne tråden. Jeg står vel i en ganske liks ituasjon som traådstarter. Jeg fyller snart 17. Og har også tenkt mye på det med alkohol. (Ja jeg er kristen) Men når det kommer til alkohol og det å være kristen, så gir vel egentlig bibelen et veldig godt råd. Den sier at du ikke skal bli full men bli fyldt av den hellige ånd.

Den nekter deg ikke en pils i sola, men anbefaler deg å ikke drikke deg full. Nettopp fordi du kanskje våkner dagen etter og har gjort noe som har konsekvens for resten av livet ditt. Jeg anbefaler deg å ikke dra på fest for å drikke deg full. Viss du veldig gjerne vil prøve hvordan det er å bil full. så gjør det i det minste med noen "ekte" venner som kan stoppe deg før du gjør noe virkelig dumt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått hvordan folk kan bli så hjernevaska, at de baserer hele livet sitt på en 2000 år gammel bok! Du har nådd et punkt der du ikke klarer å ta avgjørelser selv, bibelen forteller deg hva du skal gjøre og hva du ikke skal gjøre. Lær deg å ta dine egne avgjørelser uten å tenke på hva gud har å si om saken!

Lenke til kommentar
TAkker for svar!

Men for å spør om noe annet, er det med alkohol synd? eller hvor går grensen for hva som er synd?

Hei. Å drikke alkohol er ikke synd. Å drikke før du har lov, er synd. Det meste er godt med måte. Det er altså feil å si at alkohol er noe ondt, eller å si at det er greit at du drikker deg dritings. Noe av det Bibelen sier:

Drinking Wine

Gn 27:25 - Isaac brought Jacob wine, and he drank

Dt 14:23-26 - spend money on sheep, wine, & strong drink

Prov 20:1 - wine is a mocker, unwise to be led astray by it

Eccl 9:7 - drink your wine with merry heart - God approves

Is 25:6 - God will provide feast of rich foods & choice wines

Is 5:11 - woe to those who rise early & run after strong drink

Is 5:22 - woe to those who are heroes at drinking wine

Luke 7:33-34 - son of man eats & drinks: behold glutton & drunk

Jn 2:2-10 - miracle at Cana: water turned into good wine

Eph 5:18 - do not get drunk with wine, that is debauchery

1Tim 5:23 - drink a little wine for the sake of your stomach

Lenke til kommentar
Eph 5:18 - do not get drunk with wine, that is debauchery

Jeg føler dette sier det meste.

Fra den norske oversettelsen;

Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser

Vinen (alkoholen) i seg selv er ikke en synd, men det kan fort føre til det.

Derfor må det iallefall drikkes med måte, og en må passe på hva man gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...