Gå til innhold

Når kan jeg skru av page-fila i windows?

Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig sted å poste dette.

Jeg har installert 1024 Mb med minne i pcen min. Går det greit å da skru av det virtuelle minnet på pcen? Har søkt litt rundt på google og forumet, noen sier at en aldri skal skru av det virtuelle minnet, mens noen svarer ikke i det hele tatt.

Så hva mener dere? Går det greit å skru det av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville ikke tatt den helt bort, men du kan jo senke størrelsen betraktlig. hvis du bruker windows med nt kjerne (2000/xp osv), blir denen filen automatisk satt til ca 1,5*ram. du trenger ikke en pagefil på 1,7gb. jeg satte min ned til max 500mb.

maskinen vil ikke klikke om du deaktiverer pagefilen, men kan være greit å ha en liten slump i tilfelle noe skulle skje. windows 2000 vil ikke klare å utnytte 1024mb ram full ut.

Lenke til kommentar

hehe, glemte å si at jeg kjører winXP i forbifarten. Har deaktivert bruk av virtuelt minne og kan ikke si at jeg merker den store forskjellen. Det eneste jeg synes er litt rart er at dersom jeg trykker ctrl-alt-del og klikker på performance ser jeg at windows raporterer at jeg har 206 Mb i pagefila...

Lenke til kommentar

da har sikkert xp en funksjon som sier at man ikke kan droppe filen helt... har du sjekket hvor stor filen er? ligger i roten av c: hvis du ikke har sagt den skal ligge noe annet sted. må huske å hake på "vis skjulte filer og systemfiler" i mappealternativer.

Lenke til kommentar

Det ligger ingen pagefile i rota. Dobbeltskjekket dette ved å skru på pagefila for å se om den ikke lå skjult et annet sted. Når pagefilen er skrudd på ligger det en pagefile.sys fil i rota med samme størrelse som jeg oppga, når pagefilen er skrudd av ligger det ingen slik fil der.

Lenke til kommentar
Håper dette er riktig sted å poste dette.

Jeg har installert 1024 Mb med minne i pcen min. Går det greit å da skru av det virtuelle minnet på pcen? Har søkt litt rundt på google og forumet, noen sier at en aldri skal skru av det virtuelle minnet, mens noen svarer ikke i det hele tatt.

Så hva mener dere? Går det greit å skru det av?

Nei den må du for all del ikke skrue av helt, windows og spill må ha tilgang til litt virtuelt minne. Selv har eg bare 512MB med minne installert, men har aldri under 127MB ledig, kommer eg under frigjøres litt ram.

Nå har min pc stått på i :UpTime 192577 sec (2 days, 5 hours, 29 min, 37 sec) og har tatt i bruk 28% virtual memory used.

Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine?

Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be “turned off.” What is meant by such wording is “set the system to use no page file space at all.”

Doing this would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use — the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it — if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use.

Lenke til kommentar

Virtuelt minne må være minst like mye som installert minne. Hvis man ikke setter virtuelt minne til å være miste det samme som installert minne, vil man ikke kunne bruke alt installert minne i maskinen.

Lenke til kommentar
Virtuelt minne må være minst like mye som installert minne. Hvis man ikke setter virtuelt minne til å være miste det samme som installert minne, vil man ikke kunne bruke alt installert minne i maskinen.

Det var jeg ikke klar over i det hele tatt, takk takk :yes: <--- digger den smiley'en.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye erfaring med page-filen i windows, men jeg tror

at det ligner til en hvis grad på swap-funksjonen i unix.

Hver gang man starter en prosess som legger seg i memory så reserveres

det tilsvarende mengde plass i det virituelle minnet. Dette gjøres for

å kunne håndtere paging eller swaping mellom fysisk og virituelt minne.

I unix så brukes denne funksjonen hele tiden for å legge jobber med lav

prioritet ut i det virituelle minnet når det kommer en jobbe med høyere prioritet, for så å hente den tilbake og fortsette der den slapp når den er

ferdig med jobben som hadde høyere prioritet. Unix følger også

regelen om at swap-partisjonen må være på minst samme størrelse som

fysisk minne, helst 1.5 ganger.

Jeg antar at windows fungerer på noenlunde samme måte.

Lenke til kommentar
Har 768MB RAM, og har satt det virtuelle minne til manuell.

Fra 100 MB til 1500MB, og swap-fila mi er aldrig over 102MB.

Men skulle systemet en dag trenge det, så er jo tilgangen der....

Problemet med dette er at du kan få en fragmentert swap-fil. Jeg ville satt det virtuelle minne til en fast størrelse.

Lenke til kommentar

Mener jeg har sett en plass at det vil være en fordel med fast størrelse på virituelt minne. Noen som har sysnpunkter.

Er ikke det opplegget med 1,5 x ram noe som henger igjen fra gammelt av da det ikke var vanlig med så mye ram. Nå er det i aller høyeste grad overkill når du har 1 gigg med ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...