Gå til innhold

Akam.no: Treords-regel og billedkritikk

Anbefalte innlegg

Hva er det som er så vanskelig med å la oss skrive: "Bildekritikk: Sommerkveld"

Uten å egentlig ville blande meg inn på den ene eller andre måten... men jeg ville ikke trengt lange tenkepausen før jeg hadde skrevet noe sånt som "BK: bildet "Sommerkveld" " om jeg absolutt måtte ha med at bildet kun heter sommerkveld, og samtidig oppfylle treordsregelen. ;)

En slik tittel vil ikke bli godtatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt seint ute her, men jeg vil nå uansett si mitt om dette.

Som lettere språknørd så synes jeg treordsregelen er håpløst håndhevet. Jeg tror jeg ennå ikke har sett en moderator som har slått ned på folk som strekker strikken ved å dele opp ord. Dette undergraver for min del respekten for regelen. Videre synes jeg en slik regel er arbitrær, for man får uansett trusler om stengning av tråden dersom tittelen ikke står i forhold til innholdet i originalinnlegget.

Når vi i tillegg ikke kan skrive "BK: Frykt" eller "BK: Sørlandsidyll" e.l., så mister vi virkemidler i vår utøvelse av hobbyen vår som vi er her for å diskutere.

Det er forøvrig kun to grunner til at jeg ikke bryter denne regelen selv: Frykt og mangel på egne tråder.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ennå ikke har sett en moderator som har slått ned på folk som strekker strikken ved å dele opp ord.
Meiner eg har sett det. Rapporter slike trådar, so er det mykje større sjanse for at det kjem reaksjonar.

Jeg har ihvertfall slått ned på tråder der folk åpenbart deler opp ord mot bedre vitene, bare for å komme forbi regelen. Det gjør jo vondt værre og dele det opp på den måten.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ennå ikke har sett en moderator som har slått ned på folk som strekker strikken ved å dele opp ord.
Meiner eg har sett det. Rapporter slike trådar, so er det mykje større sjanse for at det kjem reaksjonar.

Vel, jeg er ikke så glad i å hjelpe folk i håndheve regler jeg er motstander av. Klarer man ikke håndheve reglene, så er de meningsløse å ha.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke så glad i å hjelpe folk i håndheve regler jeg er motstander av. Klarer man ikke håndheve reglene, så er de meningsløse å ha.

Man kan jo diskutere tre-ords-regelens mening, men det å håndheve er noe vi moderatorer er avhengig av hjelp til, uansett hvor god regelen er. Forumet har blitt veldig stort, og det er bare en brøkdel av regelbruddene man "snubler over" på egenhånd, vi er avhengig av rapportering for å finne mesteparten.

AtW

Lenke til kommentar
Man kan jo diskutere tre-ords-regelens mening, men det å håndheve er noe vi moderatorer er avhengig av hjelp til, uansett hvor god regelen er. Forumet har blitt veldig stort, og det er bare en brøkdel av regelbruddene man "snubler over" på egenhånd, vi er avhengig av rapportering for å finne mesteparten.

.. så da er dere avhengige av at brukerne støtter oppunder reglene.

Kudos til dere når dere håndhever reglene. Dere gjør en god jobb i å håndheve regler dere ikke nødvendigvis er enige i, og utviser god dømmekraft. Er godt fornøyd med moderatorene her inne, men akkurat 3-ordsregelen er en liten flis som irriterer.

Lenke til kommentar
...

Kudos til dere når dere håndhever reglene. Dere gjør en god jobb i å håndheve regler dere ikke nødvendigvis er enige i, og utviser god dømmekraft. Er godt fornøyd med moderatorene her inne, men akkurat 3-ordsregelen er en liten flis som irriterer.

Dette innlegget støtter jeg 110% :thumbup:

Moderatorene gjør en god jobb for å håndheve reglementet.

Lenke til kommentar

Jeg er jo en ganske stor språknerd selv. Til de grader at jeg skriver et radikalt annerledes norsk på jobb, der jeg forholder meg til NTB-normen. Det er derfor spennende for meg å finne på kreative titler, og kreativitet er jo kromtappen i det vi bedriver. Derfor synes jeg ikke reglene er så forferdelige.

Er det ikke andre som synes at den kreative utfordringen som å skrive tittel på en tråd er gøy?

Lenke til kommentar
Er det ikke andre som synes at den kreative utfordringen som å skrive tittel på en tråd er gøy?
Joda :)

Titler er gøy. Men det finnes mange måter å uttrykke seg på. Knapt språk er ofte etter mitt syn mer presist enn en ordrik plaprete stil. Et godt utforma dikt, kan nesten ha mer meningsinnhold enn en hel roman.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finnes så mange ustabile moderatorer her på dette forumet at dette blir neppe gjennomførbart! Eg har mine tvil.

Å fjerne 3-ordsregeln heilt er eg med på (fra heile forumet faktisk).

Kordan blei utfallet av dette her egentlig? Ser det er ei stund sida det var oppe...

Lenke til kommentar

Ustabile som tornadoer ;)

Jeg tok opp en identisk problemstilling i henhold til forumet Albumguider internt for en stund siden (lenke: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=430 ), men fikk da hovedsaklig negativ respons. Der er det rimelig overflødig å skrive "albumguide og diskusjon" etter artistnavn. De sentrale poengene i mot var at man måtte se helheten (for eksempel at emnetitlene ville blitt lite beskrivende i Siste 24 timer) og at hvis man skulle tillate fritak for tre-ords-regelen til emnetitler der, måtte det helst skje over hele forumet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...