esel222 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hva sier bibelen om det å drikke seg full? Vet at det står "alt med måte" om mange ting. vil det si at det ikke gjøre noe å drikke så lenge det ikke er så mye, eller at en kan drikke seg sørpefull, men bare ov og til? Jeg er kristen, men som mange andre ungdommer har jeg i det siste fått mer og mer lyst til å prøve å drikke. Det er litt kjedlig å bare sitte hjemme, eller være med kamerater når alle drikker utenom meg. Så, er det noen som har noe godt svar? Vil forresten helst slippe å høre svar som "Jesus gjorde vann til vin, så bare drikk deg full" osv.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hva sier bibelen om det å drikke seg full? Vet at det står "alt med måte" om mange ting. vil det si at det ikke gjøre noe å drikke så lenge det ikke er så mye, eller at en kan drikke seg sørpefull, men bare ov og til? Jeg er kristen, men som mange andre ungdommer har jeg i det siste fått mer og mer lyst til å prøve å drikke. Det er litt kjedlig å bare sitte hjemme, eller være med kamerater når alle drikker utenom meg. Så, er det noen som har noe godt svar? Vil forresten helst slippe å høre svar som "Jesus gjorde vann til vin, så bare drikk deg full" osv.. Som med resten av ting du kan nyte her i livet er vel "med måte" en grei leveregel... Men du er ung og aner ikke den første tingen om hvor mye alkohol DU tåler, så du må nok prøve deg frem. Vær obs, det blir fort for mye.. Øl eller vin er greit hvis du skal kontrollere hvor mye du tåler... Med sterkere saker blir det fort rullgardin og mørkt veldig fort, det vil si at du ikke husker en dritt veldig plutselig...... Men som jeg sa, måte hold ER utrolig viktig. Det er forskjell på å bruke en ting og misbruke en ting og det ene er vanskelig å se før du faktisk er der... Man husk, det finnes ikke noe som heter bruk av narkotika, bare misbruk!! Alle som sier noe annet har ikke hatt venner som også sa de bare skulle bruke det litt.... for så å slutte igjen... De sluttet, ja, men de sluttet med alt annet samtidig og veien dit er langt kortere enn du tror så hva du enn gjør; STYR klar av narkotika!!!!! Nuff said Lenke til kommentar
Dr_Hunter Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hva sier bibelen om det å drikke seg full? Vet at det står "alt med måte" om mange ting. vil det si at det ikke gjøre noe å drikke så lenge det ikke er så mye, eller at en kan drikke seg sørpefull, men bare ov og til? Jeg er kristen, men som mange andre ungdommer har jeg i det siste fått mer og mer lyst til å prøve å drikke. Det er litt kjedlig å bare sitte hjemme, eller være med kamerater når alle drikker utenom meg. Så, er det noen som har noe godt svar? Vil forresten helst slippe å høre svar som "Jesus gjorde vann til vin, så bare drikk deg full" osv.. Unge venn, Det skal ikke finnes noen dogmer, eller tro som skal kunne hindre deg i din utforskning av verden, og din egen kropp. Om du har lyst til å drikke deg svinfull, så er det ikke det din Gud skal ha noen rett, plikt eller arroganse til å straffe deg for. Du må selv finne ut av hvordan du vil takle dette med din egen samvittighet. Jeg var kristen selv engang so 17-18 åring, var litt preget av intoleranse, men hadde ingen innsigelser mot ¨å hverken ta meg en tår, eller å sikle etter jenter. Det er en del av livet. Dette er ting som gir deg større innsikt. Den innsikten vil ingendømme deg for. Hvis noen vil dømme deg for egne alg som kun har med deg selv å gjøre, så vil ikke Gud dømme deg for dem. Tror du Gud dømte Jens Bjørneboe eller Ibsen, eller Hamsun? Alle disse var til tider meget drikkfeldige, og utfrodret makter utfra deres egen tro. Les disse, og opplev en del av guddommen med et glass vin, mens du får et rikere syn på livet. Er du heldig, vil du oppleve en nysgjerrighet på livet, og verden rundt deg, uten fordommer... Da vil du vokse åndelig uten frykt for hva din egen eller andres dogmer vil pågtvinge deg. Det er erfaringer i livet som hverken Gud eller Jesus vil forømme deg for. Det din Gud vil ha en liten prat med deg om i bakrommet for, er din mangel på¨å tilgivelse, ettergivenhet når du har hatt mulighet til å gjøre disse.. Ta dette i mente, at den som taler til deg nå, har reist verden over, har jobbet på båt, har vært med på ¨å skyte Jugosalvia i fillebiter, har opplevd en åndelig oppvåkning i India, har skrevet 4 diktsamlinger i løpet av de siste 10 åene uten hell, og har gjennomgått så mye i livet, vil jeg fremdeles som fattig mann kan allikevel kalle meg meget rik... MVH Dr_Hunter (Strider) Som lar sine kunstneriske forfedre vente på seg i en bar i Himmelen inntil han er ferdig med svineriet på jorden... Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hva sier bibelen om det å drikke seg full? Vet at det står "alt med måte" om mange ting. vil det si at det ikke gjøre noe å drikke så lenge det ikke er så mye, eller at en kan drikke seg sørpefull, men bare ov og til? Jeg er kristen, men som mange andre ungdommer har jeg i det siste fått mer og mer lyst til å prøve å drikke. Det er litt kjedlig å bare sitte hjemme, eller være med kamerater når alle drikker utenom meg. Så, er det noen som har noe godt svar? Vil forresten helst slippe å høre svar som "Jesus gjorde vann til vin, så bare drikk deg full" osv.. Du bør ikke rådføre deg med folk som ikke deler ditt livssyn i denne saken. Hva Bibelen sier? Angående det å drikke seg full er den i alle fall klar: - Efeserne 5:18 Og drikk dere ikke fulle på vin, for i det er det utskeielser, men bli fylt av Ånden, - De som hadde spesielle kall fra Gud, f.eks. Johannes døperen, skulle ikke drikke "vin og sterk drikk". - Bibelen tar klar avstand fra fyll: 1. Pet 4:3, Rom 13:13, Gal. 5:21 Du sier ikke hvor gammel du er, men jeg vil fraråde deg sterkt til å gå på byen å drikke sammen med andre. Det ene fører veldig lett til det andre. Mange har mistet troen sin på den måten. Jeg håper du også har noen gode kristne kamerater. Det trenger du. Hvis du ikke allerede er medlem av ei cellegruppe eller bibelgruppe, bør du finne ei (som er bra). Dette gir deg mer trygghet og selvtillit i det du tror på. Du bør også vurdere om hvorvidt dine "drikkekamerater" er noe å samle på. Lenke til kommentar
esel222 Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 TAkker for svar! Men for å spør om noe annet, er det med alkohol synd? eller hvor går grensen for hva som er synd? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Nå er jeg ikke kristen og tar meg en tår i ny og ne. Drikker meg sjelden full. Mitt råd, eller spørsmål er likevel; hvorfor skal du drikke? Etter mine tanker er det du som er sterk som lar vær. Man kan faktisk ha det like morsomt uten alkohol. Lenke til kommentar
esel222 Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Hva sier bibelen om det å drikke seg full? Vet at det står "alt med måte" om mange ting. vil det si at det ikke gjøre noe å drikke så lenge det ikke er så mye, eller at en kan drikke seg sørpefull, men bare ov og til? Jeg er kristen, men som mange andre ungdommer har jeg i det siste fått mer og mer lyst til å prøve å drikke. Det er litt kjedlig å bare sitte hjemme, eller være med kamerater når alle drikker utenom meg. Så, er det noen som har noe godt svar? Vil forresten helst slippe å høre svar som "Jesus gjorde vann til vin, så bare drikk deg full" osv.. Du bør ikke rådføre deg med folk som ikke deler ditt livssyn i denne saken. Hva Bibelen sier? Angående det å drikke seg full er den i alle fall klar: - Efeserne 5:18 Og drikk dere ikke fulle på vin, for i det er det utskeielser, men bli fylt av Ånden, - De som hadde spesielle kall fra Gud, f.eks. Johannes døperen, skulle ikke drikke "vin og sterk drikk". - Bibelen tar klar avstand fra fyll: 1. Pet 4:3, Rom 13:13, Gal. 5:21 Du sier ikke hvor gammel du er, men jeg vil fraråde deg sterkt til å gå på byen å drikke sammen med andre. Det ene fører veldig lett til det andre. Mange har mistet troen sin på den måten. Jeg håper du også har noen gode kristne kamerater. Det trenger du. Hvis du ikke allerede er medlem av ei cellegruppe eller bibelgruppe, bør du finne ei (som er bra). Dette gir deg mer trygghet og selvtillit i det du tror på. Du bør også vurdere om hvorvidt dine "drikkekamerater" er noe å samle på. Ok, da vet jeg det:) Men hvor går egentlig grensen for når en er full? Er det når en har drukket nok til at en begynner å merke det, eller når en har drukket så mye at en ikke klarer å stå på beinene? Jeg er ikke med i noen bibelgruppe, men har kristne foreldre og er av og til i kirken. Og til slutt, ja, mine kamerater er noe å samle på selv om de drikker litt avogtil.. og helt til slutt, jeg er 17 år.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 eg håper du også har noen gode kristne kamerater. Det trenger du. Hvis du ikke allerede er medlem av ei cellegruppe eller bibelgruppe, bør du finne ei (som er bra). Dette gir deg mer trygghet og selvtillit i det du tror på. Du bør også vurdere om hvorvidt dine "drikkekamerater" er noe å samle på. Er det fordi du mener de kristne er overlegne i hva som er rett og galt du skriver det slik? I så fall, tror du at kristne er overlegne alle andre i hva som er rett og galt? Ok, da vet jeg det:) Men hvor går egentlig grensen for når en er full? Er det når en har drukket nok til at en begynner å merke det, eller når en har drukket så mye at en ikke klarer å stå på beinene? Jeg er ikke med i noen bibelgruppe, men har kristne foreldre og er av og til i kirken. Og til slutt, ja, mine kamerater er noe å samle på selv om de drikker litt avogtil.. og helt til slutt, jeg er 17 år.. Prøv deg frem du og ikke bry deg om religiøse tørrknarker.... Men husk en ting med alkohol: her i landet er vi opplært til å tro at alkoholen på et vis frigjør deg, at den får deg til å gjøre ting som du vanligvis ikke tørr osv og sist men ikke minst , at alkohol unnskylder din oppførsel... Dette er ikke sant. Alkohol virker KUN på din prestasjon, ikke noe mer!!! Du får dårligere prestanda over det hele, det er alt alkohol gjør!! Dette er litt viktig å huske for deg som er ung, for dette vil med andre ord si at du ikke er unnskyldt for dumme ting du måtte finne på i påvirket tilstand og du tørr å gjøre akkurat det samme i edru tilstand som i påvirket tilstand, det er kun kulturen vår som forteller oss noe annet.... Så kommer da spørsmålet: trenger du alkohol? Hva trenger du det til? Tenk litt over dette FØR du kaster deg ut i noe du kanskje ikke helt har kontrollen over..... Lykke til! Lenke til kommentar
isbit Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvorfor ikke tenke selv og finne ut hva du har lyst til? Drit i hva som står i Bibelen. Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Ok, da vet jeg det:) Men hvor går egentlig grensen for når en er full? Er det når en har drukket nok til at en begynner å merke det, eller når en har drukket så mye at en ikke klarer å stå på beinene? Jeg er ikke med i noen bibelgruppe, men har kristne foreldre og er av og til i kirken. Og til slutt, ja, mine kamerater er noe å samle på selv om de drikker litt avogtil.. og helt til slutt, jeg er 17 år.. Verset: "Drikk dere ikke fulle på vin...men bli fylt av ånden" sier to ting. Ikke stopp etter første setning. Hvis du stopper etter første setning tror jeg du lever et meningsløst kristenliv. Da blir det bare masse regler og "du skal ikke..." Men hvis du blir "fylt av ånden" så vil du oppleve en ny dimensjon i kristenlivet. Les denne undervisningen om Den Hellige Ånd. Da jeg var i slutten av tenårene (er 31 nå) var det avgjørende for meg at jeg kom inn i ei god bibelgruppe. På kirken/menigheten sitter du ofte og er benkefyll, mens i ei (god) bibelgruppe er det mye enklere å spørre om ting, hjelpe hverandre osv. Hvorfor vil du finne "fylle-grensen" og være så tett opp til den som mulig? (Hvis jeg tolker deg rett). Er det fordi du mener de kristne er overlegne i hva som er rett og galt du skriver det slik? I så fall, tror du at kristne er overlegne alle andre i hva som er rett og galt? Jeg tror de som er fylt med DEN HELLIGE ÅND er utrustet på en måte som ikke-kristne (og dessverre en del kristne) ikke er. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Du bør også vurdere om hvorvidt dine "drikkekamerater" er noe å samle på. Hører jeg et rungende hurra for nestekjærlighet og forståelse her...? -Eller er det nok et primitivt uttrykk for ignoranse som næres av to tusen år med dogma... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det fordi du mener de kristne er overlegne i hva som er rett og galt du skriver det slik? I så fall, tror du at kristne er overlegne alle andre i hva som er rett og galt? Jeg tror de som er fylt med DEN HELLIGE ÅND er utrustet på en måte som ikke-kristne (og dessverre en del kristne) ikke er. Ja det tror jeg også at dere er nemlig, fyllt med en dose skikkelig ignoranse..... La oss bare innse det, du må være skikkelig ignorant for å tro det der, det er sikkert... Men for all del, dur i mellom livet ditt mens du klamrer deg til "jeg er en bedre rase enn alle andre for jeg er kristen" livsyn.... Det tjener deg sikkert bra (Er du sikker på at du ikke har drukket..? ) Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Du bør også vurdere om hvorvidt dine "drikkekamerater" er noe å samle på. Hører jeg et rungende hurra for nestekjærlighet og forståelse her...? -Eller er det nok et primitivt uttrykk for ignoranse som næres av to tusen år med dogma... Se nedenfor. Ja det tror jeg også at dere er nemlig, fyllt med en dose skikkelig ignoranse..... La oss bare innse det, du må være skikkelig ignorant for å tro det der, det er sikkert... Men for all del, dur i mellom livet ditt mens du klamrer deg til "jeg er en bedre rase enn alle andre for jeg er kristen" livsyn.... Det tjener deg sikkert bra (Er du sikker på at du ikke har drukket..? ) Du lager stråmann. Det har ingenting med verdi å gjøre, eller mangel på nestekjærlighet. Jesus omgikk all slags mulige folk, horer og diverse, men han hadde et budskap til dem. Ha tunga rett i munnen, folkens. Med litt livserfaring vet du nok at det er lett å la seg påvirke av de man omgås, og hvis man vil bevare sin tro, så er det ikke et sjakktrekk å ha de som er av en motsatt oppfatning til omgangsvenner. Endret 1. juni 2008 av Tormund Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Man husk, det finnes ikke noe som heter bruk av narkotika, bare misbruk!! Alle som sier noe annet har ikke hatt venner som også sa de bare skulle bruke det litt.... for så å slutte igjen... De sluttet, ja, men de sluttet med alt annet samtidig og veien dit er langt kortere enn du tror så hva du enn gjør; STYR klar av narkotika!!!!! Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg skal ikke oppfordre noen til å bruke ulovlige rusmidler, men jeg kjenner en haug med folk som har prøvd bla. cannabis opptil et par ganger. DDe har ikke rørt det eller noen andre ulovlige rusmidler igjen. Du har tydelighvis ikke peiling i det hele tatt. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 og helt til slutt, jeg er 17 år.. Er du 17 år, har du ikke lov til å kjøpe alkohol, og de som er over 18 har ikke lov til å kjøpe til deg. Hva sier Bibelen om lovbrudd? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Man husk, det finnes ikke noe som heter bruk av narkotika, bare misbruk!! Alle som sier noe annet har ikke hatt venner som også sa de bare skulle bruke det litt.... for så å slutte igjen... De sluttet, ja, men de sluttet med alt annet samtidig og veien dit er langt kortere enn du tror så hva du enn gjør; STYR klar av narkotika!!!!! Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg skal ikke oppfordre noen til å bruke ulovlige rusmidler, men jeg kjenner en haug med folk som har prøvd bla. cannabis opptil et par ganger. DDe har ikke rørt det eller noen andre ulovlige rusmidler igjen. Du har tydelighvis ikke peiling i det hele tatt. Neida, klart jeg ikke har peiling.... Men det er meget enkelt for meg å besøke en god del av mine gamle kompiser, for det visste seg at de heller ikke hadde peiling og i dag så ligger de så og si på samme sted, 6 fot under jorden! Jeg var tøff nok (i de dagene ble jeg sett på som teit som IKKE prøvde hasj.... ) til å si blankt nei da jeg for 25 år siden ble forespeilet å prøve hasj, helt gratis til og med! (Den gangen kostet en bønne ( 1 gram) 100 spenn, hva det koster i dag aner jeg gudskjelov ikke...) Å si at du kjenner noen som har prøvd kanabis som IKKE begynte med tyngre stoffer er nok ikke det samme som at du har noe større peiling enn meg er jeg redd. Jeg også kjenner mange som har røkt grass, og sugar røker grass fremdeles, uten at de har begynt med tyngre stoffer for det, men det beviser vel heller at det ikke finnes regler uten unntak, er du ikke enig? Samme hva du syntes, narkotika i ALLE former er noe dritt! Alt for mange unge tror de er udødelige og prøver, bare for å finne ut at de ikke var udødelige i det hele tatt, men da er det, i de fleste tilfeller, for sent! Så det er bedre å gi faan i dritten, ikke å prøve det i det hele tatt, er du ikke enig? Så har vi litt peiling begge to... Edit: leif... Endret 1. juni 2008 av RWS Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Bibelsk sett så er det best å holde seg unna alkohol, og hvis man først drikker så bør man drikke med måte - f.eks. Jesus drakk vin, men det står ikke noen steder at han drakk seg full og oppførte seg dumt. Det er også godtatt bibelsk sett å bruke vin av medisinske årsaker. Jeg selv koser meg gjerne med noen øl i helgene, men unngår fester der man bare er for å drikke seg full, for så å gå ut på byen for å drikke seg enda mer full. Da er det bedre å ta et glass vin eller noen flasker øl med en god venn og fiske, snakke eller f.eks. grille. Forskning har vist at den mest behagelige rusen er den man har etter f.eks. ett glass vin eller en flaske øl. Tror det var 0.5 som var den ideelle promillen. Etter dette så får man ting som kvalme, hodepine, svimmelhet, redusert konsentrasjon osv. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hva man definerer som "behagelig" når en drikker er veldig individuelt Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hva man definerer som "behagelig" når en drikker er veldig individuelt Det er ikke behagelig å være skikkelig dritings og bare sjangle rundt og har lyst å spy og sove, det kan du umulig mene. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Som en kristen, ser jeg på bibelen som et sett med leveregler som bør følges så godt du kan for å ha det så bra som mulig, og for å hjelpe menneskeheten som best. Om du drikker mye, sier du/gjør du kanskje mye dumt som du vil angre. Om du driter i det, kan du bare drikke. Jeg drikker forsåvidt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå