cabuta Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Sitter å tenker på å investere i en 10000rpm harddisk og har noen spørsmål. Jeg hadde i hovedsak tenkt å bruke det til OS og FlightSimulatorX. - Vil det være merkbar forskjell i fart? - Vil det ha noe å si for ytelse, eller er det kun på hvor lang tid loaden tar? - Hvordan er støynivået kontra 7200rpm disker? - Hvor stor plass trenger jeg om jeg skulle kjøpe? FSX tar ca. 16-18gig + evnt. vista 64x vist jeg skulle oppgradert til det en gang i framtiden. Takker for svar Edit: Kom gjerne med forslag til hvilken jeg evnt. bør kjøpe. Endret 1. juni 2008 av cabuta Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Denne disken skal være bra VelociRaptor 300 GB Test av den. Endret 1. juni 2008 av a_sondre Lenke til kommentar
icc Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg mener personlig at 10000rpm diskene ikke har noe særlig å gjøre i en desktop. Men vil absolutt anbefale den som a_sondre her nevnte hvis du skal ha. 10k/15k rpm disker trenger du bare hvis du skal ha et virkelig high-end system. En mye billigere, støysvak og rakere løsning for deg vil være 2x7200rpm i raid-0. La oss si at du kjøper deg 2 av disse: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM Det vil koste deg 400 kr pr. stk. i forhold til en velociRaptor som koster over 2000 kr. I raid-0 vil diskene jobbe i lag som en disk og derfor blir disken dobbelt så rask. Du vil kanskje tro at 2 disker bråker mer enn 1, men dette stemmer ikke. Dette forutsetter at hovedkortet ditt støtter raid-0, noe de fleste hovedkort gjør nå om dagen, men sjekk før du kjøper noe! Lenke til kommentar
cabuta Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Jeg mener personlig at 10000rpm diskene ikke har noe særlig å gjøre i en desktop. Men vil absolutt anbefale den som a_sondre her nevnte hvis du skal ha. 10k/15k rpm disker trenger du bare hvis du skal ha et virkelig high-end system. En mye billigere, støysvak og rakere løsning for deg vil være 2x7200rpm i raid-0. La oss si at du kjøper deg 2 av disse: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM Det vil koste deg 400 kr pr. stk. i forhold til en velociRaptor som koster over 2000 kr. I raid-0 vil diskene jobbe i lag som en disk og derfor blir disken dobbelt så rask. Du vil kanskje tro at 2 disker bråker mer enn 1, men dette stemmer ikke. Dette forutsetter at hovedkortet ditt støtter raid-0, noe de fleste hovedkort gjør nå om dagen, men sjekk før du kjøper noe! Har dette hovedkortet Det er haket av ved raid, så det er vel støttet antar jeg. Jeg hadde ikke tenkt å ha en stor disk vist jeg skulle kjøpt. Planen var å ha en disk hvor jeg fikk plass til OS og FSX. Så egentlig på WD disken med 80gb eller 150gig vist jeg finner ut det er nødvendig. Trenger egentlig ikke mer i og med at det skulle holde til det jeg skal ha inn. Et 64bits OS tar vel ikke mer en 30-40gig om jeg ikke tar feil og fsx tar ca 18gig alt i alt. Endret 1. juni 2008 av cabuta Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 7200.10 er utdatert, den var ny for 2 år siden og kan ikke på noen som helst måte konkurrere med en VR. (selv ikke i raid) Raid-0 på OS vil jeg heller ikke anbefale, ytelse vs risiko står ikke i forhold. Du kan gjerne ha et raid-0 utenom OS men sørg for å ta backup. Dersom maskinen ikke er 100% stabil bør du ligge unna onboard raid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå