kholand Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Har en "Sunpak -auto 118" som moren og faren min kjøpte på slutten av 70 tallet\begynnelsen av 80tallet da de drev mye med speilrefleks. den blinker som bare det når jeg setter den på mitt eos 450d, men er noe usikker på bruksverdien på denne gamle blitsen, virker ikke som om jeg har noen mulighet til å stille styrke på blitsen. er heller ikke noe tegn, hverken i søkeren eller på lcd som viser at blitsen er i bruk. bør jeg se meg etter en ny blits, eller har denne gamle blitsen det som trengs for innefotografering på mitt lavmåls -hobbynivå?? Endret 1. juni 2008 av kholand Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Vær litt forsiktig med gamle blitser og nye elektroniske kameraer! Mange av disse eldre sakene var laget for kameraer som hadde svært lite eller ingen elektronikk for blitskontroll, og det var ikke så farlig om det ble kjørt 200V gjennom blitsskoen. Et nytt speilrefleks bør gjerne ikke ha over ~6V (som er det Canon selv visstnok anbefaler, så bruk gjerne det som en grense for sikkerhets skyld). Jeg finner ikke noe om blitsen din på "Strobe Trigger Voltage"-databasen, altså vet du ikke når kameraet plutselig finner ut at det har fått nok. Og for å svare på spørsmålet ditt: En autoblits kan brukes forholdsvis lett, og selv en manuell kan utnyttes fint om man har mulighet til et par testbilder først. Øvelse gjør mester, bare å prøve seg fram med å sette kameraet på auto, og sette eksponeringskompensasjon ned et par hakk. Endring: Ah, ser nå bilder av den. Sett f.eks. blitsen på gul 'A', og kameraet i 'M'. Har du satt en ISO-verdi i kameraet på 100, velg da blenderverdi ut fra tabellen (her: 5,6). Lukkertiden kan du variere selv for å oppnå litt ulik blanding av blits- og bakgrunnslys, men 1/50 s. pleier å være greit. Da skal blitsen selv skjønne hvor mye lys den skal fyre av for at bildet skal bli passelig eksponert, for den avstanden som står i tabellen. Naturlig nok må du prøve deg litt frem, men det er godt mulig, dersom den ikke dreper kameraet ditt først. Endret 1. juni 2008 av Dradd Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Den blitsen der har to automatikkprogram, ett for blender 16 og ett for blender 8. Du velger mellom dem ved å stille bryteren på en av de to A-ene på baksiden. ASA er gammel betagnelse for ISO, så verdiene der er de samme. Maksimal rekkevidde for de ulike kombinasjonene av ISO og blender finner du ved å se på tabellen. Du finner forresten ledetallet til blitsen ved å gange blenderen ved ISO 100 med maks rekkevidde på den blenderen. dvs 5.6 * 3m = ledetall 16,8. Evt 2.8 * 6m = ledetall 16,8. Ikke spesielt mye kraftigere enn en innebygget blits, altså. Bruker du blitsens automatikkprogram bør du sette kameraet på M og lukkertiden på den sunc-hastigheten du vil ha, samt blenderen på det automatikkprogrammet du bruker (8 eller 16, alt etter som). Blitsen vil da ta seg av eksponeringen, som den måler gjennom en sensor i den lille ringen på fremsiden. For at dette skal fungere må altså blits og kamera peke samme vei, og TTL-måling er det altså ikke. I det hele tatt er ikke dette en blits jeg synes har noe særlig bruksverdi om du allerede har et kamera med innebygget blits. Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 ok. takk for gode og raske svar! hvis den ikke klarer å gjøre en bedre jobb enn den innebygde blitsen så er det jo liten vits. hvordan vet jeg om kameraet har tatt skade av å bruke blitsen? kameraet virker akkurat som det skal, merker ingen ting. har prøvd kanskje 6-7 bilder med blitsen påmontert Lenke til kommentar
kholand Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Målte spenningne på blitsen nå, henhold til anvisninger fra siden det var linket til, og fikk 45V DC. hvor farlig er dette? håper ikke jeg har ødelagt mitt nye kamera!! Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Om det fungerer godt enda, så er neppe noen skade skjedd, men det kan nok være slik at selv om det gikk bra nå, er det ikke helt sikkert at det skjer uten skade neste gang. Ville nok tatt den av ganske fort. Antagelig hadde kameraet sagt ganske klart i fra om du hadde svidd noe. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Målte spenningne på blitsen nå, henhold til anvisninger fra siden det var linket til, og fikk 45V DC. hvor farlig er dette? håper ikke jeg har ødelagt mitt nye kamera!! Meg bekjent var det bare Canon D30 og 60, og 300D som var ømfintlige for spenninger over 6V. De nye skal visst tåle ca 300V, men det er ikke noe Canon garanterer. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Målte spenningne på blitsen nå, henhold til anvisninger fra siden det var linket til, og fikk 45V DC. hvor farlig er dette? håper ikke jeg har ødelagt mitt nye kamera!!De kameraene som var begrenset til 6 V hadde en mekanisk bryter som ble ødelagt av høye spenninger. Kontaktflatene ble enten sveiset sammen eller korrodert nok til at det ikke lenger ble kontant. Så hvis kameraet ditt fremdeles kan avfyre eksterne blitzer så er det helt i orden. Kameraene fra 350D og oppover har hatt en elektronisk bryter som tåler minst 250 V. Det er veldig sannsynlig at ditt kamera har samme elektroniske bryter. Har du sjekket bruksanvisningen for å se noe om spenningen der? Endret 1. juni 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå